Senaste nytt

Tips kring tunnelbana, kort vs. kontantbiljetter m.m - Tokyo och Osaka & Kyoto

maswan

Medlem
Tack @JoelG
Gällande Shinkansen så behöver vi ju 3 platser bredvid varandra, så kanske lika bra att bara betala för platsreservation så behöver vi inte fundera och stressa med det.

När vi var där för ett par år sedan så bokade vi platsreservation graits med JR pass. De gånger vi bara hade en natt på stället så funkade det riktigt bra att boka morgondagens resa på väg ut från stationen vid ankomst, då var det mesta ledigt så det gick bra att välja avgång.
 

sweflyer

Medlem
Jag landar på Haneda i veckan, och kommer vara i Tokyo i 7 dagar. Kan man köpa någon form av veckokort på flygplatsen?

Är pasmo/suica kort man laddar på med en summa som det sedan dras av från ungefär som Oyster Card i London eller Octopus Card i Hongkong?
 

Maja

Medlem
När aktiveras Klook? Är det vid köp eller första användning? Om det är vid första användning skulle jag kunna köpa 2 st 72-timmars Klook och sedan aktivera den andra efter halva veckan.
Måste Klook förbokas, eller kan man helt enkelt köpa det på Haneda?
Du förboka och hämtar upp dem på utvalda platser. Kolla vad som gäller för Haneda. Vad jag har förstått så aktiveras de efter flesta använd ingen. Har ett 72-timmars och ett 48-timmar som jag tänkte använda på samma sätt som du tänkte med dina kort. Kan återkomma senare och berätta hur det gick.
 

sweflyer

Medlem
Du förboka och hämtar upp dem på utvalda platser. Kolla vad som gäller för Haneda. Vad jag har förstått så aktiveras de efter flesta använd ingen. Har ett 72-timmars och ett 48-timmar som jag tänkte använda på samma sätt som du tänkte med dina kort. Kan återkomma senare och berätta hur det gick.
Ok tack :) Ser inte att de nämner Yamanote line på sin hemsida. Om den inte skulle ingå är jag lite skeptisk till att skaffa Klook dock :/
 

Maja

Medlem
Ok tack :) Ser inte att de nämner Yamanote line på sin hemsida. Om den inte skulle ingå är jag lite skeptisk till att skaffa Klook dock :/
Korten aktiveras första gången du använder det. Yamanotelinjen ingår ej. Idag är första gången då vi hade behövt åka den, men 5 min bort låg Tokyo Metro som ingår så har ej varit några problem för oss.
 

Sbillas

Ny medlem
MEN, det verkar finnas ett barnkort så att dottern åker för billigare pris? Detta kan jag inte köpa på nätet via Klook iaf. Isf får jag köpa ett Icoca-kort på flygplatsen till henne för att utnyttja barnpriserna.

Barnkorten på Suica/Pasmo kräver att du har ett japanskt telefonnummer för att kunna registrera dem. Går bra att låna någons om du har bekanta där. Går att fixa detta på alla stationer med hjälp av stationsvärdarna eller om du kan japanska.
 

Maja

Medlem
@Sbillas Japanska kan jag inte och inga bekanta här heller. Vi löste det genom att köpa 48 och 72h metrokort via Klook. Har fungerat klockrent för oss. :)
 
Toppen