Senaste nytt

Stockholm skärgård för nybörjare?

FF#1

Medlem
Letar efter tips hur man på ett trevligt och bekvämt sätt kan ta sig ut i Stockholms skärgård för en dagsutflykt. Har bekanta som som ska turista några dagar där och de var sugna på lite skärgårdsluft.

Någon som har tips var och hur man tar en titt på skärgården på ett enkelt sätt. Med utgångspunkt från centrala Stockholm. Tex en tur ut till någon trevlig ö för lunch och sen hem innan middagen

Finns ju mängder med öar och massa olika båtar, men vad är bra för ett sånt litet äventyr
 

Senator

Moderator
Jag skulle säga det enkla är Fjäderholmarna och det lite mer avancerade skulle vara Grinda. Ett annat alternativ av det enklare slaget är båten till Vaxholm.
 

NyfikenGrau

Medlem
Jag skulle personligen satsa på heldagsutflykt till Utö via Årsta havsbad, väldigt "komplett" ö.
Om de verkligen är skärgårdsintresserade tycker jag de ska övernatta åtminstone 1 natt.
 

mha321

Medlem
Vill man ha inteskärgårdmennäraochenkelt funkar fjäderholmarna bra. Grinda om man vill ha bad/strand på nära håll.

För lite mer "äkta" skärgård skulle jag rekommendera Möja eller Utö som båda enkelt nås från stan med båt. Båda funkar bra för kombinationen att ströva runt lite på ön (I hyfsat genuin miljö) och äta en trevlig måltid på restaurangen.

Undvik absolut att rekommendera sandhamn om de ska dit nu på sommaren :)
 
Fjäderholmarna skulle jag nog ändå inte rekommendera om tanken är att exponera skärgård, det riskerar bli lite underwhelming. Utö, Möja, Grinda är alla bra alternativ. Tycker personligen inte Sandhamn är en dålig option, det är liv och rörelse, många båtar, och en fin resa ut/tillbaka (midsommarhelgen är den som är.. stökig). Men de förra alternativen är mera "genuint" möjligen.
 

Mimer

Medlem
Fjäderholmarna har ju fördelen av bryggeriet/bryggeripuben som finns där också, guidade turer på bryggeriet, mycket trevligt att besöka förutom ön i sig. Annars är jag en varm förespråkare av Grinda, lagom båttur, bra värdshus, bra möjlighet till bad. Känns långt bort fast det ändå är hyfsat nära.
 

Agö

Medlem
Se till att dina bekanta får åka med någon av de tre klassiska fartygen, Storskär, Norrskär eller Västan. Storskär och Norrskär har dessutom restaurang. Det är en upplevelse att äta ombord, särskilt i Norrskär otroliga matsal.

Här hittar du alla turer dessa fartyg kör.

Och här mer information om fartygen.
 
Fjäderholmarna har ju fördelen av bryggeriet/bryggeripuben som finns där också, guidade turer på bryggeriet, mycket trevligt att besöka förutom ön i sig. Annars är jag en varm förespråkare av Grinda, lagom båttur, bra värdshus, bra möjlighet till bad. Känns långt bort fast det ändå är hyfsat nära.
Håller med, Fjäderholmarna är fint. Men för att uppvisa Stockholms skärgård för utsocknes är det lite för inomskärs, tycker jag personligen. :)
 

Nemo

Medlem
Om de skulle vilja övernatta föreslår jag Waxholmsbolaget (wetlease Blidösundsbolaget) färja Sjöbris (har bra servering ombord) från Strömkajen direkt till Fejan och deras glamping. Alternativt bil/buss till Räfsnäs och passbåt över till Fejan.
I närheten finns Lidö Värdshus om det hellre skulle locka, har övernattning även dem.
Kod:
http://fejanoutdoor.se/fejan-canvas-hotel/

https://www.lidovardshus.se/

https://waxholmsbolaget.se/
 
Toppen