Senaste nytt

2020-03-23: någon som ankom med Thai från Bangkok till Arlanda?

plover

Medlem
Vi är nyfikna på vilken dokumentation ni fick visa i Bangkok, det är lite olika besked på Thai hemsida, resebyrån och Thai embassy Swedens hemsida. De nya strikta reglerna gäller ju från igår, så vi är flera som är nyfikna på om det var strikt krav på Coronatest, vilket försäkringspapper visade ni upp osv. Tack för hjälpen
 

henke12

Medlem
Vi är nyfikna på vilken dokumentation ni fick visa i Bangkok, det är lite olika besked på Thai hemsida, resebyrån och Thai embassy Swedens hemsida. De nya strikta reglerna gäller ju från igår, så vi är flera som är nyfikna på om det var strikt krav på Coronatest, vilket försäkringspapper visade ni upp osv. Tack för hjälpen


Jag kollade med en kompis som ankom på TG960 imorse,
Han startade från Phuket
HKT-BKK-ARN med TG hela vägen

"På HKT var det ingenting över det normala"
"Vi visade inte upp något annat än pass o boardingkort. Det enda extra var att de kollade tempen på alla när vi ankom BKK från HKT och frågade att man mådde bra."
 

plover

Medlem
Intressant, tackför svar det är ju dock inrikes från Phuket till BKK och sedan ARN. Någon som ankommit BKK med internationell flight kanske har mer att berätta ?
 

Jonas F

Medlem
Jag har en bekant som ankom från Bali via Bangkok i morse. Jag har inte frågat så väldigt detaljerat men såhär beskrev han avresan från Bali:

"Jo det var vāl lite kaos nār jag skulle checka in på Bali. Alla var tvungna att skaffa ett hālsointyg hos lākaren + försäkringspapper men det räckte att visa ett e-mail från Folksam."

Jag vet inte om det var någon läkare på flygplatsen de fick tag på eller hur han bar sig åt. Försäkringspapper från Folksam (eller annat försäkringsbolag) lär ju inte vara så svårt att fixa i alla fall.
 

plover

Medlem
Ja men tack, det var intressant information - då kanske de hårda reglerna med Corona testet inte tas på för stort allvar. Vi får se om flera resenärer hör av sig.
 

samet

Medlem
Vi är nyfikna på vilken dokumentation ni fick visa i Bangkok, det är lite olika besked på Thai hemsida, resebyrån och Thai embassy Swedens hemsida. De nya strikta reglerna gäller ju från igår, så vi är flera som är nyfikna på om det var strikt krav på Coronatest, vilket försäkringspapper visade ni upp osv. Tack för hjälpen

Förstår jag dig rätt att ni skall resa från Bangkok till Arlanda? Då är det inga speciella krav.

De nya kraven är för att åka TILL Thailand, då det sedan igår krävs friskintyg och försäkring.

Transit skall enligt flera ambassaders FAQ inte påverkas av det nya kravet utan bara de skall in i Thailand..
 

plover

Medlem
Hej, det trodde vi också men för att åka från australien till stockholm nu i veckan med THAI så kom den här lilla godingen, direkt på mejl från flygbolaget, känns inte riktigt som om det är helt grönt. Vem får dessutom tag på ett corona test ?


EmailCheck-in.png

Dear Customer,

The Government of Thailand advised us last night that all foreign citizens transiting through or landing in the Kingdom of Thailand must have a COVID-19 lab test and a minimum of US$100,000 medical insurance covering COVID-19 virus.

If you are not in possession of both of the above, you cannot be accepted on any flight to or through Bangkok.

For more details please visit thaiairways.com

Thai Airways International
 

samet

Medlem
Hej, det trodde vi också men för att åka från australien till stockholm nu i veckan med THAI så kom den här lilla godingen, direkt på mejl från flygbolaget, känns inte riktigt som om det är helt grönt. Vem får dessutom tag på ett corona test ?


EmailCheck-in.png

Dear Customer,

The Government of Thailand advised us last night that all foreign citizens transiting through or landing in the Kingdom of Thailand must have a COVID-19 lab test and a minimum of US$100,000 medical insurance covering COVID-19 virus.

If you are not in possession of both of the above, you cannot be accepted on any flight to or through Bangkok.

For more details please visit thaiairways.com

Thai Airways International

Ja, som vanligt med Thailand så är det svårt att få ett unisont och korrekt svar. Ingen som riktigt vet, många som gissar och ännu fler som tror.

I informationen från myndigheten står inget om transit. Det står däremot de som skall resa TILL Thailand, vilka en del tolkar som in till Thailand, inte via.

De enda som finns i skrift i ämnet är på FAQ från några ambassader runtom i världen som skrivit att kravet inte gäller för transitpassagerare.

Men likt allt annat i Thailand är detta ett lotteri... tyvärr finns det inget bättre svar än så just nu.
 

plover

Medlem
Ok. rätt kass info från dem tycker jag, ”passengers transiting through...” tycker jag är rätt tydligt i alla fall, känns dumt att chansa.
 

samet

Medlem
Ok. rätt kass info från dem tycker jag, ”passengers transiting through...” tycker jag är rätt tydligt i alla fall, känns dumt att chansa.

Tydligt kan tyckas... men inget är tydligt när det gäller Thailand.

Dumt att chansa, absolut! Men har du något alternativ?
 
Toppen