Senaste nytt

Är premium economy värt pengarna?

Crater

Medlem
För mig är PE på SAS iaf mer som ekonomi borde vara.
Om det är värt det, nja, men jag tycker ibland det, om man hittar saver för 2000:- är värt det.
Iaf hem när man är lite seg då man sitter lite skönare.
 

Voyageur

Medlem
Är man lite flexibel så är det snarare 1500-2000kr och är man av vikingamått som en annan så är skillnaden att sitta med framförfarandes säte tryckt mot knäna och sätet framför i ansikte jämfört med att sitta drägligt i 10h. Är man liten och nätt så är det klart att det inte är värt det, då skulle jag också lägga pengarna på annat. :)

Möjligt, men de ända bolagen jag vet som ibland kör den prissättningen på premium eco är SAS och BA. Resterande tar oftast x 2 priset. Faktum kvarstår också, lyckas du få en exit row för säg 500kr på ett long haul så blir det fortfarande oslagbart. Tar som jämförelse en poängbokning jag har med SAS i Juli med retur i GO från Washington. 2200kr är lägsta bud för Plus, just nu har jag exit row plats redan. Det blir dyra tusenlappar för några få timmar i luften.
 

Jönsson

Medlem
Egentligen kan man ju använda många av argumenten och resonemangen på economy vs business. Då vet jag att fler reagerar. Är de många tusenlapparna mer i pris verkligen värda större bekvämlighet i några timmar? Bättre att lägga dem på bättre hotell...etc. Svaret är som alltid; det kan endast den som köper biljetten avgöra. Det finns inget rätt eller felaktigt svar. PE har för och nackdelar och passar många kunder ypperligt. Men inte alla.
 

pep

Medlem
Eller business versus First...??
The truth lies in the eyes of the beholder...
PS. Jeg mener jeg så igår at EK vil lancere et nyt economy-business class produkt
 

Skåne83

Ny medlem
Egentligen kan man ju använda många av argumenten och resonemangen på economy vs business. Då vet jag att fler reagerar. Är de många tusenlapparna mer i pris verkligen värda större bekvämlighet i några timmar? Bättre att lägga dem på bättre hotell...etc. Svaret är som alltid; det kan endast den som köper biljetten avgöra. Det finns inget rätt eller felaktigt svar. PE har för och nackdelar och passar många kunder ypperligt. Men inte alla.

Tycker denna kommentaren summerar det bra. Men alltid intressant att läsa alla medlemmars syn på frågan!
 

Canadien

Medlem
Är man lite flexibel så är det snarare 1500-2000kr

Visa mig valfri longhaul där billigaste Plus bara kostar 1500 mer än billigaste go på en affärsresa Måndag ut, Torsdag hem.

För leisure kan det möjligen gå att hitta men tvivlar på att Go light plus 1 bagage bara är 1500kr billigare än Plus Saver. Eller vad nu klasserna heter.
 

Canadien

Medlem
Avsåg privat flygande och baserat på mina egna erfarenheter där de senaste resorna har Go varit prissatt ~5.000kr, Plus ~6.500, Business 20.000+, givet det så har mitt privata val varit enkelt. I tjänsten reser jag Business. Jag är medveten om att bolagen slår mynt av affärsresenärerna som är begränsade av resepolicy, inget konstigt med det.
Men där har du cherry-pickat en avgång där det fanns billig plus kvar men inga billiga go. Eller en friends-family. Tittar man på de fare rules som är publicerade så är det på de flesta destinationer nästan dubbelt så dyrt med billigaste plus jämfört med billigaste go. Med reservation för att man måste köpa till bagage i Go så att den blir lite dyrare.
 

pep

Medlem
Rejser vi som famile med smaa boern er plain economy det bedste for alle, inklusiv tegnebogen.
 

Lagerman

Medlem
Jag tillhör kategorin som flyger en hel del longhaul i tjänsten för en arbetsgivare som ej accepterar business. I mitt fall är PE produkterna räddningen, i de fall de går att finna till rimliga priser. Tittar nu på en repa jag behöver göra till Shanghai i Augusti. SAS Plus går på mina datum på ca 17 000 SEK vilket ej kommer godkännas enligt policy. Lufthansa PE finns för 10 500 SEK vilket blir billigare än SAS Go samma datum. Gällande produkten i sig så gillar jag hårdvaran skarpt. Nej det är inte business men ett stort extra värde med den något bättre reclinen samt avståndet till stolsgranne. Gör man som jag 4-8 longhaul/år med en "No business class policy" sår är premium economy guld värt!

Ett litet PS. Är nu inne på andra året som EBD med 6 longhauls med SAS i baggaget som Diamond. Har dock inte sett röken av CU. Får fler op-ups på Lufthansa som *A Gold........ Ds.
 
Toppen