Senaste nytt

Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017

Status
Stängd för vidare inlägg.

sepbemi

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: SAS, TG, OZ
Kabinklass: +, F
Avreseort: ARN
Destination: LAX
Tur & retur
Antal poäng (per person): 95.000,
Skatter & avgifter (per person): 3.604 kr
När (avresans tidpunkt): aug-17
Bokad: jun-17


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Jag var tvungen att se om jag kunde åka till USA via Asien, det gick bra även om jag fick betala 95.000 poäng, enligt agenten för att jag passerar Asien :(

Sedan kanske inte 3 x första klass med Asiana är optimalt, får se om det blir några ändringar senare, kul ändå med nästan 53 timmar i första klass :)

Har nu gjort en ombokning, var som sagt tacksam för att de satte in 20.000 poäng så att bokningen gick på 75.000 poäng.
Ny bokning:

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
LH F mellan MUC - HKG samt ORD - FRA
TG F mellan HKG - BKK
NH F mellan HND - ORD

Min första jorden runt resa!
 
Presenterar här min första bokning med 2-4-1 och även min första First. Tack forumet för all hjälp!

Bonusprogram: EuroBonus
Flygbolag: SAS, Lufthansa, Thai
Kabinklass: C, F
Avreseort: GOT
Destination: SGN
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 190 000 (2 pers, 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 3131 SEK
Antal resenärer: 2
När (avresans tidpunkt): 1 DEC, 2017
Bokad: 31 JUL, 2017

Utresa

*GOT-ARN SAS Plus (A320 Sharklets)
ARN-MUC SAS Plus (B737-600)
MUC-BKK Thai F (B747-400)
BKK-SGN Thai C (B777-200)

Hemresa

HAN-BKK Thai C (A330)
BKK-FRA Thai F (A380)
FRA-GOT Lufthansa C (A321)

*Siktar på att boka om utresan med en direkt flight från GOT till MUC på morgonen, men när jag ringde och bokade nu fanns inga awardplatser tillgängliga i nuläget så jag får återkomma längre fram och se om det går att boka om för att slippa omvägen via ARN.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Bokade precis om anslutningen till MUC på utresan så att vi slipper åka via ARN. Nu ser resan ut såhär:

Utresa
GOT-MUC Lufthansa C (A319)
MUC-BKK Thai F (B747-400)
BKK-SGN Thai C (B777-200)

Hemresa

HAN-BKK Thai C (A330)
BKK-FRA Thai F (A380)
FRA-GOT Lufthansa C (A321)

Är ingen spektakulär bokning men jag är ändå väldigt nöjd med den som min första 2-4-1-bokning. På utresan verkar det i alla fall (än så länge) vara Thais 747-400 med 9 F-säten, alltså den nyare kabinen. Vet inte hur stor risken är att de ändrar till en äldre modell, men jag kommer hursomhelst att hålla koll på tillgänglighet i F med Lufthansa på utresan, så vi får se hur det här slutar.
 

DOEL

Medlem
Justerade min tidigare bokning (http://www.businessclass.se/forum/t...bonusresor-här-2017.36076/page-17#post-621041) för några veckor sedan. Kortade ner resan några dagar och la till en flight från San Diego till Chicago med. Hoppas man kan ändra utflighten fr Cph till New york till Lufthansa F för att till min första first men det återstår ju att se ifall det går... Har bokat en flight nu också från New tork till San Diego med jetblue så ska bli spännande att testa deras mint klass :).
Så blev det 14 dagar innan avgång och det dök upp två fina platser i Lufthansa F som man kunde omboka till.

Nu blir det:
CPH-FRA Sas Plus
FRA-JFK Lufthansa F (First, First)
ORD-ARN Sas Business
ARN-CPH Sas Plus.

75k poäng per person plus ca 1100 kr i skatter och avgifter med amex voucher.

