Senaste nytt

Amex försäkringsvillkor

agehall

Medlem
Ganska bisarr konsekvens om det nu också tillämpas så i ett "skarpt" läge.
Varför det? Man uppfyller inte det mest grundläggande kravet och därför har man inte rätt till försäkringen. Ser inte hur det är det minsta konstigt eller varför AmEx skulle resonera annorlunda.
 

Taggen

Medlem
Om man betalar flygbiljett med SAS Amex Elite Arlanda-USA, därefter har en award USA-Sydamerika betald med Eurobonuspoäng, därefter betald biljett Sydamerika-USA med SAS Mastercard Premium och till sist retur på den först nämnda biljetten: hur ska man då kunna veta vilken försäkring som gäller? Ska man uppfatta det så att definitionen på "resa" är uppfylld i SAS Amex Elites villkor redan då man reser utomlands och har betalat den första resan (den som tar en "utomlands") till minst 75% med SAS Amex Elite? Vad man gör däremellan, d.v.s. innan man reser hem igen eller hur man betalat för det saknar betydelse?
Enklaste tolkningen är att du räknar ihop samtliga reskostnader för biljetterna och hotellnätterna från det att du lämnar hemmet tills dess att du återvänder och sedan räknar ut om du betalat 75% med AMEX kortet men det finns säkert mer komplicerade tolkningar än så.
 
Om man betalar flygbiljett med SAS Amex Elite Arlanda-USA, därefter har en award USA-Sydamerika betald med Eurobonuspoäng, därefter betald biljett Sydamerika-USA med SAS Mastercard Premium och till sist retur på den först nämnda biljetten: hur ska man då kunna veta vilken försäkring som gäller? Ska man uppfatta det så att definitionen på "resa" är uppfylld i SAS Amex Elites villkor redan då man reser utomlands och har betalat den första resan (den som tar en "utomlands") till minst 75% med SAS Amex Elite? Vad man gör däremellan, d.v.s. innan man reser hem igen eller hur man betalat för det saknar betydelse?

Så länge resan Sydamerika-USA, och övriga kostnader som betalas på något annat vis än Amex Elite eller Eurobonuspoäng, motsvarar mindre än 25% av resans kostnader (dvs alla kostnader under hela resan, inte bara flygbiljetterna utan även hotell, restauranger mm) täcks du av Amex Elite-försäkringen.

Ur ett rent praktiskt perspektiv torde det vara svårt för Amex att veta vilka kostnader som INTE betalats med deras kort, så så länge man har rimliga kostnader som skulle kunna motsvara en hel resa betald med Amex är man nog säker. I praktiken, alltså. Villkorsmässigt så är det 75% som gäller, punkt.

Detta är precis som det "alltid" varit. Det som ändrats med Amex nya tolkning av försäkringsvillkoren är vad som händer om man har flera Amex-kort, och betalar t.ex. 40% på ett Amex Elite, 40% på ett Amex Platinum och 20% på annat vis. Då gäller ingen Amex-försäkring alls längre.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

adhoc76

Medlem
Exakt så har det "alltid" varit @Jane Insane. Tack för din beskrivning av 75% i relation till definitionen av "resa" i villkoren. Då är jag med marginal "hemma" på det kriteriet och försäkringen är tillämplig.
 

Hafermann

Medlem
Fundering. Säkert självklart för många men inte för mig :)
Hur fungerar det om jag betalat flyget exkl skatter och avgifter med EBpoäng. 2500kr i skatter och avgifter med SAS MC och hotell 7500kr med Platinum. Räknas då Platinum som 75%? Hur vägs EBpoängen in?
 
Jag tror inte det är självklart för någon ;-).

Med de SAS-brandade korten (Elite och Premium, och förmodligen Classic också skulle jag tro) får man räkna en resa betald med Eurobonuspoäng till den del av resan som är betalad med kortet (det får man inte med Platinum). Men jag tror inte det någonstans finns tydligt hur bonusresan ska värderas. Jag skulle nog hävda att den borde värderas som en motsvarande resa betald med pengar, eller någon rimlig schablon (t.ex. 1 EB-poäng = 8 öre, vilket är den värdering Skandiabanken använde för några år sedan när de rapporterade förmånen till Skatteverket) men det är inte alls säkert att att försäkringsbolaget skulle hålla med.

I ditt exempel ovan, om du inte lyckas argumentera för att flygresan med eurobonuspoäng var gratis (förutom skatterna), så skulle jag nog gissa att du får svårt att begära ersättning från Platinums försäkring. Om du istället hade betalat hotellet med ett Elite-kort, så skulle jag påstå att det inte finns någon tvekan om att försäkringen gäller med dina siffror. Men om hotellet varit billigare, säg t.ex. 5000 kr, då skulle det vara en svår bedömning...
 

Jixxe

Medlem
Jag bokade en resa med min 2-4-1 kupong och skatterna/avgifterna betalade jag via Swish till SAS. Jag har således inte betalat några pengar med mitt AMEX. Mitt bagage är på villovägar och enligt villkoren står det

"2. Resan måste betalas till minst 75% genom SAS EuroBonus American Express Premium Card eller EuroBonus-poäng"

Jag tolkar det som att jag har rätt till ersättning, fast jag inte använt mitt AMEX. Tolkar jag rätt?
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Förutsatt att summan av skatterna och andra utgifter på resan som du betalat på något annat vis än med Amex-kortet understiger 25% av hela resans kostnad, med en rimlig värdering av vad bonusresan kan vara värd, så bör du ha rätt till ersättning. Men, som noterats ovan, det har aldrig tydligt definierats hur en resa betald med Eurobonus-poäng ska värderas.

Jag skulle verkligen rekommendera den som reser på bonusresor att se till att ha några andra kostnader på Amex-kortet, t.ex. hotell, för att undvika tvetydigheter.
 

Gus

Medlem
Fundering. Säkert självklart för många men inte för mig :)
Hur fungerar det om jag betalat flyget exkl skatter och avgifter med EBpoäng. 2500kr i skatter och avgifter med SAS MC och hotell 7500kr med Platinum. Räknas då Platinum som 75%? Hur vägs EBpoängen in?
Resan kostar totalt 10 000 kr och du har betalat resan till 75% med ditt Amex Platinum, således ska platinumförsäkringen gälla.

Om själva flyget blir försenat så kan du ju också välja vilken försäkring du vill utnyttja, Platinum eller SAS MC (eller kanske tom båda?). SAS MC behöver ju inte veta att du bokat hotell med ditt Amex, du kanske har tänkt att boka hotell på plats?
 
Toppen