Senaste nytt

Dyrare på Arlanda Express

TasselT

Medlem
Verkar inte vara nämnt i tråden men den 26 juli förlängdes A-Trains koncession, ensamrätt, att köra tåg på Arlandabanan med tio år till 2050. Beslutet fattades av det helstatliga bolaget Arlandabanan Infrastructure AB.
Nu har Jens Holm (V) ifrågasatt beslutet. Inte ofta jag håller med (v) men i detta ärende gör jag absolut det! :mad:
Se Förlängningen av A-Trains koncession för Arlandabanan Interpellation 2019/20:115 Jens Holm (V) - Riksdagen

Sist jag åkte Arlanda Express - var tvungen för att hinna till möte - var det väldigt få som åkte med, trots att det var i det som borde varit rusningstrafik från Arlanda. Inte konstigt dom måste höja priserna ständigt för att få ihop till sin vinst...

/ TT
 

Hachans

Medlem
Verkar inte vara nämnt i tråden men den 26 juli förlängdes A-Trains koncession, ensamrätt, att köra tåg på Arlandabanan med tio år till 2050. Beslutet fattades av det helstatliga bolaget Arlandabanan Infrastructure AB.
Nu har Jens Holm (V) ifrågasatt beslutet. Inte ofta jag håller med (v) men i detta ärende gör jag absolut det! :mad:
Se Förlängningen av A-Trains koncession för Arlandabanan Interpellation 2019/20:115 Jens Holm (V) - Riksdagen

Sist jag åkte Arlanda Express - var tvungen för att hinna till möte - var det väldigt få som åkte med, trots att det var i det som borde varit rusningstrafik från Arlanda. Inte konstigt dom måste höja priserna ständigt för att få ihop till sin vinst...

/ TT

Ja, det är fullkomlig idioti att inte staten tog tillbaka det. Om inte annat ur ett strategiskt perspektiv där fler tåg behöver skickas via Arlandabanan för att öka trafiken och det behövs tillgång till järnvägen för att kunna knyta ihop Roslagsbanan med Arlanda så småningom (ja, det är olika spårvidd men stationer och liknande kan delas om de ägs offentligt).
 

TasselT

Medlem
Ja, det är fullkomlig idioti att inte staten tog tillbaka det. Om inte annat ur ett strategiskt perspektiv där fler tåg behöver skickas via Arlandabanan för att öka trafiken och det behövs tillgång till järnvägen för att kunna knyta ihop Roslagsbanan med Arlanda så småningom (ja, det är olika spårvidd men stationer och liknande kan delas om de ägs offentligt).
Här är pressreleasen om förlängningen: Pressreleaser | Arlanda Express
Får innerligt hoppas att Bromma inte läggs ner innan 2040 - alla kostnadsökningar för ägaren lär garanterat vältras över på passagerarna i form av ännu högre biljettpriser. Ska vi gissa på 399:- enkel resa inom några år ? :eek:

/ TT
 

011430121

Medlem
Jag försöker utnyttja rabatterna, som boka 7 dagar i förväg för 195kr eller om man är fler som åker så är det rabatter på om man är 2,3 eller 4 personer gäller även på vardagar nu mer, vissa rabatter finns inte i appen utan endast på hemsidan
Åke senast i går ca 07.45 dArlanda går i 10 minuters trafik under morgon och eftermiddags rusningen
Mycket folk ombord vissa stod ombord.
 

fcx

Medlem
Det står lite mer matnyttig info om detta, det är inte helt utan fördelar för staten med förlängningen:

"A-Train AB idag gör en tilläggsbetalning till svenska staten om SEK 681m. En ytterligare ersättning tillkommer om Bromma flygplats är nedlagd innan juli 2040. [...] Under förlängningsperiod 2040 – 2050 kommer A-Train även att betala svenska staten den högre s.k. royaltynivån motsvarande det högre av 15% av bolagets intäkter eller 50% av vinsten."
 

igelkotten

Medlem
Nagon som vet om det f.n. finns nagra kampanjkoder eller rabatter utover 7 dagars forkop?

P.S. Aker Arlanda Express ca en gang per ar - priset tycks ga up 10-20% per gang...
 
Toppen