Senaste nytt

OneWorld flytta poäng (från Finnair till Qatar Airways)

D

Deleted member 30163

Guest
så att tappa massa miles på vägen samt ändå bli utan qpoints känns väldans ovärt.
Lite så, så jag svarade lite ironiskt också. På Finnairs hemsida fungerar inte kundtjänstfunktionen och på FB svarar man inte, så blir väl till att ringa och skälla i morgon.
 

AABack2ARN

Medlem
Du måste ha haft rutan "Håll mig inloggad" ikryssad annars har jag väldigt svårt för att förstå hur siten kan veta om ditt AY-nummer? Alla sådana där rutor är ett otyg i min värld. Säger en som rensar cachen varje gång han stänger ner browsern ;)

Oavsett det är det surt. Jag TROR du kan ha råkat ut för en bugg som går att återskapa.

Jag har vid de senaste bokningarna på finnair.com fyllt i mitt AAdvantage-nummer (har inget AY-nummer så det finns inte en chans i Hälsingland att ett sådant kan hamna på min bokning). Siten har inte klagat. När bokningsbekräftelsen kommit några minuter senare är det tydligt att FrequentFlyer-numret inte fastnat.

Jag har trott att detta berott på att AAdvantage-numren innehåller bokstäver och siffror vilket flera bokningssidor historiskt har haft problem med. En dag efter bokningen har jag åter öppnat Finnair-bokningen och då lagt till mitt AAdvantage-nummer vilket fastnat och reflekterat status vid incheckningen.

Jag ANTAR (spekulerar vilt) att samma sak kan ha hänt med ditt Qatar-nummer här men eftersom du var inloggad trycktes ditt AY-nummer in på bokningen.

Ovanstående skulle kunna medföra (under förutsättning att du får tag i rätt person vilket troligen är lika stor sannolikhet som att vinna högsta vinsten på Lotto) att AY inser att felet beror på dem - även om de lär kommentera att du borde haft bättre koll på vad som stod på boardingkortet - och därmed göra någon form av undantag. Men räkna inte med det!

Återrapportera gärna. Lycka till :)
 
D

Deleted member 30163

Guest
Du måste ha haft rutan "Håll mig inloggad" ikryssad annars har jag väldigt svårt för att förstå hur siten kan veta om ditt AY-nummer?
Jo, tror jag skrev det :) Jag testade att göra en ny bokning och valde då Qatar som Oneworld parter, men FF # ändrades inte, utan var mitt AY #.. Jag satt och jämförde sajter fram och tillbaka för att hitta bästa pris och utgick från att det var mitt Qatar# som var ifyllt då jag faktiskt cut-n-pastade det från qatarairways.com.

Jag är också rätt anal ibland och det händer dagligen att jag tar skärmdumpar från olika bokningar för att bevisa att jag faktiskt gjort rätt då webben och datorer kan vara rätt lömska, precis som du själv skrev. Jag har ju lyckats återskapa "buggen" så ser nog att jag har iaf. en liten chans att lösa detta.
 

AABack2ARN

Medlem
Om inte annat vore det väldigt bra om Finnair kunde ta och fixa till detta. För det är irriterande att behöva ha extra koll på saker som bara skall fungera... Så ta en för laget :)
 
D

Deleted member 30163

Guest
Fick precis kontakt med Finnair, och dom skriver i ett mail:
"Hej X,

Tack för informationen. Vi har släppat dessa poänger nu. Du kan kontakta Qatar och begära poänger från dem.
1f642.png
"


Så där kan dessa trilla in på mitt Qatar Airwayskonto.. No problemas. Ja, jag måste ju prata med Qatar och det kan gå lite si och så..
 
Last edited by a moderator:

squeezen

Medlem
Fick precis kontakt med Finnair, och dom skriver i ett mail:
"Hej X,

Tack för informationen. Vi har släppat dessa poänger nu. Du kan kontakta Qatar och begära poänger från dem.
1f642.png
"


Så där kan dessa trilla in på mitt Qatar Airwayskonto.. No problemas. Ja, jag måste ju prata med Qatar och det kan gå lite si och så..
Snyggt av Finnair!
Borde inte vara problem med qatar, bör kunna göra en claim missing miles. Den valideras ju av Finnair sen ändå..
Att prata med priv club service är ju riktigt kass
 

QR A319

Medlem
Snyggt av Finnair!
Borde inte vara problem med qatar, bör kunna göra en claim missing miles. Den valideras ju av Finnair sen ändå..
Att prata med priv club service är ju riktigt kass

Vad ska Qatar airways göra åt saken? Ingen flygning har varit QR metal och på boardingkorten står det ett annat FF nummer än QRPC. Finns inte en chans att någon på priviligeclub tar tag i det här, business är business! Ett blankt boardingkort går att retroclaima men det här fallet är inget case. AY och QR kommer kräva bevis på att du inte har crediterats miles/poäng av motparten och som konkurrenter i den ekonomiska verklighet vi lever i kommer ingen part medverka för att kommunicera med motparten.
Jag förstår att du slarvade vid bokningen men jag arbetar och avlönas inte heller av något FFP.
Hoppas jag inte låter för bitter...

Lycka till iallafall!
 
D

Deleted member 30163

Guest
Vad ska Qatar airways göra åt saken

Dear Mr. X,
Thank you for writing to Privilege Club.
The flights booked under booking reference XX have been sent for verification to our partner Finnair.
We will verify the activities with our partner airline and, if eligible, will credit the Qmiles to your Privilege Club account.


Det verkar som dom vill hjälpa mig
 
Toppen