Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

ekf

Medlem
Jag fortsätter uppdatera er om läget på ARN. Barriärskyddet har nu uppgraderats från ingenting till skylt på svenska, sedan även på engelska och nu med kinesisk skylt strax innan tullfiltret. Detta har jag själv observerat på alla mina internationella ankomster den senaste tiden. Visa bifogad bild 106608
0ACA66FF-C4A3-4CA4-80F6-0DB5A3635522.jpeg
Man får ju hoppas att de gjort mer än att ställa fram tre banners på Arlanda :rolleyes: Fast det har säkert gjorts en del i skymundan... hoppas jag
 

Jönsson

Medlem
Visa bifogad bild 106714
Man får ju hoppas att de gjort mer än att ställa fram tre banners på Arlanda :rolleyes: Fast det har säkert gjorts en del i skymundan... hoppas jag
Man har bland annat gjort riskbedömningar i samråd med WHO och lämnat en hemställan till regeringen angående infektion med coronavirus. Regeringen har, i enighet med myndighetens hemställan, beslutat om en förordning i smittskyddslagen där bestämmelserna om allmänfarliga och samhällsfarliga sjukdomar ska tillämpas på coronavirus. Man också kommunicerat med UD samt upprättat krisberedskap där alla eventuellt inblandade parter är involverade och informerade. Detta gör att man vid eventuellt utbrott i sverige snabbt kan samordna och ställa om till krisläge. På folkhälsomyndigheten.se finns mer information.


Folkhälsomyndigheten ska:
  • samordna smittskyddet på nationell nivå
  • samordna förberedelserna för försörjning av läkemedel inför allvarliga utbrott av vissa smittsamma sjukdomar samt,
  • samordna beredskapen mot allvarliga gränsöverskridande hälsohot.
 

ekf

Medlem
Såg en intressant formulering på Folkhälsomyndighetens sida, som kanske kan vara värd att tänka på vad gäller reseplanerande..

"Folkhälsomyndigheten och WHO gör bedömningen att utbrottet av 2019-nCoV inte behöver leda till restriktioner vad gäller resor, men detta baserar sig alltså enbart på risken för smitta. I dagsläget talar det mesta för att nära kontakt mellan personer krävs för att viruset ska kunna smitta."

I nästa del av samma stycke förtydligar de kring avrådan att resa...

"UD:s bedömning baserar sig på en bredare bedömning av situationen. UD avråder från resor till ett land, eller delar av ett land, när säkerhetssituationen bedöms som mycket farlig, oberäknelig eller snabbt föränderlig."
 

Sullon

Medlem
Ressugen och såg att det finns en hel del SAS bonusplatser till Tokyo och Hongkong första veckan i Mars, är i ärlighetens namn "mer" orolig för att planet störtar än att jag skulle bli smittad av corona - men däremot finns det ju potentiella bieffekter, allt från att lounger och restauranger inte serverar mat till att jag har svår att åka hem igen, eller kanske som senast jag var i Tokyo på award: drar på mig snuva av att kombinera för lite sömn och överdrivet fikande i golden gai och typ måste frivilligt lägga in mig på isolering några dagar...

...Eller ska jag bara åka till Washington tre fyra dagar, bo på några riktigt sunkiga hotell och klämma på rymdfärjan, kika på vita huset, osv?

(ev moraliska pekpinnar undanbedes vänligt men bestämt.)

Från att i stort inte alls funnits bonusnivåresor under mars och april finns det nu plötsligt flertalet! Tack för tipset! Businessresan med Air China avbokad och Sas Business via Köpenhamn bokat istället. Känns bra för resten av familjen dessutom.
 

xvikmic

Medlem
Vad man gör på trevliga Changi kan med fördel diskuteras i någon annan tråd.

