Senaste nytt

Kreditkort i Spanien

points_r_us

Ny medlem
Hej gott folk,

Ska bege mig utomlands ett par år till Spanien.

Har lite tankar gällande vilket kreditkort som skulle passa mig bäst. I dagsläget kör jag amex elite, amex platinum samt sas Mastercard Eurobonus. (spend 300k-500k)

Platinum ger ju bra poäng när man handlar i euro (30p/100kr) dock har dom ett valutapåslag a 2%.

Kommer befinna mig största dels i Spanien, max ett par veckor om året i Sverige.

Finns det något värde i att byta till spanskt amex platinum eller annat kreditkort i Spanien? Hur gör ni andra forumvänner som emigrerar från Sverige?

Tacksam för bra tips!
 

hco

Medlem
Kommer pengarna du spenderar vara SEK från Sverige eller EUR som du genererar i Spanien/Eurozone?

När jag bott och arbetat utomlands har jag alltid kört med lokala kreditkort men då har ju inkomsten varit i det landet.
 

points_r_us

Ny medlem
Kommer pengarna du spenderar vara SEK från Sverige eller EUR som du genererar i Spanien/Eurozone?

När jag bott och arbetat utomlands har jag alltid kört med lokala kreditkort men då har ju inkomsten varit i det landet.

Både SEK samt Euro.
Frågan är egentligen om det finns något lokalt kreditkort med ett bra poäng system?
Känns som att amex/eurobonus är svårslaget.

Dock vet jag inte om det är värt det med 2% valutapåslag i varje transaktion
 

palmen

Moderator
Du kan ju skaffa revolut och fylla på från ditt sas mastercard, växla sedan till euro i veckorna så du har euro på kortet och gör köp i spanien med kortet. Är du hemma i Sverige kan du istället använda mastercard kortet dirket (eller amex, beroende på vad du föredrar).

På detta sätt slipper du valutapåslag och får spend via ditt mastercard.
 

hco

Medlem
Jag vet inte hur det ser ut i Spanien men i Asien har jag alltid hittat intressanta lokala kreditkort för local spend av lokala inkomster.

Som Palmen föreslår är ju Revolut med SAS MC bra kombo för spend av SEK i Spanien. Men det är nog bra att ha en del SEK-spend också som ej är Revolut. Vet inte om SEB flaggar om kortet bara används för att toppa upp Revolut?

Om du har inkomster i EUR skulle jag undersöka lokala kortmarknaden. Du kan ju alltid be om en intro från svenska AMEX till spanska AMEX och öppna ett spanskt AMEX. Eller bara kontakta spanska AMEX direkt. Så du kan spendera lokal EUR som EUR. MR-poängen från spanska AMEX borde kunna bli SAS Eurobonus- poäng om du vill.
 

Gizmokvack

Medlem
Vet inte om det skiljer mellan Ö och fastland men befinner mig just nu på Gran Canaria och har så gjort i två veckor.

Det var ytterst få butiker som accepterade AMEX så efter 4-5 dagar lämnade jag istället kvar det på hotellet. Mitt mastercard däremot funkar överallt...
 

points_r_us

Ny medlem
Vet inte om det skiljer mellan Ö och fastland men befinner mig just nu på Gran Canaria och har så gjort i två veckor.

Det var ytterst få butiker som accepterade AMEX så efter 4-5 dagar lämnade jag istället kvar det på hotellet. Mitt mastercard däremot funkar överallt...

Inga problem här i Madrid med AMEX, dom flesta butikerna tar AMEX
 
Toppen