Senaste nytt

Ändrad seating pga security reasons?

Fritiof

Medlem
När jag kollade vår ARN-LAX bokning upptäckde jag att SAS ändrat seatingen. Vi sitter helt plötsligt på 2a, 3a och 4h. Vi vill självklart sitta så nära varandra som möjlig under en lång flygning som denna och vår dotter är "bara" 13 är.

Vad säger nu SAS? Jo vi är flyttade av "security reasons" och de kan inte flytta tillbaka oss och kabinen är fullbokad. Ingen av de som jag samtalat med vet eller har sett detta tidigare men det tror jag inte på. De finns ingen som kan ordna till detta utan vi får vänta tills vi är på flygplatsen och göra ett försök där- det tror jag inte heller på.

Vem (vilken avdelning) har tagit våra platser? Är det något vi kan göra eller ska vi bara acceptera att resan inte blir som vi tänkt oss? Någon som råkat ut för detta? Ska bli intressant att se vem som sitter på "våra" platser, finns ju risk för dålig stämmning när jag ombord på planet frågar vederbörande hur de lyckats sno våra platser...
 

EBGGOT

Medlem
När jag kollade vår ARN-LAX bokning upptäckde jag att SAS ändrat seatingen. Vi sitter helt plötsligt på 2a, 3a och 4h. Vi vill självklart sitta så nära varandra som möjlig under en lång flygning som denna och vår dotter är "bara" 13 är.

Vad säger nu SAS? Jo vi är flyttade av "security reasons" och de kan inte flytta tillbaka oss och kabinen är fullbokad. Ingen av de som jag samtalat med vet eller har sett detta tidigare men det tror jag inte på. De finns ingen som kan ordna till detta utan vi får vänta tills vi är på flygplatsen och göra ett försök där- det tror jag inte heller på.

Vem (vilken avdelning) har tagit våra platser? Är det något vi kan göra eller ska vi bara acceptera att resan inte blir som vi tänkt oss? Någon som råkat ut för detta? Ska bli intressant att se vem som sitter på "våra" platser, finns ju risk för dålig stämmning när jag ombord på planet frågar vederbörande hur de lyckats sno våra platser...

Jag har varit med om detta när jag varit på samma plan som kungen och drottning och deras SÄPO följe. Inte så mycket att argumentera om för SÄPO sätter reglerna ...

Troligen någon VIP med andra ord ...
 

agehall

Medlem
Vem (vilken avdelning) har tagit våra platser?
Finns många kandidater - SÄPO, kriminalvården, säkerhetsproblem (dvs trasigt) med säten etc etc

Är det något vi kan göra eller ska vi bara acceptera att resan inte blir som vi tänkt oss?
Du kan ju prata med personalen på Arlanda, men tyvärr är det egentligen inte så mycket att göra.

Någon som råkat ut för detta?
Händer titt som tätt.
 

Fritiof

Medlem
Tack för svar @agehall @EBGGOT . Om det händer titt som tätt ljuger alltså SAS när de säger att de aldrig sett detta tidigare, proffsigt!
Hade haft betydligt enklare att acceptera detta om någon på SAS tagit sig tiden att förklara vad som hänt (utan att avslöja allt för mycket). Finns garanterat någon ensamåkare som de kan flytta av "security reasons" så vår dotter slipper sitta själv. Är ingen lågprisbiljett till Malmö det handlar om...
 

agehall

Medlem
Om det händer titt som tätt ljuger alltså SAS när de säger att de aldrig sett detta tidigare, proffsigt!
1) Det är inte säkert att personen du pratade med sett detta tidigare - det var ju kundtjänst du pratade med och de har sällan koll.
2) Det är inte säkert att den, ens om de vet exakt vad det är som har hänt, får avslöja det. Du har ju fått den officiella anledningen och det är egentligen inget mer du kan göra åt saken.

Finns garanterat någon ensamåkare som de kan flytta av "security reasons" så vår dotter slipper sitta själv.
Kanske, kanske inte. Varför är du och ditt sällskap viktigare än andra (vanliga) passagerare här? Två fel blir inte ett rätt.
 

Fritiof

Medlem
1) Det är inte säkert att personen du pratade med sett detta tidigare - det var ju kundtjänst du pratade med och de har sällan koll.
2) Det är inte säkert att den, ens om de vet exakt vad det är som har hänt, får avslöja det. Du har ju fått den officiella anledningen och det är egentligen inget mer du kan göra åt saken.


Kanske, kanske inte. Varför är du och ditt sällskap viktigare än andra (vanliga) passagerare här? Två fel blir inte ett rätt.
Vi är självklart inte viktigare än någon annan men det känns som om att man kunnat hantera detta smidigare. Aldrig bra med missnöjda passagerare i business och vore jag SAS skulle jag föredra en (1) som eventuellt blir besviken i stället för som nu en hel familj. Får helt enkelt sänka mina redan låga förväntningar ytterligare när jag ska resa med SAS. Trött och sur personal, icke fungerande WiFi och ett underhållningssystem som ibland lever sitt eget liv är sedan gammalt och nu detta.
 

agehall

Medlem
Det här kan hända på vilket bolag som helst - det är absolut inget specifikt för SAS. Vill du vara garanterad en viss plats är det privatjet som gäller.
 

palmen

Moderator
Vi är självklart inte viktigare än någon annan men det känns som om att man kunnat hantera detta smidigare. Aldrig bra med missnöjda passagerare i business och vore jag SAS skulle jag föredra en (1) som eventuellt blir besviken i stället för som nu en hel familj. Får helt enkelt sänka mina redan låga förväntningar ytterligare när jag ska resa med SAS. Trött och sur personal, icke fungerande WiFi och ett underhållningssystem som ibland lever sitt eget liv är sedan gammalt och nu detta.
Med den inställningen kommer du troligtvis få en riktigt usel flygning.
Testa istället med inställningen att det kommer bli en grym start på semestern/jobbresan trots att ni kanske inte får sitta tillsammans. Var trevlig mot personalen och hälsa glatt när du kommer ombord och tacka för den service som erbjuds och försök gärna ge någon komplimang om mat/dryck/service eller liknande. Får du trots detta ändå usel service och allt är skit så har du all rätt att vara besviken och missnöjd. Går man in med inställningen från början att det kommer vara dåligt så kommer det troligtvis inte att bli kul för någon ombord.
 
Toppen