Senaste nytt

Första testflygningen med Boeing 777X

Alf

Medlem
Första testflygningen med nya Boeing 777X har genomförts.

Boeing: Boeing 777X First Flight: Flight Tracker, Webcast & Video

Denna modell, som ännu inte fått slutlig modellbeteckning, är större än de tidigare B777 modellerna. Lite tråkigt samtidigt, det betyder att vi inte mer får se en ny modell av B747. Själv tycker jag B747 är det häftigaste flygplanet som någonsin byggt för passagerartrafik. Visserligen var också Concorde i denna klass men det var inget flygplan för den ”vanlige” passageraren utan guldbyxor.

Får hoppas att denna modell blir en större succé än B737Max och även B787 som hade många barnsjukdomar. Dagens B777 är definitivt ett av de bästa flygplanen som tillverkats så det är bara att hoppas på samma succé för nya modellen för Boeings framtids skull.
 
Gissar på att det tar minst 3-4 år innan den här "kärran" är i trafik. Kommer krävas massa extra tester och så vidare. Frågan är om Boeing överlevt tills dess. Som Airbus-fan tvivlar jag
 

Alf

Medlem
Gissar på att det tar minst 3-4 år innan den här "kärran" är i trafik. Kommer krävas massa extra tester och så vidare. Frågan är om Boeing överlevt tills dess. Som Airbus-fan tvivlar jag

Det finns inte ens på kartan att Boeing skulle gå under. Skulle dom gå under kommer dom att återuppstå i en annan konstellation med Amerikanska ägare. Hur tror du USA skulle klara en sådan kollaps, det skulle vara förödande för deras självförtroende. Jag sätter emot din gissning om när den är i trafik, jag tror på 1,5-2 år.
 

Senator

Moderator
Vacker fågel, osäker på hur mycket skiljer sig mot B77W.

I denna artikel från CNN står det:
”Even with the increased scrutiny and testing for certification, Boeing projects a service entry in late 2021 with Lufthansa”

Boeing's 777-9X airplane takes first flight

Boeing's huge 777-9X airplane takes its first flight | CNN Travel

Jag är med dig @Alf att Boeing finns kvar. Djupa fickor och glöm inte att runt halva Boeing är försvarsavtal. Men det kommer bli en tuff certifiering.
 

NotRyan

Medlem
Gissar på att det tar minst 3-4 år innan den här "kärran" är i trafik. Kommer krävas massa extra tester och så vidare. Frågan är om Boeing överlevt tills dess. Som Airbus-fan tvivlar jag

Det finns inte ens på kartan att Boeing skulle gå under. Skulle dom gå under kommer dom att återuppstå i en annan konstellation med Amerikanska ägare. Hur tror du USA skulle klara en sådan kollaps, det skulle vara förödande för deras självförtroende. Jag sätter emot din gissning om när den är i trafik, jag tror på 1,5-2 år.

Nä, jag håller med @Alf fullständigt. Den amerikanska staten kommer inte att tillåta detta, dom kommer att stötta Boeing inom andra områden än civilflyg om det blir nödvändigt!
 

Canadien

Medlem
Det är väl i dessa plan som LH ska lansera sin nya Businessclass, men 1-1-1/1-2-1 - kabin. Hade hoppats få prova den kabinen redan i början av 2021 men då blir det senare alltså.
 
Toppen