Senaste nytt

SAS Airbus 321LR - samlingstråd

NotRyan

Medlem
Mitt stalltips
Stockholm - Toronto
Köpenhamn - Boston
Göteborg/Århus/ev.Bergen - New York. Säsongslinje under sommaren
Köpenhamn - Mellanöstern/Indien. Säsongslinje under vintern.
Jag tror att Boston skulle kunna komma tillbaka som helårslinjer med 321 under den tunnare delen. Miami är något för långt tyvärr...
Sedan tror jag GOT - EWR - AAR kan vara ett alternativ dom överväger.
SK 901/902 som helårslinje med 321LR på vintern?
SK 925/926 med 321LR på vintern frigör kapacitet till ex. Seoul.?
 
Last edited:

fcx

Medlem
Personerna från (flyg)nätverksavdelningen sa till mig vid Diamondeventet i Frösundavik i fjol att de planerar att använda A321LR till "tunna" linjer.
Några exempel (som inte är bekräftade på något sätt) är Göteborg-New York, Bergen-New York

Frågan är ju om man ska fokusera på "tunna" orter för avresa eller tunna orter för destination?
 

Plus

Medlem
Jag tror både Boston och Miami skulle kunna komma tillbaka som helårslinjer med 321 under den tunnare delen.
Sedan tror jag GOT - EWR - AAR kan vara ett alternativ dom överväger.
SK 901/902 som helårslinje med 321LR på vintern?
SK 925/926 med 321LR på vintern frigör kapacitet till ex. Seoul.
?

MIA är väl utanför range tror jag? I övrigt, tror/hoppas jag på fler nyheter än GOT/AAR - EWR-
 

Plus

Medlem
Fast om man kör CPH-IAD med 321LR kan man öppna exempelvis Seoul
Värt att tänka på är att man ska lyckas få in det i schemaläggningen. Tar man bort Washington, så behöver den ersättas med en linje till Nordamerika, detta med planeringen per idag. Givetvis går det att stuva om lite men det frigörs en 330, förvisso funkar det till Seoul men hur passar det ihop med slingningen med övrigt? Seoul klarar sig inte på 24-timmars vändning som Washington gör, osv.

Så det är ju inte bara att ta bort en, lägga till en.
 

NotRyan

Medlem
Värt att tänka på är att man ska lyckas få in det i schemaläggningen. Tar man bort Washington, så behöver den ersättas med en linje till Nordamerika, detta med planeringen per idag. Givetvis går det att stuva om lite men det frigörs en 330, förvisso funkar det till Seoul men hur passar det ihop med slingningen med övrigt? Seoul klarar sig inte på 24-timmars vändning som Washington gör, osv.

Så det är ju inte bara att ta bort en, lägga till en.
Nej, Seoul måste ju slingas med en annan destination, vilket gör en annan nordamerikansk destination möjlig, alternativt DEL, DXB eller att den slingas in i det befintliga nätet (@KalleSus du har koll på slingorna ;) )...
 

fcx

Medlem
Nej, Seoul måste ju slingas med en annan destination, vilket gör en annan nordamerikansk destination möjlig, alternativt DEL, DXB eller att den slingas in i det befintliga nätet (@KalleSus du har koll på slingorna ;) )...

Seoul kan man klara utan slingning. Blocktiden CPH-ICN blir strax under 10 timmar i genomsnitt. Med c:a två timmar för vändning så blir det drygt 23 timmars beläggning per dygn på en sådan linje.
 
Toppen