Senaste nytt

Ombokad från Miami-Oslo-Köpenhamn med SAS till Miami-Frankfurt-Köpenhamn med Lufthansa

Bankiren

Medlem
Det var inte dåligt att få ersättning för barnskrik. Då borde jag ju ha något att hämta hos BA:).
Menar du att SAS betalade kompensation för barnskrik hos Lufthansa?

Jag tänker mig att de skapade sig en helhetsbild av det jag skrev till dem. Det var trots allt bröllopsresan och vi hade säten bokade bredvid varandra med SAS, men placerades separerade hos Lufthansa. Vi fick inte sova en sekund på grund av barnskrik. Inget wi-fi ombord inkluderat gratis. Så jag tänker mig att de var lite frikostigare i det här fallet. :)
 

agehall

Medlem
Däremot kan saker som fri wifi, möjlighet till singelsäte, små businesskabiner osv göra att man valt JUST den flighten med JUST det bolaget och då kan jag väl tycka att det är rimligt.
Med en sådan grundinställning får man väldiga problem vid teknikstrul. Det finns ingen som helst rimlig möjlighet för flygbolag att göra sådana detaljöverväganden när en flight blir inställd och 300+ passagerare plötsligt ska bokas om. Prio 1, 2, 3 och troligtvis 4 är att få iväg alla med andra flyg så att de når sina slutdestinationer så fort som möjligt. Har man andra prioriteringar som passagerare ska man nog se till att man meddelar detta så fort som möjligt - vill man tex absolut resa med det bolag man bokat och kan tänka sig ta ett flyg som går flera dagar senare så går det nog att lösa, men annars är det bara att debitera detta på shit-happens-kontot.
 

TomJ

Medlem
Med en sådan grundinställning får man väldiga problem vid teknikstrul. Det finns ingen som helst rimlig möjlighet för flygbolag att göra sådana detaljöverväganden när en flight blir inställd och 300+ passagerare plötsligt ska bokas om. Prio 1, 2, 3 och troligtvis 4 är att få iväg alla med andra flyg så att de når sina slutdestinationer så fort som möjligt. Har man andra prioriteringar som passagerare ska man nog se till att man meddelar detta så fort som möjligt - vill man tex absolut resa med det bolag man bokat och kan tänka sig ta ett flyg som går flera dagar senare så går det nog att lösa, men annars är det bara att debitera detta på shit-happens-kontot.

Att lösa problemen på bästa möjliga sätt är ju bara första steget, nästa steg är att lämna rimlig ersättning för den uteblivna servicen eller tjänsten som kunden missar. Det är två helt skilda saker och det är ju ersättningen vi pratar om nu. Eller du menar att du aldrig plockat ut en EU261 ersättning utan helt sonika bara satt det på "shit-happens" kontot? ;-)
 

TomJ

Medlem
Jag tänker mig att de skapade sig en helhetsbild av det jag skrev till dem. Det var trots allt bröllopsresan och vi hade säten bokade bredvid varandra med SAS, men placerades separerade hos Lufthansa. Vi fick inte sova en sekund på grund av barnskrik. Inget wi-fi ombord inkluderat gratis. Så jag tänker mig att de var lite frikostigare i det här fallet. :)

Verkar rimligare ja. Säten isär på bröllopsresa och första business-resan borde bara det lägga er i övre delen av ersättningsskalan, kryddat med lite barnskrik och wifi så är det väl lätt för dem att fylla i motiveringsrutan!
 

jerixon

Medlem
Nja.
Jag tycker nog SAS gjorde fel som betalade ut någon som helst ersättning i detta fall, speciellt 20.000 poäng som trots allt är ganska mycket.
Barn som skriker är inget flygbolagen har ansvar för och med tanke på att du blev ombokad till ett flygbolag som jag personligen tycker håller bättre klass än SAS så känna det skumt.
Men grattis! Kompensation har betalats ut för mindre saker.
Wifi kan man ju säga vad man vill om, på merparten av SAS long haul har det knappt fungerat för mig ens och jag tycker det är skönt :p
Jag har aldrig claimat något med wifi för det är inte viktigt för mig, jag har faktiskt aldrig mottagit någon ersättning av SAS alls. Perosnalen är dålig ibland, liksom service och därför väljer jag andra flygbolag om möjligt.
Det börjar bli något överdrivet när man klagar på ombokning och ska ha kompensation trots att man faktiskt kommer hem och flygbolagen har gjort sitt bästa.... just my 5 cents

