Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

palmen

Moderator
Teoretiskt skulle väl SAS kunna flyga direkt till HNL från exempelvis ARN med en A350.
Skulle ju bli rätt attraktiv rutt för européer. Men lär knappast hända.

Fast Norwegian funderade väl på en direktlina från europa till Hawaii för några år sedan.
Är väl fullt möjligt vad det gäller räckvidden (ca 8100 miles), är strax under 7000 miles på sträckan vilket är ungefär detsamma som LHR-SIN. Sen tillkommer det väl lite extra krav på marginaler med tanke på att man inte har så många alternativ till att göra diversion.

Har dock svårt att se att en sådan linje skulle hålla, även om man skulle kunna få en hel del passagerare från större delen av Europa (gissar att många vill slippa stoppet i USA om möjligt).

Norwegians "planer" var väl lite PR-trick i sanna O'Leary-anda, dvs snacka om något för att få gratis publicitet.
 

Lauda 777

Medlem
330 Enhanced klarar väl också alla dagens linjer, men med lite mindre möjligheter till frakt?
Nu vet jag inte hur stor skillnad det är i pris på 350 och 330neo, men kan det vara så att på lång sikt är 350 bättre då den kanske har lägre bensinförbrukning?

Absolut, tänkte mer om man ville ha något "nytt".

Listpris diffar på cirka 20 miljoner USD. Oklart vad som skiljer exakt i förbrukning.
 

Lauda 777

Medlem
Har personligen inte åkt Sas a350 än, men dock andra. Fantastiskt flygplan, tyst och fint. Dock så tycker jag att Sas missade bollen lite när dom inte satte en dörr på Business stolen såsom andra gör nu med Vantage XL. Plus och Go känns tillräckligt bra.
 

011430121

Medlem
Om man inte ska köra enhetsflotta på longhaul så vore A330 Neo perfekt för Sas, klarar alla nuvarande linjer utan problem.

Tror egentligen det hade varit den optimala produkten för Sas, klart billigare än A350 och det verkar ju inte vara några stora ambitioner på nya långlinjer som kräver A350s räckvidd.
Exakt min tanke och åsikt.
 

palmen

Moderator
I vilket land placerar du Hawaii?
Hawaii ligger i USA, men de flesta vill undvika en transfer i USA på väg till sin destination med tanke på de strul som kan uppstå. Vet inte om jag uttrycker mig dåligt eller något, men har aldrig påstått att hawaii inte är USA. Enda jag sagt är att man vill undvika stopp i USA (och då syftade jag på en transfer vilket onekligen inte gick fram).
 

mha321

Medlem
Så har även jag fått igenom första flygningen med SAS A350XWB, hem från Chicago. Mycket kort sammanfattning:

  • Servicen snabb och bra! Från Varm handduk till att jag fällde sätet för att sova, ca 1h 5min. De behövde jaga iväg och hämta special-glasen till fördrinken, men i övrigt hade åtminstone denna besättning bra koll. För timingen hjälpte det garanterat att kabinen bara var drygt halvfull.
  • Wifi funkade nu! Det hade enligt crew strulat när de flög åt andra hållet för ett par dagar sedan, men idag fungerade det bra.
  • Länge sedan jag sov så gott i en business-kabin! Nya stolen är verkligen ett stort lyft från pyspunka-modellen, även om de är snarlika. Dessutom noterar jag att knapparna är flyttade precis så mycket att jag inte längre kommer åt dem när jag rör på mig under natten och får stolen att "rycka tilL".
Sedan är det jäkligt coolt att se landningen via "tail camera" när det blåser lite och man verkligen ser hur de landar "snett".

Så i mitt fall, extremt nöjd och klar förbättring. Men med en samplesize av 1, så är det för tidigt att säga något, det behöver kollas fler gånger.
 
Toppen