Senaste nytt

Nordkorea firar 70 år

Thornado

Medlem
Där tar du upp en till sak som jag tänkte på: oavsett om du går via förmedlaren eller ambassaden i Stockholm, antar jag att du i slutändan har en stämpel i passet.

Nej, om du går via YPT eller liknande så har du inget i passet efteråt (varken visum eller stämpel) som visar att du varit i DPRK. Även om det undviker den typ av potentiella problem som du beskriver så är det lite trist också.
 

Mr Planning

Medlem
Där tar du upp en till sak som jag tänkte på: oavsett om du går via förmedlaren eller ambassaden i Stockholm, antar jag att du i slutändan har en stämpel i passet. Har du hört talas om någon som haft problem med resor till andra länder senare pga detta? Israelisk stämpel för GCC-länder är ju helt kört. Senaste gången jag ansökte om kinesiskt visa ställde de tusen frågor om islamländers stämplar (och framför allt Turkiet av någon anledning). USA är inte heller alltid så vänligt inställda till vissa stämplar...

Du får ditt visum till Nordkorea i ett separat papper (se första bilden) och du kommer INTE att få någon stämpel alls i ditt pass om du nu inte aktivt själv önskar att få det (genom ambassaden i Sverige)

Det var flera som jag reste med som bodde i USA, men som reste på annat lands pass och absolut inte ville ha en stämpel (det leder till att USA drar in deras pass)

Samma sak med Israeliska stämplar, dom har ersatt dom med en klisterlapp på baksidan av passet som du kan ta loss. :)
 

dino_81

Medlem
Tack för en välskrivet och framförallt välfotograferat resereportage!

Trots alla hemskheter så finns Nordkorea på min bucket list, och din rapport gör mig ännu mer sugen på att besöka det mytomspunna landet!

Tack!
 

Kricka

Medlem
Jag har själv besökt DPRK flera gånger, dock ej som turist. Det är intressant
land att besöka då det är mycket annorlunda från det mesta man sett. Jag
tycker att @Mr Planning har gjort en trevlig och läsvärd reserapport.

Att en nordkorean skulle våga tala med en utlänning helt spontant tror jag är
lika vanligt som snöstorm i Sahara.

Utan att bli alltför fördömmande eller politisk så bör man vara medveten om
att turismen ger regimen många välbehövliga USD vilka används bl.a. för ut-
veckling och tillverkning av kärnvapen/ballistiska missiler. Mänskliga rättigheter
och de "arbetsläger" regimen driver är ytterligare något man ändå skall betänka
innan man åker dit.
 

MrDollar

Medlem
Säg inte det, snart kanske dom börjar använda pengarna till något viktigt, tex betala tillbaka dom miljarder dom är skyldiga Sverige:)
Utan att bli alltför fördömmande eller politisk så bör man vara medveten om
att turismen ger regimen många välbehövliga USD vilka används bl.a. för ut-
veckling och tillverkning av kärnvapen/ballistiska missiler. Mänskliga rättigheter
och de "arbetsläger" regimen driver är ytterligare något man ändå skall betänka
innan man åker dit.
 

Kricka

Medlem
Säg inte det, snart kanske dom börjar använda pengarna till något viktigt, tex betala tillbaka dom miljarder dom är skyldiga Sverige:)

Känns inte som skulden till Sverigen prioriteras.. Skulden växen med ett antal miljoner
per år sedan mitten av sjuttiotalet när vi sålde bl.a. gruvutrustning och Volvobilar till DPRK.
Statliga ExportKreditNämnden är väl de som äger skulden nu?
 
Tack för ett intressant reportage. Det närmaste jag kommit Nordkorea är att jag smakat ett par öl därifrån som en vänlig själ hade med sig hem till Sverige. Förövrigt lattjo med de gamla lastbilarna som soldaterna så glatt vinkade ifrån. Ser man sådana bilder är det lite svårt att veta vad man egentligen ska tro om landets kapacitet.
 

Johanna

Medlem
Jag åkte också med YPT för kanske 5 eller 6 år sedan. Jag åt hund och vi varmpå nöjesfältet men har en annan upplevelse än du har. Det var fullt med folk där och de åkte i attraktionerna. Vingar där i 5 dagar. Tyvärr renoverades mausoleumet så vi fick inte gå in där men var en sväng norröver och tittade på utställningen av alla deras gåvor från andra länder. Väldigt konstigt det med. Det mesta där är konstigt men inte alls farligt om man inte får för sig att obstruera.
 
Toppen