Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

011430121

Medlem
Visa bifogad bild 108002 SAS flaggar för stopp för inrikestrafiken
Källa SVT.se
Full förståelse om man drar ner ytterligare på inrikestrafik.
Jag har undrat varför man på Norrlands linjerna inte har flugit Kiruna-Skellefteå-ARN ett annat exempel Luleå-Umeå-ARN ett annat alternativ Kiruna-Östersund-ARN
Det tar ca. 10 timmar att köra bil från Stockholm till Luleå, bland måste man komma fram hastigt, vid ev. avsked av någon nära och kär som tar de sista andetagen.
 

FilipJ

Medlem
Blev den 10e mars 6h försenad på grund av inställd flight BRU-GOT. Har bett om kompensation enligt EU261 eftersom inga yttre omständigheter rapporterades ställa in flighten. Fick nej, men efterfrågade då information om hur de bevisar det.
Fick då detta svar:
”Dear Mr. J,

SN2313 from Brussels to Gothenburg of 10ht March 2020 was cancelled based on situation out of the airlines control due to the worldwide spread of the Coronavirus.


As this event and situation was out of the airlines control, compensation as stipulated under regulation EC261/2004 is not applicable.


In addition, our internal records are confidential and not available for public viewing.


However, should you need further clarification on the above mentioned flight, you may check with the Civil Aviation authority.


However, I would like to take this opportunity to apologize once more for any inconvenience caused by this unfortunate situation and also for the disappointment you had experienced.


Kind regards,”

Kan jag något göra?
 

mha321

Medlem
Kan jag något göra?
Vill minnas att EU-komissionen har gått ut och sagt att kompensationsdelen av reglerna inte gäller för covid-relaterade issues. Däremot gäller forsatt duty of care, rebooking och återbetalning (åtminstone i teorin, även om vissa länder tydligen ändrat på den också). Men kompensation får man inte.

Se tex IATA - Airlines Disappointed with European Commission Guidelines on EU261 eller direkt från EU https://ec.europa.eu/transport/sites/transport/files/legislation/c20201830.pdf, avsnitt 3.4.
 

Homer

Medlem
Full förståelse om man drar ner ytterligare på inrikestrafik.
Jag har undrat varför man på Norrlands linjerna inte har flugit Kiruna-Skellefteå-ARN ett annat exempel Luleå-Umeå-ARN ett annat alternativ Kiruna-Östersund-ARN
Det tar ca. 10 timmar att köra bil från Stockholm till Luleå, bland måste man komma fram hastigt, vid ev. avsked av någon nära och kär som tar de sista andetagen.

Det framgår ju tydligt att de vill ha det som i Norge, få betalt för att flyga även om det inte finns några passagerare.
Men det finns inte så många nödvändiga rutter i Sverige, de du nämnde plus några få till.

Flytrafikken i Norge er den minst coronarammede i Europa – til tross for dramatisk passasjerfall
Ferske tall fra den europeiske luftfartskontrollen viser at flytrafikken i Norge har en nedgang på 62 prosent mot samme dag i fjor. Samtidig har passasjertallene falt med 93 prosent.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
Visby är väl enda kandidaten att få statsstöd borträknat allt norr om Sundsvall? Svårt att tänka mig Sveriges storstadstriangel få nåt stöd mtp den korta restiden med tåg eller i vissa fall bil. Oslo-Bergen är lite segare att köra...hopplöst land att ta sig runt i utan flyg om man inte har en massa tid på sig.
 

Homer

Medlem
Visby är väl enda kandidaten att få statsstöd borträknat allt norr om Sundsvall? Svårt att tänka mig Sveriges storstadstriangel få nåt stöd mtp den korta restiden med tåg eller i vissa fall bil. Oslo-Bergen är lite segare att köra...hopplöst land att ta sig runt i utan flyg om man inte har en massa tid på sig.


Förmodligen har du rätt, det kan nog vara svårt att få Miljöpartiet att gå med på att
staten subventionerar tomma flyg mellan ARN-GOT när de inte ens vill att de ska gå fulla flyg
utan subventioner däremellan ;)
 

NyfikenGrau

Medlem
Förmodligen har du rätt, det kan nog vara svårt att få Miljöpartiet att gå med på att
staten subventionerar tomma flyg mellan ARN-GOT när de inte ens vill att de ska gå fulla flyg
utan subventioner däremellan ;)

Haha! Jo visst, men inte direkt partipolitik som styr nu, särskilt inte från småpartier, i praktiken närmast samlingsregering.
 
Toppen