Senaste nytt

[Semi-live] 4 dagar i First

palmen

Moderator
HND-LHR - ANA 777 - First

Efter en fantastisk upplevelse med Singapore Airlines och deras suite mellan Peking och Singapore trodde man inte att det kunde bli mycket bättre än så. Men här kommer ANA och levererar en helhetsupplevelse som inte liknar något annat. Jag måste säga att servicen jag fick hos SQ fortfarande ligger på en klar förstaplats sen är det lite svårt att jämföra en flight på 6 timmar med en på 12 timmar. Två riktigt bra flygningar men ANA tar hem det.

Mina förväntningar var höga och jag såg väldigt mycket fram emot ANA och deras nya kabin. Det som gjorde mig så förväntansfull var nog att det inte fanns så mycket information, bilder, videor eller liknande på den nya kabinen. Vanligtvis sitter jag i timmar och läser på om olika bolag och deras kabin, kollar på Youtube och läser recensioner men här fanns det knappt något. Det enda jag har sett är @LSHs tråd och efter att ha läst den blev jag bara ännu mer förväntansfull.

Det var dags att kliva ombord och så fort jag såg kabinen så sken jag upp. Det var faktiskt svårt att sluta le, blev förvånad trots att man sett någon bild eller två på hur det ser ut. Jag slås direkt av hur snygg kabinen är. Inte bara för att den är helt ny utan också färgerna och designen. Det här är helt i min smak. Och skärmen, vilken skärm! Som jag har sett fram emot att se den. 43 tum 4K på ett flygplan.

Visa bifogad bild 96039
Visa bifogad bild 96040
Visa bifogad bild 96059

Jag börjar direkt att undersöka min suite. Öppna alla fack, trycka på alla knappar, starta IFE:n, öppna mitt amenity kit, kolla på pyjamasen osv. Flygvärdinnorna kollade på mig som att jag vore galen men de tyckte bara att det var kul. De kom förbi mig och talade om att det här är tredje flighten som det här planet gör och att det är första gången för dem ombord. Vi pratade lite om kabinen och jag fick en genomgång. Vi kom överens om att vi får lära varandra då det som sagt var helt nytt för alla ombord.

Visa bifogad bild 96041
Visa bifogad bild 96042
Visa bifogad bild 96043
Visa bifogad bild 96044
Visa bifogad bild 96045

När vi kommit upp i luften så blir jag serverad ett glas Krug och samtidigt frågar man vad jag vill äta. Vi kikar på menyn tillsammans och ska jag vara helt ärlig så tycker jag det är lite svårt att läsa av den japanska menyn. Frågar om tanken är att man väljer japanska och sedan får allt på menyn eller om jag ska välja ut någon del. För det var mycket mat..

Visa bifogad bild 96057
Visa bifogad bild 96058

Det är all mat på menyn som gäller så jag börjar förbereda mig mentalt på att hamna i en ordentlig matkoma. Ser även till att byta om till pyjamas för att få plats med allt. Frågar också om jag möjligtvis skulle kunna välja ut en förrätt från den andra menyn efter att ha sett ordet ”caviar” i en rätt och det var inga problem alls.

Visa bifogad bild 96046
Visa bifogad bild 96047
Visa bifogad bild 96048
Visa bifogad bild 96049
Visa bifogad bild 96050
Visa bifogad bild 96051
Visa bifogad bild 96052

Allt var jättegott och jag har ingen aning om vad jag åt. Eller jag kikade såklart på menyn så jag vet ju vad jag fått i mig när allt var klart men när jag väl åt det var det mesta ett mysterium. Prövade även sake för första gången och det var verkligen inte vad jag hade förväntat mig. Men gott var det.

Som @LSH skrev i sin rapport så var filmutbudet helt ok men vad gör det när man har ett HDMI-uttag? Har såklart förberett mig med en HDMI-kabel så det var bara luta sig tillbaka och njuta.

Visa bifogad bild 96053

Nu var det dags att testa sängen. Efter bara 3 timmars sömn inatt (och snittat 4 timmar de senaste 4 nätterna) var jag helt slut. Jag gick på toa och när jag kom tillbaka var sängen bäddad. Somnade som vanligt på någon minut och vaknade upp 4 timmar senare. Tänkte först om jag skulle sätta ett alarm för tänk vilken ångest om jag hade vaknat upp 9 timmar senare i London. Men det behövdes som tur var inte. Sängen var väldigt hård men för mig gick det bra att sova ändå.

Med ca 5 timmar kvar var det dags att njuta igen (har iofs aldrig slutat njuta). Fortsätter kolla på serier och ber om lite chips och cola. In kommer ett glas Pepsi och lite chips och nötter. Funkar lika bra det :)

Visa bifogad bild 96054

Nu är det dags för ett lite lättare mål och trots att jag är proppmätt så beställer jag in något att äta.

Visa bifogad bild 96055
Visa bifogad bild 96056

De sista 3 timmarna spenderar jag på att dricka lite mer champagne, sitta vid datorn och kolla på film.

Sammanfattningsvis så var detta en riktigt bra flight. Lång flygtid, riktigt bra mat och dryck, fantastisk service och den trevligaste hårdvaran jag testat. Nu är det dags att börja kolla efter en ny resa med ANA, måste ju låta tjejen uppleva det här också! :)
Stolen är samma som på deras A380 som jag skrev om lite i min reserapport (en oförglömlig sommarresa).
Jag gjorde som du och blandade menyerna lite, var inga problem.

Skärmen skiljer sig dock mellan stolarna har jag för mig, denna är från A380.
20190728_205559.jpg
 

oneM

Medlem
@Jeff
Grym reseberättelse!
Har kollat ANA’s tillgänglighet på first-biljetter och verkar endast finnas 1 alltid. Någon som vet om de brukar släppa 2 ibland?

allt som oftast enbart 1 - men senaste tiden har det släppts lite avgångar med 2 platser.
Jag har sökt under hela Februari-Mars 2 Pax, LHR/CDG - HND vice versa utan framgång med UA, Aeroplan, Awardfares, KVS Tool samt Tallinn.

Men tydligen har ju vissa lyckats boka så hade varit kul att se ett datum med tillgång!
 

Vindpilen

Medlem
Jag har sökt under hela Februari-Mars 2 Pax, LHR/CDG - HND vice versa utan framgång med UA, Aeroplan, Awardfares, KVS Tool samt Tallinn.

Men tydligen har ju vissa lyckats boka så hade varit kul att se ett datum med tillgång!

Har själv hållit ett extra öga på ANA den senaste månaden för en kommande resa och har väl sett ungefär 2-3 avgångar totalt med 2 platser på rutten FRA-HND eller tvärtom.

Däremot är det mer frekvent med ex NRT-IAD och NRT-HNL om du kan kombinera ihop det på något sätt.
 

oneM

Medlem
Har själv hållit ett extra öga på ANA den senaste månaden för en kommande resa och har väl sett ungefär 2-3 avgångar totalt med 2 platser på rutten FRA-HND eller tvärtom.

Däremot är det mer frekvent med ex NRT-IAD och NRT-HNL om du kan kombinera ihop det på något sätt.
Hur har du hittat tillgänglighet? Tallinn?
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Vindpilen

Medlem
Hur har du hittat tillgänglighet? Tallinn?
Awardfares med väldigt öppen sökning. Sen kan man alltid kontrollera via expertflyer eller genom att ringa Tallinn men datumen har inte passat för mig så har inte brytt mig att göra det.

Har också tittat via expertflyer hur många platser som finns kvar på respektive avgång och just mina datum är det väldigt låg sannolikhet att det kommer två awards.
 
Toppen