Senaste nytt

Revolut har lanserats i Norden

crown

Medlem
Jag är i Chile och här behandlas credit- och debitkort annorlunda och väljer man fel så går transaktionen inte igenom. Så när jag handlar med Revolut måste jag säga "credito" och när jag handlar med Curve så måste jag säga "debito".
Jag har flera gånger varit med om det, även med vanliga debitkort från banken. På flera ställen så har jag fått höra att ifall man har ett utländskt debitkort så skall man alltid välja credit när de frågar och sedan några år sedan så gör jag alltid så och då har det alltid även fungerat.
 
Det där har mer att göra med hur själva kortinlösaren har satt upp sitt system än vad det egentliga kortet är för ett sorts kort.
Mycket möjligt att det är så. Men jag har även noterat att det går bra att lägga in Revolut i Curve, men LunarWay går inte, då får man felmeddelande att prepaid kort inte stöds av Curve.

Jag har flera gånger varit med om det, även med vanliga debitkort från banken. På flera ställen så har jag fått höra att ifall man har ett utländskt debitkort så skall man alltid välja credit när de frågar och sedan några år sedan så gör jag alltid så och då har det alltid även fungerat.
Som sagt, här i Chile funkar inte mitt Curve om jag inte säger "debito", det blev fel senast för en halvtimme sedan då jag köpte en bussbiljett och tjejen bakom disken inte uppfattade att jag sa "debito".
 

igelkotten

Medlem
Samma grej i USA med olika kort. Inte hittat något mönster. T ex är icabankens debitkort ett kreditkort i USA, men vanligt debitkort i Singapore. Kontentan är snarare att om ens kort nekas utomlands pga att man uppger credit/debit så är det värt att testa att vända på det.
 

Hachans

Medlem
Samma grej i USA med olika kort. Inte hittat något mönster. T ex är icabankens debitkort ett kreditkort i USA, men vanligt debitkort i Singapore. Kontentan är snarare att om ens kort nekas utomlands pga att man uppger credit/debit så är det värt att testa att vända på det.

Det handlar ofta om vilket betalsystem butiken har. Debit kräver direkt uppkoppling med utfärdande bank vilket man oftast inte har till utländska banker, medan credit tillåter ett visst släpande i debiteringen. För att dina svenska kort ska funka i utlandet finns därför en creditfunktion, men där summan regleras ganska snabbt mot ditt bankkonto.
 

Delayed

Medlem
På flera ställen så har jag fått höra att ifall man har ett utländskt debitkort så skall man alltid välja credit när de frågar och sedan några år sedan så gör jag alltid så och då har det alltid även fungerat.
Reser sällan till direkt "exotiska platser" men jag kommer inte ihåg att jag ens fått frågan... Antar att jag har svarat "credit" om det nu hänt.
 

Fidde

Medlem
Verkar som att fler av korten är visa numera. Alla kort i plast är visa för mig och metall är fortfarande mastercard.

Lite synd att man inte får välja utan får ta vad som finns men för min del så byter jag ut ett mc till visa för att få fler visa-kort. Går ju alltid att använda curve framför för att få till mc.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

lucasd

Medlem
Verkar som att fler av korten är visa numera. Alla kort i plast är visa för mig och metall är fortfarande mastercard.

Lite synd att man inte får välja utan får ta vad som finns men för min del så byter jag ut ett mc till visa för att få fler visa-kort. Går ju alltid att använda curve framför för att få till mc.

Undrar varför det byts till och från. Personligen gillar jag väl Visa mer, eftersom MasterCard är så populärt i Sverige redan. Bra med alternativ. :)
 
  • Gilla
Reactions: ekf

ekf

Medlem
Verkar som att fler av korten är visa numera. Alla kort i plast är visa för mig och metall är fortfarande mastercard.
Tack för tipset, har gått och väntat på att det skulle hända. Beställde direkt ett "snyggt" Visa som får ersätta det anskrämliga blå/lila Visa-standardkortet jag har, som komplement till det Premium-MC som var enda alternativet tidigare i höstas för Premium.

Edit: Just faktumet att kortet var ett Visa var en av anledningarna till att jag valde just Revolut en gång i tiden...
 

aldrighemma

Medlem
Är det någon som testat att skaffa två Revolut kort?, jag skulle ha behov av att separera kortköp på två "konton".
Jag har inte orkat läsa T&C men jag antar att det är emot reglerna...
 
Toppen