Jag vet att folk tycker det blir dåligt stämning när man påpekar detta, men man måste applicera någon slags rimlighetsprincip på saker och ting. Hade internet varit viktigt, så gick det ju tillochmed att köpa för en rimlig peng och om det inte var viktigt nog att ta den "risken" själv, så är det knappast något man ska bråka om med SAS i efterhand.
Vid två tillfällen har jag kontaktat SAS i kompensationsärenden. Första gången var när deras personalpolitik gjorde oss strandsatta i över ett dygn i Östersund när deras plan inte kunde lyfta och andra gången var nu. Så kom inte och hävda att jag inte applicerar ”någon slags rimlighetsprincip” på saker och ting, för det här är inte enda gången som saker har krånglat.
Men jag måste säga att jag verkligen blir förbryllad över hur vissa människor resonerar i den här frågan. Okej, låt vara att man tycker att kompensationen är för hög. Det får man tycka. Jag är också nöjd med ersättningen, men vissa synpunkter är egendomliga i mina ögon.
För saken är den att jag betalade för en businessresa med SAS där det ska ingå en viss servicenivå, och i mitt fall fick jag inget wi-fi och inga massagestolar (det sistnämnda tog jag inte upp i mitt klagomål).
SAS bokade om mig på grund av att de inte längre kunde leverera vad jag hade beställt, och jag tycker verkligen inte att jag har en orimlig tanke när jag blev paff över att till exempel wi-fi inte var inkluderat. Jag trodde faktiskt att SAS och Lufthansa hade en sådan deal. Sedan har vissa fört fram att det inte kan vara EXAKT som hos SAS utan att det ska vara likvärdigt. Ja, ett likvärdigt alternativ hade varit ett wi-fi som kanske inte funkar lika bra/dåligt som hos SAS, men ett likvärdigt alternativ är inte när det inte ingår alls.
Men visst, man får ha vilka synpunkter man vill i den här frågan. Man får tycka att man ska bli nöjd så länge man kommer hem. Och ”accepterar” man bokningen har man verkligen ingen rätt att kräva något heller. Det får man tycka, men jag håller verkligen inte med.