Senaste nytt

Ombokad till OK och nergraderad

Sennah27

Medlem
Skulle flyga GOT-ARN-AMS i SAS Plus i morgon fredag. Har precis fått sms om att SK1555 blivit inställd pga förväntade hårda vindar(!) på destinationen (Amsterdam) och därför blivit ombokad via Prag med Czech Airlines i Y (Economy).

Det väcker ju tankar...
...räknar ju kallt med att jag ändå får EB-poäng enligt ursprunglig resplan och bokningsklass - men övrig kompensation?
Nergraderad från SAS Plus till Economy på Czech Airlines, utebliven lounge, mat etc...? Vad tror ni? Landar 45 min efter utsatt tid så ur den synvinkeln är det ju helt ok.
...har dessutom bara 35 min connection i Prag så det lär ju bli ett löppass där. Skulle inte vara så jäkla kul att inte komma vidare från Prag om tiden inte räcker till eller om de också ställer in flighterna till Amsterdam... tur man bara kör handbagage.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

anjak

Medlem
Skulle flyga GOT-ARN-AMS i SAS Plus i morgon fredag. Har precis fått sms om att SK1555 blivit inställd pga förväntade hårda vindar(!) på destinationen (Amsterdam) och därför blivit ombokad via Prag med Czech Airlines i Y (Economy).

Det väcker ju tankar...
...räknar ju kallt med att jag ändå får EB-poäng enligt ursprunglig resplan och bokningsklass - men övrig kompensation?
Nergraderad från SAS Plus till Economy på Czech Airlines, utebliven lounge, mat etc...? Vad tror ni? Landar 45 min efter utsatt tid så ur den synvinkeln är det ju helt ok.
...har dessutom bara 35 min connection i Prag så det lär ju bli ett löppass där. Skulle inte vara så jäkla kul att inte komma vidare från Prag om tiden inte räcker till eller om de också ställer in flighterna till Amsterdam... tur man bara kör handbagage.
Se det från den ljusa sidan roligare att vara fast i Prag än i Stockholm.
 

Hachans

Medlem
Se/posta i tråden om EU 261/2004. Du har troligen rätt till ersättning för nedgraderingen.

Är det ens en nedgradering? Det är ju från ekonomi till ekonomi?

Lounge mm borde du kunna antingen tjata till dig på Arlanda (har själv gjort det när jag blivit ombokad från SAS till Qatar). Skulle det bli loungetillfälle även i Prag så köp inträde och skicka kvittot till SAS sen.
 

Tonton

Medlem
Skulle det bli loungetillfälle även i Prag så köp inträde och skicka kvittot till SAS sen.

Ja, för det gick ju så bra för er i Qatar :p SAS är som alltid konsekvent inkonsekventa.

Är det ens en nedgradering? Det är ju från ekonomi till ekonomi?

Ja, det är det. SAS Plus bokas som "Business" inom Europa för att passagerarna ska få loungetillgång utan status. Men oavsett bokningsklassen och vad man tycker om SAS Plus så är det ju ändå Premium Economy till enbart Economy, därav nedgradering :)
 

Glenn E

Medlem
Jag blev nedgraderad från SAS plus till Lufthansa ekonomi Göteborg till Palma.
Jag har för mig att jag fick ett par tusen för det.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

011430121

Medlem
Även KLM ställer in flyg till och från Arlanda
4E0DB017-D129-495E-A64F-44447EE7A539.png
 

TasselT

Medlem
Även KLM ställer in flyg till och från Arlanda
Visa bifogad bild 79808
Förmodligen beror det på att man inte kan ta emot lika mycket trafik som vanligt i Amsterdam pga blåsten.
Brukar väl bli en del Go Around och att man behöver längre avstånd mellan planen vid landning.
Och att man bara kan använda en bana...t ex ?

SK1553 är dock på väg till Amsterdam medan de flesta andra SAS är inställda.
Antagligen har väl OK från Prag fått Ok att landa i Amsterdam.

/ TT
 

Sennah27

Medlem
Kan sammanfatta hur det slutade:
Mailade SAS om ev kompensation 24 september.
Dagen efter fick jag mail med info om kompensation, EUR 150 för nergraderingen och därutöver ersättning för den mat och dryck jag köpt på flygningarna med Czech Airlines. Pengarna satt på kontot 26 september.

Mailade Eurobonus Retro 25 september om efterregistrering av de poäng jag borde ha tjänat, och den 29 september fick jag svar att jag hade rätt och poängen på kontot. Ändå imponerad av de korta handläggningstiderna...!
 
Toppen