igelkotten
Medlem
Har gjort KYC med Amex i tre olika länder - alltid varit via email. Vilket jag också föredrar då det är snabbare än post. Men jag var lite suspicious första gänget.
Har gjort KYC med Amex i tre olika länder - alltid varit via email. Vilket jag också föredrar då det är snabbare än post. Men jag var lite suspicious första gänget.
Galet egentligen, för samtidigt så varnar de för liknande mail och att man aldrig skall ge ut information på ett sådant sätt.Yes, jag har gjort det i två länder (UK + Sverige). Efter att ha bott i UK ett antal år så är jag knappast suspicious över att företag ber om liknande uppgifter över mail...Det är snarare standard.
Galet egentligen, för samtidigt så varnar de för liknande mail och att man aldrig skall ge ut information på ett sådant sätt.
Mycket av deras egna varningsflaggor stämmer ju in:
Vad är phishing? | Hur du kan upptäcka nätfiske | American Express SE
https://www.americanexpress.com/se/formaner/service-sakerhet/amex-sakerhet/phishing/
Däremot står där faktiskt att domännamnet @aexp.com är korrekt, jag tyckte det verkade suspekt först. Återkommer med kundservices svar, jag håller med om att en uppladdning av ID via webben eller appen hade varit rimligt och seriöst.
OT, varit med om det med annan bank, gällande ett lån till en förening. Jag sa att jag vill motringa, då ville de först ge deras direktnummer som till synes inte hade något att göra med banken...Håller med - och det är dåligt. Finns relativt smidiga lösningar att göra för att få till detta på ett bättre sätt.
Även SEB gör liknande med telefonsamtal i Sverige. Skriver tydligt att de aldrig ringer upp och ber om identifiering via Bank-ID - trots att de gör det. intressant det där ändå...
Det kan vara bra att veta att för den som kan, är det inga problem att ändra detta till vad som helst. Lita aldrig 100% vad som står där.
I utpressningsmail mm är det vanligt att det står att mailet kommer från din egen epost-adress. Detta för att skrämma upp den som får mailet.
(Då tror mottagaren att han/hon blivit hackad).
Det bästa är nog att kontakta AMEX och fråga om dem skickat ut mailet.