Senaste nytt

Air France à la carte, 12 timmar i business Class Singapore-Paris

Jacob

Medlem
Mat och dryck är helt klart Air France starkaste sida med god kvalitet och intressanta valmöjligheter. Även serveringen koordinerades bra med ett optimalt upplägg. Servicen var vänlig och korrekt men höll ett visst avstånd. Även stolen fungerade bra både att sitta och sova i även om det finns bättre och modernare alternativ på marknaden. I…
 
Trevlig rapport. Du skriver :

"Jag pratar flytande franska vilket förstås gör allt lite enklare ombord på Air France, egentligen inte så mycket kopplat till språkbarriärer (kabinpersonalen var fullt kapabel att servera och konversera på engelska), snarare handlade det om att kunna hantera den kulturella aspekten av servicen och serveringen som ändå skiljer sig lite från norra Europa och den engelskspråkiga världen".

Hur skulle du säga att t ex. bemötande skiljer sig från Air France business class till t ex. BA, SAS, Swiss och Finnairs motsvarande? För mig som passagerare och som inte talar franska utan engelska med brittisk accent?
 

Jacob

Medlem
Trevlig rapport. Du skriver :

"Jag pratar flytande franska vilket förstås gör allt lite enklare ombord på Air France, egentligen inte så mycket kopplat till språkbarriärer (kabinpersonalen var fullt kapabel att servera och konversera på engelska), snarare handlade det om att kunna hantera den kulturella aspekten av servicen och serveringen som ändå skiljer sig lite från norra Europa och den engelskspråkiga världen".

Hur skulle du säga att t ex. bemötande skiljer sig från Air France business class till t ex. BA, SAS, Swiss och Finnairs motsvarande? För mig som passagerare och som inte talar franska utan engelska med brittisk accent?
Precis som i citatet ovan tycker jag inte man ska lägga så stor vikt på det där med språket. I synnerhet på interkontinentala flygningar är personalen vana vid engelskspråkiga passagerare och att spendera mycket tid i andra länder. De lär säkerligen uppskatta ett försök till några ord på franska men kommer inte bry sig om konversationen hålls på engelska.

Jag skulle beskriva servicen och bemötandet som vänlig, professionell och i många fall ganska elegant. Och det är nog ungefär så jag gissar att Air France själva vill bli beskrivna. Däremot är det inte den familjära atmosfär som kan finnas hos t.ex. SAS, man håller en respektfull distans ombord, åt båda håll, lite som på en del asiatiska flygbolag.

Bästa sättet att njuta av en långflygning med Air France är att gå ombord med öppna sinnen. Fransmännen är stolta över sin mat och dryck och lite intresse och nyfikenhet hjälper nog en hel del.
 
Toppen