Senaste nytt

Är Thai så bra som "alla" säger?

Måste tyvärr konstatera att den här tråden lite spårat ur !!
- Lite magstarkt att dra alla Thai män över en kam när det gäller alkohol ! Är mycket i Thailand och ser att den yngre generationen har en mer sund inställning (min uppfattning).
- Mina erfarenheter av Thai (+ 10 flyg i business) är lite över medel jämförbart med andra bolag (I business).
- Om man tycker ett bolag är dåligt i över 10 år kanske man skulle ha funderat på att byta till annat bolag.
Vore kul om vi kunde hålla en mer trevlig (mindre raljerande ton) mot varandra samt att visa för andra kulturer/religioner.
Givetvis är det magstarkt, det är ju ganska självklart, men i sak precis lika magstarkt att dra all "johhny" över en kam.

Sedan är vi ju alla vuxna och (borde) ha den egenskapen att läsa mellan raderna när det gäller generaliseringar. Skulle ju bli ganska komplicerat i världen om man alltid måste med exakta % satser styrka sina uttalanden.

Hur många här brukar inte ta upp ryssar/finnar när det gäller att sörpla i sig - det i sig är ju också en generalisering men alla förstår undertonen. Bara för att det handlar om Thai män så tappar vi konceptet helt plötsligt. Kan det ha att göra med att de flesta som har begränsad erfarenhet av Thailand (och då menar jag Thailand och inte de få turistområden som finns) ser bara palmer, munkar och leende Thailändare.

Det finns ju en baktanke med att det inte går att köpa alkohol annat än under vissa perioder eller att det torrläggs (i princip) helt vid vissa högtider och händelser.

Så! Slut med OT från mig.
 

MrDollar

Medlem
Givetvis är det OK att kritisera "Jonny" på detta forum, kritiserar man folk från andra kulturer, då j*vlar.

Det de handlar om är thai och deras omöjlighet att vara flexibla mot normer som inte går hand i hand med deras religioner. Som jag skrev tidigare, ska ett flygbolag bedriva kommerisell verksamhet på en marknad utanför deras världsdel så får dem anpassa sig. Det innebär även "tatuerade Jonny som dricker 15 öl och somnar" samt paxen i C som klagar på ej fungerande ife och någon annan råkade höra klagomålet så CC blev "förnedrad" då någon annan pax råkade höra detta.

Om thai vill slippa sådant i framtiden - se till så sakerna, som man betalt för, fungerar. Fungerar det inte och det är så förnedrande om man tilltalar detta, byt då plats på pax innan!

Givetvis är det magstarkt, det är ju ganska självklart, men i sak precis lika magstarkt att dra all "johhny" över en kam.
 

bankb

Medlem
Intressant diskussion om Thaimän och alkoholvanor. Råkar vara thailändare och man, och även om man inte ska generalisera så kan jag lugnt konstatera att det är en hel del fulla thailändare ibland. Reser en hel del till Sydkorea och kan väldigt enkelt konstatera att ölsinnet där nästan är värre :)

Själv dricker jag inte så ofta, eller mycket, av den väldigt enkla anledning att jag blir skitfull på nästan ingen dricka alls ;)

Men för att komma tillbaka till ämnet;

Självklart behöver thai kunna erbjuda en internationell gångbar servicenivå. Men det är människor vi pratar om, så tror det är svårt att bortse från kulturella skillnader och att man genom att visa respekt och försöka ta seden tid man kommer, sannolikt kommer kunna få bättre service.

Bara en så enkel sak som att be om lite fisksås till maten vid första måltiden gör att man får riktigt bra service under hela flighten :)
 

Dr. Miles

Expert
Det de handlar om är thai och deras omöjlighet att vara flexibla mot normer som inte går hand i hand med deras religioner.
Jag tycker snarare att thailändare (och THAIs personal) generellt är mer flexibla än folk i Norden eller andra europeiska flygbolags personal.

Som jag skrev tidigare, ska ett flygbolag bedriva kommerisell verksamhet på en marknad utanför deras världsdel så får dem anpassa sig. Det innebär även "tatuerade Jonny som dricker 15 öl och somnar" samt paxen i C som klagar på ej fungerande ife och någon annan råkade höra klagomålet så CC blev "förnedrad" då någon annan pax råkade höra detta.
Det känns som vi pratar förbi varandra.

Vissa människor tycker att vem har rätt eller fel är viktigare än att uppnå målet.
Visst kan du påtala om problemet för en thai inför andra. Men då uppnår du förmodligen inte ditt mål (att personen rättar till felet och inte gör samma misstag igen).

Som det är i vanliga livet, man kan göra samma sak på ett smidigt sätt eller ett dumt sätt.
För mig är det viktigt att uppnå målet, så det gör inget för mig att vänta tills ett tillfället då personen och jag är ensamma, så att personen inte förlorar ansiktet mot andra.
 

toer00

Medlem
Nja, då kan dom rikta sig till en marknad som efterlever deras seder och traditioner istället kan jag tycka.

Arbetar man i ett service yrke (vilket ett flygbolag faktiskt är, likt ett hotell etc) så sätter man kunden i första fokus. Då ett icke fungerande ife och framförandet av klagande på detta inte är någon form av extraordinärt/krävande klagomål så ska man sätta kundens (som indirekt betalar deras löner) önskemål i första hand!

