Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

Kimmen00

Medlem

dino_81

Medlem
Förstår inte varför så många är så oroliga och avbokar sina resor till andra asiatiska länder. Sluta läsa svenska tidningar och deras domedags artiklar. Titta på riktig fakta, antalet smittade per dag (utanför Hubei-provinsen) minskar för varje dag som går.

Nja, när det gäller minskning av fall utanför Kina håller jag inte med dig.

I exempelvis Japan ökar antalet bekräftade fall och det finns flera misstänka fall:

Coronavirus Update (Live): 64,467 Cases and 1,384 Deaths from the Wuhan China Virus Outbreak - Worldometer

From Tokyo to Wakayama to Okinawa, Japan on edge as COVID-19 spreads | The Japan Times
 

Benz

Medlem
Intressant att se varationen av regler. Kiribati är tuffa - dit verkar inte svenskar vara välkomna (såvida man inte har varit 14 dagar i "karantän" först).

KIRIBATI
- published 06.02.2020
Passengers who have been in a country with confirmed cases of Novel Coronavirus (2019-nCov) are not allowed to enter Kiribati. They must have stayed in a country with no confirmed cases of Novel Coronavirus (2019-nCov) for a period of minimum 14 days before entering Kiribati.

Gillar att de inte tar några som helst risker:) Det skulle ju faktiskt kunna vara förödande för nationen om ett nytt virus fick fäste på en så pass isolerad plats.
 

Totopez

Medlem
Har en bokning ARN-FRA-PVG-NRT i början av april, hemresa HND-PEK-ARN.
FRA-PVG är LH, resten av flygen i Asien CA. Bokat med EB-poäng och 2-4-1.

I dagsläget har LH ställt in alla flyg till PVG fram till 28 mars. Vår förhoppning är att det ska öppnas upp awards direkt Europa till Japan så vi slipper studsa i Kina, men vad har vi annars för möjligheter om LH ställer in några dagar till? Vilken skyldighet har SAS att ta oss till Tokyo och hem?
 

danielhog

Medlem
SAS extremt smidiga att ha att göra med, påminns ibland om varför jag envisas med att boka SAS.

Tog 20 sekunder att komma fram, svarades direkt när knappvalen var färdigtryckta.

- hej jag vill boka av min pekingresa i mars.
- absolut, sådär då är den fixad, återbetald till samma kort.
- ... jaha, det var smidigt, hejdå.

Gick absurt smidigt, hela samtalet gick på 37 sekunder.
 
Incheckning CUN-EWR (US Transit) med United.
0781a39b17e3c0856edff3981d47c0f5.jpg


Edit: detta är alltså ingen nyhet, bara en rapport från fältet :)
 
Toppen