Senaste nytt

Sebastian.k

Medlem
Att tänka på innan du säger upp ditt amex elite beatlkort, som ger 20K statuspoäng och du kan ansöka om ett amex elite kredit och få ytterligare 20K statuspoäng och därmed flyga in 5K för guldstatus sas/*A.
 

Delayed

Medlem
ag har själv en spend runt 300K per månad utan problem, men kollegor som har skaffat de nya korten har fått löjligt låga kreditgränser, typ 40K, vilket aldrig hade funkat för mig.
Har du skött en spend på 300 tkr/månad tror jag inte du behöver oroa dig över några 40 tkr i limit. När jag skaffade mitt första Amex fick jag i alla fall avsevärt högre limit än 40 tkr, helt utan historik.

Men om du överväger att byta är det väl både enklast och säkrast att tala med Amex och komma överens om en för båda passande limit innan ett byte görs.
 

Taggen

Medlem
Hej,

Klamrar mig just nu fast vid de gamla AMEX-betalkorten, (har både Platinum och SAS Elite).

Nu lockar AMEX med högre poängintjäning och gratis första året, samt att de ringer och tjatar om att byta.

Vad jag dock inte blir klok på är vilken kreditgräns de nya korten har?? Jag har själv en spend runt 300K per månad utan problem, men kollegor som har skaffat de nya korten har fått löjligt låga kreditgränser, typ 40K, vilket aldrig hade funkat för mig. De har dock inte haft de gamla korten och jag vet av egen erfarenhet att Amex går mycket på tidigare betalningshistorik mm.

Någon som kan reda ut detta? Jag brukar alltid använda online-verktyget ”hur mycket kan jag handla för” inför nya, större köp vilket funkar utmärkt. Men gissar att man med de nya korten är låst till den kreditgräns man fått, eller??

Tack på förhand!

//M
Mycket svårt att tro att du skulle få 40K i kreditgräns på AMEX kreditkort. Jag har betydligt lägre spend än du och har haft betalkortet sedan 2015 och när jag skaffade kreditkortet så fick jag 300K/månad direkt i limit.
 

Sager

Medlem
Har du skött en spend på 300 tkr/månad tror jag inte du behöver oroa dig över några 40 tkr i limit. När jag skaffade mitt första Amex fick jag i alla fall avsevärt högre limit än 40 tkr, helt utan historik.

Jag fick också en högre gräns än 40k när jag skaffade amex utan historik hos dem. Jag kommer enstaka månader upp i lite över hälften av gränsen men oftast en bit under hälften. I dagarna fick jag ett mail av amex att dom uppskattade mig som kund och föreslog en höjning av kreditgränsen med 30%. Vet inte riktigt varför jag skulle vilja det när jag aldrig utnyttjar hela det utrymme jag har - eller finns det någon anledning till att ha en högre gräns? Ser det bra ut när man har och sköter ett större kreditutrymme sett från en långivares ögon tex?
 

gjohansson

Medlem
Jag fick också en högre gräns än 40k när jag skaffade amex utan historik hos dem. Jag kommer enstaka månader upp i lite över hälften av gränsen men oftast en bit under hälften. I dagarna fick jag ett mail av amex att dom uppskattade mig som kund och föreslog en höjning av kreditgränsen med 30%. Vet inte riktigt varför jag skulle vilja det när jag aldrig utnyttjar hela det utrymme jag har - eller finns det någon anledning till att ha en högre gräns? Ser det bra ut när man har och sköter ett större kreditutrymme sett från en långivares ögon tex?
Om du inte nyttjar eller ser att du kommer göra det finns det 0 anledning att justera det!
 

JPW

Ny medlem
Fick just AmEx Elite. Med 15000kr i kreditgräns! FEMTON TUSEN!
Har SAS Diamond sen tidigare men tänkte det var dags med tanke på att jag köper SASbiljetter för 100-200K / år plus lgh ska renoveras så där går det några hundringar också.
Gissa om jag var snopen när jag skulle köpa första SASbiljetten med kortet och kreditgränsen räckte inte ens till... Dom sa att jag kan höra av mig om sex månader och då kan ev kreditgränsen höjas. Försökte höja gränsen temporärt vid två tillfällen till ca 30000 när jag skulle köra inköp men det gick inte.
Blir svårt att komma upp i 300K kr när jag bara får spendera hälften.
 

palmen

Moderator
Fick just AmEx Elite. Med 15000kr i kreditgräns! FEMTON TUSEN!
Har SAS Diamond sen tidigare men tänkte det var dags med tanke på att jag köper SASbiljetter för 100-200K / år plus lgh ska renoveras så där går det några hundringar också.
Gissa om jag var snopen när jag skulle köpa första SASbiljetten med kortet och kreditgränsen räckte inte ens till... Dom sa att jag kan höra av mig om sex månader och då kan ev kreditgränsen höjas. Försökte höja gränsen temporärt vid två tillfällen till ca 30000 när jag skulle köra inköp men det gick inte.
Blir svårt att komma upp i 300K kr när jag bara får spendera hälften.
Låter som att du inte har något kredit historik hos amex, då är det inget konstigt med låg gräns. Sen tittar de på andra saker också, som taxerad inkomst och hur mycket andra lån och krediter man har. Onekligen har du triggat flera saker som gör att kreditgränsen blir låg.

Sen kan man ju tycka den är väldigt låg, man kommer ju som du säger inte ens kunna få ut alla förmåner då det kräver spend på 300k. Du borde ju dock kunna betala av skulden tidigare i månaden och fortsätta spendera.

Vad du har för status på sas struntar dock amex fullständigt i!
 

eddo

Medlem
Fick just AmEx Elite. Med 15000kr i kreditgräns! FEMTON TUSEN!
Har SAS Diamond sen tidigare men tänkte det var dags med tanke på att jag köper SASbiljetter för 100-200K / år plus lgh ska renoveras så där går det några hundringar också.
Gissa om jag var snopen när jag skulle köpa första SASbiljetten med kortet och kreditgränsen räckte inte ens till... Dom sa att jag kan höra av mig om sex månader och då kan ev kreditgränsen höjas. Försökte höja gränsen temporärt vid två tillfällen till ca 30000 när jag skulle köra inköp men det gick inte.
Blir svårt att komma upp i 300K kr när jag bara får spendera hälften.
Låter ju väldigt lågt. Med tanke på din spend antar jag att du har en rätt ok årsinkomst också. Jag fick ca 100k som ny kortmedlem år 2019, idag ca 180k fördelat på två kort och då är jag ändå student (=låg årsinkomst). Sen går de väl iofs på annat också, tidigare betalningshistorik osv. Har du frågat amex om varför du fått så låg gräns?

Annars är min upplevelse att amex brukar vara ganska intresserade av att höja kreditgränsen. Har flertalet gånger fått mail med "erbjudande om höjd kreditgräns". Så om du efter några månader med god betalningshistorik inte får möjlighet att höja gränsen skulle jag bli förvånad.
 
Last edited:

Gizmokvack

Medlem
Fick just AmEx Elite. Med 15000kr i kreditgräns! FEMTON TUSEN!

Låter tokigt. Har du massa andra krediter?

Mitt första Amex fick jag över 100k i kredit och då med en månadslön på runt 28-29k och bolån på 2msek.
Det är något annat som drar ner din kreditvärdighet. Kolla i ditt UC som du fick en kopia på som skickades till Amex.
 
Toppen