Därutöver har vi också bokat
JFK-SAN JetBlue Mint
SAN-MDW Southwest Ekonomi
 

Gus

Medlem
Detta blir sista resan innan dottern fyller två år och gratisdagarna är över! Jag ska fylla på med (boka separat) Australien och förhoppningsvis Cooköarna. Jag är väldigt nöjd med bokningen vilken genererar totalt nio länder varav fyra nya länder för mig. Enda smolket i bägaren är att man inte verkar kunna boka resor med South African express med Eurobonus längre. Resan till Bloemfontein och tillhörande dagsutflykt till Lesotho får jag därmed köpa separat.

Bonusprogram:Eurobonus
Flygbolag:Lufthansa, Air China, South African Airlines, Ethiopian Airlines, Turkish Airlines och TAP Portugal.
Kabinklass:Business
Avreseort:Stockholm
Destination:Auckland och Kapstaden
Enkelresa eller Tur&retur:Open jaw x 2
Antal poäng (per person):160 000 per person med två Amex voucher. Infant gratis.
Skatter&avgifter (per person):6939 kr för vuxen och 429 kr för infant.
Antal resenärer: Två vuxna och en infant.
När (avresans tidpunkt):
November 2017
Bokad: Juli 2017



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Då var det dags för min första bonusresa bokad med hjälp av en 2-4-1 voucher. Det har tagit ett par månader att komma fram till vad jag/vi vill göra med detta då ett antal frågor har behövt besvaras.

Ska jag resa själv eller med min hustru? Det kan tyckas märkligt att ens ställa sig denna fråga, men hur resan kommer att se ut beror till väldigt stor del på svaret på denna fråga. Många, långa leg med flera flygbolag i så hög klass som möjligt, och kanske även långa uppehåll i flygplatslounger ligger helt i mitt intresse, medan min hustru i princip är raka motsatsen på alla dessa punkter.

Vilken destination kan jag/vi tänka oss? Ganska viktigt att fundera igenom, framför allt om min hustru åker med då hon , i motsats till mig, inte kan tänka sig att bara resa för resandets skull utan det måste finnas en vettig destination.

När är det lämligast att åka? Båda arbetar och vi har barn i skolåldern som behöver passning. Så förutom att det måste passa med allas våra kalendrar så måste vi hitta en barnvakt under den period vi reser och boka upp denne redan nu.

Vilken klass vill vi resa i? Ja, kanske lättast att svara på. Så hög som möjligt, men kanske ändå inte på bekostnad av några av de andra parametrarna ovan. Dessutom så måste ju poängen räcka till. Har ju redan gjort av med en hel del poäng på uppgraderingar och familjens påskresa nästa år så poängkontot är inte så fett för tillfället.

Så, vad blev svaren? Jo, jag reser med min hustru. Det får faktiskt bli hennes 50-års present. Vi har rest en hel del i Sydostasien med endast en vit fläck kvar, Brunei, så vi tänkte faktiskt passa på att åka dit. Inte ett stort turistland, men kanske ändå intressant att åka dit. Kungen gillar det ju. ;):p
Tidpunkten fick bli vecka 8. Barnen har sportlov så rubbade rutiner i föräldrarnas frånvaro gör ingen större skada. Dessutom var barnvakten tillgänglig då.

Och när det gäller klass så räckte poängen bara till business, men, för en familj som brukar resa i economy så tror jag att det kan bli en ganska trevlig upplevelse ändå. Men det sved lite ändå när jag tackade nej till att flyga i First med Thai mellan London och Bangkok. :(

För övrigt så hade jag hittat tillgång i Business hos Air India mellan Singapore och Köpenhamn på Uniteds site men det hittade inte Tallin så det fick bli Turkish airlines istället. Lyckades inte heller få Business med Singapore Airlines mellan Singapore och Brunei.

