Nu är jag såklart partisk i ärendet (Team Linköping) - men en sak är säker. Om vi bortser från vanliga charter- och reguljärflyg så skulle det se ut såhär:
LPI - Kvar som fungerande flygplats
Malmen - Kvar som fungerande flygplats
NRK - Högst troligen nedlagd
Med andra ord så känns valet självklart - flytta all charter till LPI och samla regionens flyg på ett ställe.
Håller helt med @Fredde18. Skall vi ha en regional flygplats i länet så är det Norrköping. Norrköping har i dagsläget bästa infrastrukturen, både nu och i framtiden.
I princip kan man lägga ner Linköping/SAAB flygplats och istället använda Malmen för SAAB:s behov. Det är bara att bygga ny hangar för slutmontering av JAS planen på Malmen. Transporten av färdiga delar till JAS kan enkelt göras med lastbil från SAAB till Malmen. Kan man transportera stora delar av flygkroppen till A380 från Airbus fabrik i Hamburg till huvudfabriken i Toulouse i Frankrike så lär det inte vara några problem med 5 km för delar till JAS. Provflygningarna av JAS görs sedan från Malmen som har god kapacitet att klara detta. Redan idag görs utbildning av utländska piloter på JAS på Malmen.