Senaste nytt

American Express Membership Rewards - green, gold, platinum?

McFace

Medlem
@McFace Du kan inte jämföra en app som inte alltid fungerar och har begränsade poänggivande insättningsmöjligheter med Amex. :) Missförstå mig inte. Jag har också Revolut och kör vanligtvis in 20k per månad där. Ett bra komplement till Amex för ATM uttag mm, men testa att betala hotell utomlands plus alla andra utlägg och vanlig spend så försvinner dessa 20k du får poäng på löjligt snabbt.

Såg du hann svara, helt klart ett bra komplement som sagt men absolut inte en ersättning till ett ”normalt” kort. :)

Det beror ju lite på spenderingsmönster men jag hör vad du säger och du har ju inte fel.
 
  • Gilla
Reactions: M.K
Jag kör på GREEN och det ger mig 3x i utländsk valuta. Detta i kombination med bra värvningsbonusar och fri årsavgift gör detta kort givet för mig.

Angående att byta kort så fungerade det bra för mig att ringa in och ändra till en annan produkt i samma kategori. I mitt fall bytta jag från PLATINUM till GREEN. Jag behöll mitt MR saldo och fick ett nytt kort skickat till mig. På så sätt slapp jag krångel med nya ansökningar, UC och ev avslag Pga för många kreditprodukter. Självklart ingen bonus för nytt kort, men det kunde jag leva utan.

Om någon funderar på vad jag vill ha MR till så är det för att växla till hotellprogram, i mitt fall Hilton.

För Eurobonus kör jag uteslutande AMEX ELITE och SAS MC.
 

molntankar

Medlem
SEB MC Premium via Revolut: 0.2kr/100kr (normal spread ca 0.2%) eller med andra ord 1,3 öre per eurobonuspoäng. (Med Metal även cashback ej att glömma)

Amex MR -> Eurobonus: Minst 2kr/100kr (oklar spread på Amex, så troligen lågt räknat?) eller med andra ord en merkostnad om 18 öre per poäng givet 25/100kr enligt ovan.

(Eller Avios/Resurs för 15 öre per poäng merkostnad jämfört med Revolut)


Det låter som en ganska dålig deal att skaffa ett Green om man redan har ett SEB kort, vare sig det kortet är premium eller standard.

Jag vill vara extra tydlig med följande dock:
1. Ett AmEx Green > SAS AmEx Elite när man handlar utomlands.
2. Man får MR som kan användas till mer än bara EB. Dvs; jag är ute efter flexibiliteten också; troligt är att många MR hamnar hos EB, men kanske blir det hotell också? :)


För övrigt måste jag passa på att flika in med det: det är ju helt stenålder att ha ett valutaväxlingspåslag. När jag började se över allt detta såg jag att AmEx Platinum i USA tex är helt fritt att använda utomlands.

Det verkar ju dessutom komma med långt fler fördelar än svenska AmEx Platinum (typ flyg- och ubercheckar) som snabbt gör att årskostnaden är väldigt enkel att motivera.

Och dessutom är svenska platinum nära 1500 SEK dyrare än det som erbjuds i USA.

När jag ser allt detta blir jag nästan grön av avundsjuka, vilket motiverar det kostnadsfria AmEx Green.

Snacka om nitlott i Sverige alltså...
 
Jag vill vara extra tydlig med följande dock:
1. Ett AmEx Green > SAS AmEx Elite när man handlar utomlands.
2. Man får MR som kan användas till mer än bara EB. Dvs; jag är ute efter flexibiliteten också; troligt är att många MR hamnar hos EB, men kanske blir det hotell också? :)


För övrigt måste jag passa på att flika in med det: det är ju helt stenålder att ha ett valutaväxlingspåslag. När jag började se över allt detta såg jag att AmEx Platinum i USA tex är helt fritt att använda utomlands.

Det verkar ju dessutom komma med långt fler fördelar än svenska AmEx Platinum (typ flyg- och ubercheckar) som snabbt gör att årskostnaden är väldigt enkel att motivera.

Och dessutom är svenska platinum nära 1500 SEK dyrare än det som erbjuds i USA.

När jag ser allt detta blir jag nästan grön av avundsjuka, vilket motiverar det kostnadsfria AmEx Green.

Snacka om nitlott i Sverige alltså...

Jag upplever att våra AMEX kort i sverige är betydligt mer förmånliga för majoriteten av konsumenterna, med generösa bonusar i tid och otid, än de som finns i andra länder.

Är det bara en känsla eller var vi det inte oförskämt bra?
 

M.K

Medlem
Jag tror efter samtal med norrmän och reklamen att det är en ganska identisk marknad faktiskt. Jag har också suttit bredvid norrmän på flyg med exakt samma set-up av kort. :) Jag känner inte till spend-kraven men inga problem med dem därborta om de nu är lite högre. :rolleyes:
 

Big Birger

Medlem
Med risk för att vara en smula OT. Var kan jag se vilken transaktion på kortet som genererade hur många MR-poäng? Och för att kontroller att det blivit rätt antal poäng i senaste värvningskampanjen.

För Amex som är kopplade till EuroBonus redovisas det supertydligt, men hittar det bara inte för "Membership rewards"-kort.
 
Med risk för att vara en smula OT. Var kan jag se vilken transaktion på kortet som genererade hur många MR-poäng? Och för att kontroller att det blivit rätt antal poäng i senaste värvningskampanjen.

För Amex som är kopplade till EuroBonus redovisas det supertydligt, men hittar det bara inte för "Membership rewards"-kort.
Mig veterligen så finns det ingen möjlighet till detta. Det finns enligt mig stor potential för förbättring (läs: brist) kring just MR programmet när det kommer till sådana funktioner.
 
Last edited:
Toppen