Lördag den 30 Mars 2019: Den stora finalen...
Malaga projektet tar en välförtjänt paus efter sex konsekutiva lördagsresor ner till södra Spanien. Under dessa sju veckor besöker jag bland annat Dublin, Warszawa, Hong Kong, Tokyo och Piemonte. Finalen den 30 Mars 2019 är resan som tar mig över 40K sträcket för 2019 års Elite Plus förnyelse. Veckan innan denna högst efterlängtade resa loggar jag in på mitt Miles&Smiles konto och ser att räkneverket står på 14770 miles. 22000 status miles har mystiskt försvunnit från mitt konto och jag var allt annat än glad. Jag kastar mig genast på luren till heta linjen för Elite Plus och förklarar situationen. Agenten som inte har någon aning om varför detta inträffade hänvisar mig till formuläret på hemsidan, och vad som följer är tre veckors käbbel och bråk om varför poängen är försvunna.
Min hypotes är systemunderhållet från November 2018 i kombination med Argentinaresans felkrediterade poäng där jag fick ett minussaldo på -8656 miles när de felkrediterade poängen plockades bort ligger bakom detta. Felet kommer sannolikt inte hinna korrigeras innan den 30 mars och jag fick i slutändan hoppas på att poängen från projektets sista resa krediteras utan problem.
Min senaste resa till Tokyo gjorde det möjligt för mig att hänga kvar vid jetlagen så länge det gick och jag vaknar upp kl 04 på morgonen utan väckarklocka. Efter en morgondusch och rakning lämnar jag hemmet och påbörjar resan till Arlanda Terminal 5 via Södra Station och Märstas pendeltågstation. Jag ankommer till Arlanda kl 0826 och hinner med en frukost på Pontus i vanlig ordning.
Ombordstigning sker kl 0920 och dagens flygningar till och från Malaga var fullbokade till sista stol. Go var överbokat och två lyckliga Diamantmedlemmar belönades med en uppgradering till SAS Plus. Själv hade jag turen att knipa en plats vid nödutgången vilket jag anser vara en nödvändighet när man ska spendera nio timmar ombord på ett flygplan.
Plus bestod av tio rader på denna flygning och upplägget för serveringen skiljde sig kraftigt mot det man vanligtvis förväntar sig ombord på SAS. Personalen serverade Plus-kabinen under den första halvan av flygningen. Fördrink, kub och kaffe med avec. När serveringen i Plus avklarades rullades vagnen bak till pöbeln i Go som fick norpa i sig de sista resterna från lyxresenärernas hedonistiska bravader. Pizzorna och salladerna var redan slut efter tredje raden i Go, vilket möttes av ilskna reaktioner från den hungrande pöbeln.
Pursern var väldigt strikt om att endast tre alkoholhaltiga drycker ingick i SAS Plus och att personalen tar en 30-minuters rast efter försäljningsvagnen. Mitt försök att beställa en smörgås under rasten möttes av en publik reprimand från pursern över PA-systemet.
Visa bifogad bild 89170
Händelselös flygning ner till Malaga...
Ankomst i Malaga sker enligt tidtabell och under den korta tiden på marken hinner jag med ett snabbt besök till loungen. Utbudet av mat har förbättrats markant sedan mina tidigare besök i Januari och Februari, där varm mat numera erbjuds från en dedikerad bufféhörna. Jag hinner kasta i mig några bitar tortilla och en slev dragen gris innan det är dags att kliva ombord på SK1804 till Stockholm.
Vår karismatiska purser var mäkta förvånad över att se mig igen och när jag berättar om resan och mina tidigare galenskaper brister hon ut i ett gapskratt. Flygningen upp till Stockholm består denna eftermiddag av 14 Plus-rader och samma serveringsupplägg som utresan där vagnen rullas ut i Go-kabinen halvvägs igenom flygningen. Min stolsgranne hann beställa den sista salladen, så jag fick nöja mig med en chokladboll. Pursern som tyckte synd om mig bjöd på en helflaska vatten som plåster på såren vilket uppskattades.
Flygningen upp till Stockholm tog en sydligare rutt denna eftermiddag vilket bjöd på vackra vyer över alperna och Matterhorn. Ankomst till Arlanda sker enligt tidtabell och jag hoppar omedelbart in i en taxi hem till den södra sidan av stan.
Poängkrediteringen skedde problemfritt fyra dagar efter flygningen och efter ytterligare en veckas bråk och käbbel lyckas en okänd person på Turkish Airlines back office lösa de felaktiga statuspoängen. Räkneverket står på 40269 status miles och min Elite Plus status är säkrad till den 31 December 2022. Med detta avklarat så kan jag återgå till att flyga på bonusresor och kreditera mina flygningar till SAS EuroBonus som sedan ett år tillbaka är mitt huvudsakliga flygbonusprogram.
Visa bifogad bild 89171
Mitt svarta kort är åter igen säkrat för nästkommande period.
Stort tack till alla er som har följt mina resor, och jag hoppas att ni uppskattade läsningen!
Hälsningar
Jonas