Senaste nytt

Är Azerbaijan airlines säkra?

Gus

Medlem
Återigen har det kommit upp en diskussion om säkra flygbolag hemma vid köksbordet. Min fru och jag ska flyga från Baku, Azerbaijan till Tbilisi, Georgien. Resan tar ca en timme och Azerbaijan Airlines tar 750 kr per person och Qatar Airways tar 1500 kr per person för sträckan. Vi bryr oss inte för denna korta resan om lounger eller bonusprogram etc. Jag vill helst åka med Azerbaijan Airlines (kul testa nytt bolag och halva priset) men min fru tycker de verkar osäkra, troligtvis för det lite annorlunda namnet. Någon som känner till deras säkerhetskultur? Åtminstone @Troy1 har väl flugit med dem?


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

Troy1

Medlem
Jag har ingen större koll mer än min egen "känsla". De gånger jag flygit med dem så har det varit nya plan och aldrig några problem. Trevliga resor på alla sätt. Azerbajdzjan har ju jobbat hårt på att se fina ut utåt.

Men angående verklig säkerhet finns nog många som vet bättre än mig.
 

Alf

Medlem
Återigen har det kommit upp en diskussion om säkra flygbolag hemma vid köksbordet. Min fru och jag ska flyga från Baku, Azerbaijan till Tbilisi, Georgien. Resan tar ca en timme och Azerbaijan Airlines tar 750 kr per person och Qatar Airways tar 1500 kr per person för sträckan. Vi bryr oss inte för denna korta resan om lounger eller bonusprogram etc. Jag vill helst åka med Azerbaijan Airlines (kul testa nytt bolag och halva priset) men min fru tycker de verkar osäkra, troligtvis för det lite annorlunda namnet. Någon som känner till deras säkerhetskultur? Åtminstone @Troy1 har väl flugit med dem?


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag tycker nog du skall lita på din fru. Med de priser du nämner ser jag Qatar som en självklarhet. Säkerhetskulturen har aldrig varit något som prioriterats hos flygbolagen i denna del av världen.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

pep

Medlem
Jeg synes 1500 kroner er billigt for mere baggage, lounge access, points, etc. Det vigtigste er næppe sikkerhed, der er der nok ingen beviselig forskel. Men punktligheden plejer for QR at være uovertruffen. Jeg har med QR kun haft 2-3 forsinkelser ud af 3-400 flyvninger
 

NotRyan

Medlem
Återigen har det kommit upp en diskussion om säkra flygbolag hemma vid köksbordet. Min fru och jag ska flyga från Baku, Azerbaijan till Tbilisi, Georgien. Resan tar ca en timme och Azerbaijan Airlines tar 750 kr per person och Qatar Airways tar 1500 kr per person för sträckan. Vi bryr oss inte för denna korta resan om lounger eller bonusprogram etc. Jag vill helst åka med Azerbaijan Airlines (kul testa nytt bolag och halva priset) men min fru tycker de verkar osäkra, troligtvis för det lite annorlunda namnet. Någon som känner till deras säkerhetskultur? Åtminstone @Troy1 har väl flugit med dem?


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag har ingen större koll mer än min egen "känsla". De gånger jag flygit med dem så har det varit nya plan och aldrig några problem. Trevliga resor på alla sätt. Azerbajdzjan har ju jobbat hårt på att se fina ut utåt.

Men angående verklig säkerhet finns nog många som vet bättre än mig.

AZAL är inte sämre än något annat bolag säkerhetsmässigt som inte är svartlistade av EU.

Jag tycker nog du skall lita på din fru. Med de priser du nämner ser jag Qatar som en självklarhet. Säkerhetskulturen har aldrig varit något som prioriterats hos flygbolagen i denna del av världen.

Jag har ingen erfarenhet av nämnda bolag, men personligen skulle jag lyssna på @Alf när det gäller flygsäkerhet och flygsäkerhetsarbete!!!
 

NotRyan

Medlem
Är det inte bättre att presentera fakta istället för att hänvisa till "kulturen"?
Rent generellt är det ofta flera samverkande faktorer som gör att ett haveri sker, detta för att det inom flyget finns multipla säkerhetssystem och procedurer. Om säkerhetskulturen hos ett bolag eller i en region är av tvivelaktig eller skiftande kvalité så minskar marginalerna till att någonting skall gå riktigt fel. Dock så behöver aldrig den sista samverkande biten ha kommit till för att det skall ha blivit ett haveri.

Detta vet de som jobbat med flygsäkerhet mycket väl, och gör att jag personligen väljer att lyssna på deras råd. Men alla gör sitt eget val :)
 
  • Gilla
Reactions: Alf
Så kan det givetvis vara men det finns ju också en anledning till att vissa bolag är svartlistade av EU, medan andra inte är det.

För att dra en välkänd parallel så är sannolikheten för en olycka större på vägen till/från flygplatsen än skälva flygresan. Det gäller nog även AZAL.
 

palmen

Moderator
Vi har hamnat totalt off topic i denna tråden. Diskussion om flygsäkerhet i allmänhet bör tas i en egen tråd.
Vidare diskussion i denna tråd ska handla om huruvida Azerbaijan Airliens är säkra att flyga med. Eventuellt bryter vi ut lite inlägg till en egen tråd.

//Moderator
 
Toppen