När det gäller viruset tycker jag tyvärr utvecklingen just nu är oroväckande:

Senaste dygnet:
× Stort utbrott i Sydkorea
× Utbrott i Iran som verkar långt ifrån under kontroll
× Utbrott i Italien som ter sig som värre än det i Tyskland för ett par veckor sedan
× Ökning av antalet fall i USA (dock till följd av Diamond Princess)
× Flera större utbrott i Kina utanför Wuhan

Det är visserligen få fall fortfarande men känns tyvärr som att resandet och samhället kommer påverkas hela våren.

Källa på flera större utbrott i Kina och utanför Wuhan? Med undantag för ökningen som skedde på olika fängelser, så har det inte ökat i Kina. Tvärtom, även i Hubei provinsen har antalet nya smittade minskat kraftigt. Med avseende på dina andra punkter förstår jag din oro.
 

Morgan

Medlem
Källa på flera större utbrott i Kina och utanför Wuhan? Med undantag för ökningen som skedde på olika fängelser, så har det inte ökat i Kina. Tvärtom, även i Hubei provinsen har antalet nya smittade minskat kraftigt. Med avseende på dina andra punkter förstår jag din oro.

Med Kina menade jag fängelseutbrotten i Shandong och rapporter i Nytimes om fler fall i Peking. Det handlar dock i det sistnämnda fallet om enstaka ytterligare fall. Låter som att Italien är största oron nu för oss nordeuropeer. Väldigt märkligt att utbrotten i Sydkorea, på båten och i Italien är värre än tex Peking och Hong Kong som har mycket större folkutbyte med Wuhan.
 

011430121

Medlem
Corona-viruset har eskalerat över hela värden, frågan är hur mycket kommer detta att påverka världsekonomin?
Att det kommer att kosta flygbolagens ekonomi är självklart, Lufthansa gruppen ställer 13 maskiner, såg att SAS räknar att detta kommer att kosta runt 150 miljoner SEK.
Cathay Pacific uppmanar personalen att ta tre veckors obetald ledighet.
Har inte sett hur hotellens bokningar ser ut, men de ser förmodligen inte ljust ut.

Det är ca 5 veckor sedan den första tråden om viruset startade här på BC, jag tror ingen här på BC trodde att viruset skulle påverkas i så här stor utsträckning.
Om man ser 5 veckor framåt så arbetar flygbolagen (kanske inte internt) med att det hela är över när sommartidtabellen börjar att gälla.

Turistnäringen till och från vissa områden kommer nog att få det tufft en lång tid framöver.
Vad händer med OS i Tokyo i sommar?
Alla stora mässor, i Barcelona ställde man in telecom mässan med kort varsel.

Personligen har jag med hjälp av SAS ställt in en resa till Kina i början av mars, har en resa till Japan i slutet av april där returen är via PVG med Lufthansa, kommer de att ha börjat flyga på Kina då?
Lufthansa/Swiss flygning till Peking i början av juni kommer den att bli av, hur känns det att åka dit?
SAS flygning till Milano i juli vad händer i det området?

Visst har man blivit påverkad i sitt resande och hur ser framtidens möjligt att resa när det gäller Corona ut?
När jag kom till USA häromdagen satt passpolisen med munskydd, har aldrig sett det i USA vad jag kan minnas, den första frågan var när han bläddrade igenom passet, har du varit i Kina de senaste 20 dagarna?
 

Amund1967

Medlem
Det jag tycker är svårast att hantera är andra människors rädsla. Även om jag själv bedömer risken att drabbas som obefintlig, så gör många andra en annan bedömning. Många svenskar har ytterst rudimentära kunskaper om smittspridning och omfattning. Vidare har de en mycket vag uppfattning om Asiens geografi.

Men jag som resenär kan ju heller inte avfärda andra människors rädsla, utan måste respektera deras tolkningar av situationen även om man kan tycka att mycket rädsla beror på okunnighet. En del verkar tro att det ser ut ungefär så här i det där Asien.


Inte riktigt kanske men kunde inte låta bli att skämta. Hursomhelst blir det nog en begränsad karantän vid hemkomst.
 
Toppen