Jag kommer att fortsätta att försöka finslipa denna resa så vissa mindre ändringar kan komma att ske, men i nuläget ser det ut som följer:

Bonusprogram
:Eurobonus
Flygbolag: SAS, Thai Airways, Singapore Airlines och Turkish Airlines.
Kabinklass:Business och Economy
Avreseort:Köpenhamn
Destination: Bandar Seri Begawan
Enkelresa eller Tur&retur: Tur och Retur
Antal poäng (per person): 70 000 per person med 1 Amex voucher.
Skatter&avgifter (per person): 2 951 SEK
Antal resenärer: Två vuxna.
När (avresans tidpunkt): Februari 2018
Bokad: Augusti 2017

map.gif
 

Vaniljvodka

Medlem
Bestämde oss för att steka Seoul på hemvägen för att få mer tid i Japan och resa hem från Osaka istället för från Tokyo. Skulle ändå ner mot Kyoto med omnejd. Bokade om till TG F i A380 mellan KIX och BKK och därefter hade jag hoppats på TGs direktflyg i C till ARN men fanns inte tillgänglighet på nåt av datumen som passade oss så det blev via CPH istället. Behövde komma hem så tidigt som möjligt på måndag morgon så F-flighterna till FRA, MUC, CDG eller LHR var inget alternativ tyvärr. Å andra sidan så kommer vi nog bara vilja sova då och har redan fått oss en F-upplevelse från Osaka.

Skatterna blev 358:- billigare för två så det gick jämnt ut med ombokningsavgiften lite drygt.

Tanken är fortfarande att boka om ditresan till Lufthansa F 14 dagar innan.

Vilket bonusprogram du använder poäng ifrån: Eurobonus
Vilka flygbolag: Lufthansa, Thai, SAS
Vilken kabinklass: First / Business / Plus
Avreseort: Stockholm
Destination: Tokyo
Enkelresa eller Tur&retur: Open jaw
Antal poäng: 190.000 för 2 personer med AMEX 2-4-1
Skatter&avgifter: 3024 kr p/p
När: Mars 2018
Bokad: Maj 2017
Ombokad: Maj 2017

ARN-FRA: LH C A320 - seat 2D/F
FRA-BKK: TG F A380 - seat 1E/F
BKK-NRT: TG F A380 - seat 2E/F
- destination -
KIX-BKK: TG F A380 - seat 1E/F
BKK-CPH: TG C B777-300ER - seat 14E/F
CPH-ARN: SK Plus A321 - seat 1E/F


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Denna är nu avbokad på grund av att vi inte längre kunde resa bort den perioden. Bestämde oss för att hitta nånting nu i höst istället och i så fall en kortare resa till värmen. Föll på Dubai (som vi varit i 3-4 ggr tidigare och gillat mycket) och jag började först leta nov-dec och tänkte då prova LH C dit (mest för att se om det är så dåligt som alla säger) och sen Swiss hem. När möjligheten att resa i oktober dök upp så hittade jag helt plötsligt avgångar med LHs B747-8i och alltså möjligheter att boka om till en First LH First. Så då blev det följande variant:

Bonusprogram: Eurobonus
Vilka flygbolag: SAS, Lufthansa
Vilken kabinklass: Plus, Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Dubai
Enkelresa eller tur&retur: t/r
Antal poäng: 90.000 med Amex 2-4-1
Skatter&avgifter: 3133:- p/p
Antal resenärer: 2 pers
När: Oktober 2017
Bokad: Augusti 2017


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

ARN-FRA SK635 Plus A320 09.00-11.15 - seats 1E/F
FRA-DXB LH630 C B747-8i 14.20-22.30 - seats 85H/K (upper deck)
DXB-FRA LH631 C B747-8i 01.00-05.35 - seats 84H/K (upper deck)
FRA-ARN LH802 C A320 10.05-12.05 - seats 3A/C

Något högre skatter än föregående bokning och sämre värde om man ser till antal segment, men jag är glad för att jag förhoppningsvis får prova LH F och FCT för första gången om knappa två månader.
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
Nu har jag bokat om min föregående tripp Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2017 | Sida 50 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor på grund av att datumen inte passade. Kanske inte lika optimerat men det är populär destination och populär tid. Vi får cirka åtta timmar stopover i Seoul men där finns ju gratis sightseeingturer att utnyttja. Finns platser i first på FRA-ICN men vi snåla den här gången och kör business. Ingen optimal anslutning i Sydney till Christchurch (8 h layover) men vi åker hellre till NZ än stannar i Sydney där vi var tidigare i år. