Senaste nytt

SAS MasterCard eller Amex?

Cyril

Medlem
Hej!

Jag har försökt göra en sådan grundlig research som jag kan. Då jag är på väg att beställa antingen ett SAS Mastercard eller SAS AmEx Classic med en liten kredit på.

I min värld är skillnaden nästintill obefintlig för dessa kort.. Eller har jag missat något?

Tar gärna en input från er som kan om vilket man föredrar. Kortet är tänkt att användas utomlands under resor och jag önskar en tjänst som är enkel. Vill helst inte ha en massa brev och räkningar utan någonting modernt och gärna en App där man kan se och sköta allt!
 

bankb

Medlem
Hej!

Jag har försökt göra en sådan grundlig research som jag kan. Då jag är på väg att beställa antingen ett SAS Mastercard eller SAS AmEx Classic med en liten kredit på.

I min värld är skillnaden nästintill obefintlig för dessa kort.. Eller har jag missat något?

Tar gärna en input från er som kan om vilket man föredrar. Kortet är tänkt att användas utomlands under resor och jag önskar en tjänst som är enkel. Vill helst inte ha en massa brev och räkningar utan någonting modernt och gärna en App där man kan se och sköta allt!

Vill du ha så lite avgifter som möjligt? Hur ska du använda kortet? Vill du köra så mycket som möjligt på det för att maxa poängen?
 

Cyril

Medlem
Om AmEx tar en avgift för varje köp utanför Sverige är det nästan avgjort. Jag hade bara förstått det som att det var avgift på uttag i bankomat.

För kortet ska just användas till små köp och betalning för hotell utomlands.

Sedan var det bara ett plus om man slapp massa snigelpost då vi sällan är hemma. Så om det sköts via mail och eller App är jag glad..
 
Amex tar en avgift för köp utomlands.

Om AmEx tar en avgift för varje köp utanför Sverige är det nästan avgjort. Jag hade bara förstått det som att det var avgift på uttag i bankomat.

För kortet ska just användas till små köp och betalning för hotell utomlands.

Sedan var det bara ett plus om man slapp massa snigelpost då vi sällan är hemma. Så om det sköts via mail och eller App är jag glad..
Nja, både Amex och SAS MC tar 2% i valutapåslag.

Amex skickar pappersfaktura gratis i dagsläget, men denna kan även ses i PDF online. SAS MC tar en avgift för pappersfaktura. Båda korten har app, samma OCR osv varje månad.
 

pswe

Medlem
Växelkursen utomlands inklusive avgifterna skiljer inte mycket mellan korten när jag jämfört. Amex kanske lite bättre i usd.
Båda har vettiga appar, jag gillar för egen del SEB Mastercard appen lite mer, inte minst möjligheten att stänga kortet för vissa köp
Eurobonus intjäningen är ju bättre utomlands med Mastercard så det ger viss komp för avgifterna.
Vill man undvika avgifter så är Revolut ett bättre alternativ, men då blir det inga Sas poäng...
 

Canadien

Medlem
SAS Amex Classic är väl gratis nuföriden, SAS MC får man betala årsavgift för om du inte är EBD
 

Cyril

Medlem
Nja, både Amex och SAS MC tar 2% i valutapåslag.

Amex skickar pappersfaktura gratis i dagsläget, men denna kan även ses i PDF online. SAS MC tar en avgift för pappersfaktura. Båda korten har app, samma OCR osv varje månad.

SAS MC tar betalt för pappersfaktura säger du. Och den är obligatorisk? Eller måste du "beställa" fakturan för att få den och behöva betala den extra avgiften?
 
SAS MC tar betalt för pappersfaktura säger du. Och den är obligatorisk? Eller måste du "beställa" fakturan för att få den och behöva betala den extra avgiften?
Inte obligatorisk. Första fakturan kommer dock på papper om du inte hinner anmäla e-faktura i tid.
Amex skickar e-faktura med "minsta belopp att betala" om man inte säger till, bra att ha koll på.
 
Toppen