Håller med att ett påpekande om att IFE inte fungerar (ursäkta förkortningen... ;)) inte är att betrakta som ett formell klagomål utan en rättmätig begäran från kund att "lösa problemet".. när jag flög med Thai Stockholm - Bangkok senast (2003 med deras gamla hederliga 747) och i ekonomiklass, då kastade sig pursen in under min stol med tång, skruvmejsel och div andra verktyg och efter lite mekande och kopplande så fick han i gång min skärm...:D.

I dagens läge brukar andra flygbolag (SAS, Singapore) kunna boota om den trilskande IFE skärmen... Men som sagt på den tiden var det pass exklusivt att åka med Thai att man nästan svimmade om man åkte med dom i ekonomiklass och i business, ja där svimmade man... ;);)

Ja, om du menar BKK-ARN ;):p

Hålla herrar anmärka på förkortningar, var är ni...?? ;);):D:D:D:D

Tror att det kan ha att göra med att ARN-BKK är något thais personal själva ser som en ”charter” flight medan många andra destinationer är mer ”reguljära”.

Ingen som helst fakta bakom påståendet utan är nog snarare min egna spontana reflektion baserat på antalet personer i flipflopp och surfshorts vid incheckningen :)

Sen är det nog som konstaterar ovan, om man har rätt crew eller får träffa rätt person så blir det kanon. Precis som i alla andra serviceyrken :)

Dom är trötta på alla fulla svenskar som försöker nypa CC i häcken och uppför allmänt illa! ;););):D:D:D

För några år sedan då SAS hade en direktflight STO - BKK, hade då precis börjat övergå från ekonomi till business på long-distance, dit gick allt bra med många media kändisar som kabin grannar (bl.a. bröderna Timell... ;)), hem så var ekonomi krafig överbokat och någonting gick jätte galet.

Sista platsen i planet, Business rad 1, ena platsen i vid mitt sätena (2-2-2). Personalen på BKK hade räknat fel och "Jonny" plus 120 kg med nätbrynja, svettlukt och tajta minishorts...kommer ombord som sista passagerare och CC blir då tvungen att sätta honom där.. :eek::eek::eek::oops::oops::oops:...
Snacka om malplacering... sedan dess så ber jag till ... för ingen Jonny skall finnas ombord (speciellt inte i business...) ;);)
 
Last edited by a moderator:

jerixon

Medlem
Ja nu har ju jag stora delar av kroppen täckt med färg och linjer och det är konstigt att ingen klagar så länge jag har kostym på mig och reser i tjänsten....
Flyger nog mer än merparten på forumet och så även ibland med thai i Business. Har aldrig haft problem med varken personal eller medresenärer.
Jag gillar thai, de flighter jag har haft i Business har varit mycket bra och nästa år ska jag troligtvis testa First.
Har även direktflyget Stockholm-Bangkok bokat på juldagen, kan mycket väl vara så att jag flyger i linne och shorts... men inte kommer jag störa någon eller bete mig illa trots intag av alkhol och hur jag ser ut. Jag väger förövrigt över 120 kilo också... men inte så farlig för det.....
Roligt med stereotyper ibland måste jag säga :D
Jag tycker personligen Thai varit bättre än många andra bolag när jag flugit med dem och personalen är trevlig :)
 
Nu fick jag ett lysande exempel. Jag har en claim hos Thai pga av både det ena och det andra.
Fick först det vanliga talk is cheap svaret med avslutet att "Vi är stolta bla bla Quality in everyrhing we do bla bla" men inget som helst svar.
Jag återkopplade med samma frågor men nu med fakta och lite retoriska finter.
Då blev det tyst.
Har då fått tag i lite management kontaktuppgifter och då helt plötsligt så får jag svar iofs samma idiotisvar. De borde vid det här laget fatta att jag är ingen pantad "Johnny". Jag har dessutom upplyst dem om att om de vill bli tagna seriöst så gäller även det omvända (i sann buddistisk anda)
Får se om man får något vettigt ur dem - om inte så får jag kliva upp en nivå i hierarkin.
Thai sjunker djupare och djupare ned i träsket.
 

011430121

Medlem
Jag hade en F biljett med TG601 på en 747, ändrades till en A350 och nu till en 777 a , nedgraderad till C, och den förbeställda hummern är som bort simmad
Fick detta mail och har 6 rätter att välja mellan i C, det tycker jag är en bra service.
4684B90F-4C24-45E5-AD62-0E4BB6645BF0.jpeg

Nu finns det väl någon som tycker att jag överhuvud tagit inte skall äta.
 

011430121

Medlem
TG601 i dag mellan HKG och BKK, en full maskin som var en 5 år gammal Boeing 777ER
Perfekt bording som vanligt när det är TG C passagerarna går in i dörr L1 och ekonomipassagerarna i L2
Direkt när man har intagit stolen så kommer de med en varm servett och frågar vad man ha att dricka
För ovanlighetens skull bad jag om lite Champagne
06BDA40F-8711-49EF-939E-6AEF828676B7.jpeg

Menykortet fans redan i stolsfickan
A0CBB460-4AEE-4E6C-8640-E56681013623.jpeg
8D0ADF2B-94C3-4723-9D58-D2F2EF440674.jpeg
F8A5945D-8361-49C1-83E3-69F94E7A2351.jpeg
1335172B-E02A-4AC6-9451-55D269B872DF.jpeg
5A223AC3-24AC-4344-B5FC-9DDA95293042.jpeg
Jag tog biffen, obs brödet halv ljust och andra halvan mörkt
C6FD0816-D542-4FE9-BA1F-46F1DBD6ADEC.jpeg
Det hela avslutades med morotskaka
59CD7C4D-99A3-49FD-9E9A-D2B9312C3D1D.jpeg
 
Last edited:
Toppen