Vilken bokningsklass fick du på Lufthansa? Blev det revenue klass som det oftast blir får du ju dessutom miles för resan :)
 
Last edited:

agehall

Medlem
Att lösa problemen på bästa möjliga sätt är ju bara första steget, nästa steg är att lämna rimlig ersättning för den uteblivna servicen eller tjänsten som kunden missar.
Som jag sagt, kunden har accepterat ombokningen. Därmed har man accepterat att byta produkt. Var ska man annars dra gränsen? Kan jag få ersättning för att Lufthansa inte serverar varma nötter i en oval skål? Eller för att de har annan champagne? Det blir liksom lite absurt. När saker och ting skiter sig får man helt enkelt sätta vissa mindre aspekter på shit-happens-kontot. Jag vet att folk tycker det blir dåligt stämning när man påpekar detta, men man måste applicera någon slags rimlighetsprincip på saker och ting. Hade internet varit viktigt, så gick det ju tillochmed att köpa för en rimlig peng och om det inte var viktigt nog att ta den "risken" själv, så är det knappast något man ska bråka om med SAS i efterhand.

Eller du menar att du aldrig plockat ut en EU261 ersättning utan helt sonika bara satt det på "shit-happens" kontot? ;-)
Det har hänt. Ibland är det inte värt tiden för att bråka om saker och ting när allt annat lösts till min fördel och jag kommit hem på ett bra sätt.
 

Bankiren

Medlem
Jag vet att folk tycker det blir dåligt stämning när man påpekar detta, men man måste applicera någon slags rimlighetsprincip på saker och ting. Hade internet varit viktigt, så gick det ju tillochmed att köpa för en rimlig peng och om det inte var viktigt nog att ta den "risken" själv, så är det knappast något man ska bråka om med SAS i efterhand.

Vid två tillfällen har jag kontaktat SAS i kompensationsärenden. Första gången var när deras personalpolitik gjorde oss strandsatta i över ett dygn i Östersund när deras plan inte kunde lyfta och andra gången var nu. Så kom inte och hävda att jag inte applicerar ”någon slags rimlighetsprincip” på saker och ting, för det här är inte enda gången som saker har krånglat.

Men jag måste säga att jag verkligen blir förbryllad över hur vissa människor resonerar i den här frågan. Okej, låt vara att man tycker att kompensationen är för hög. Det får man tycka. Jag är också nöjd med ersättningen, men vissa synpunkter är egendomliga i mina ögon.

För saken är den att jag betalade för en businessresa med SAS där det ska ingå en viss servicenivå, och i mitt fall fick jag inget wi-fi och inga massagestolar (det sistnämnda tog jag inte upp i mitt klagomål).

SAS bokade om mig på grund av att de inte längre kunde leverera vad jag hade beställt, och jag tycker verkligen inte att jag har en orimlig tanke när jag blev paff över att till exempel wi-fi inte var inkluderat. Jag trodde faktiskt att SAS och Lufthansa hade en sådan deal. Sedan har vissa fört fram att det inte kan vara EXAKT som hos SAS utan att det ska vara likvärdigt. Ja, ett likvärdigt alternativ hade varit ett wi-fi som kanske inte funkar lika bra/dåligt som hos SAS, men ett likvärdigt alternativ är inte när det inte ingår alls.

Men visst, man får ha vilka synpunkter man vill i den här frågan. Man får tycka att man ska bli nöjd så länge man kommer hem. Och ”accepterar” man bokningen har man verkligen ingen rätt att kräva något heller. Det får man tycka, men jag håller verkligen inte med.
 

Abbs

Medlem
Så om du nu inte blivit ombokad, fått åka SAS och wifi ej hade varit användbart samt massagefunktionen ur funktion(eller ännu bättre, blåsa upp och ur sig stup i kvarten!). Vad hade du gjort då?

Sen bokar man ju en resa A-C i en viss klass, detta fall business. En resa A-B-C i business med annat bolag är då likvärdigt.

Tycker all denna kompensationshets har gått för långt. Hade du valt att bli ombokad till ett senare datum med SAS hade det nog säkert gått också.

Ska börja klaga på att Swiss ej har Mikeller ombord.
 
Toppen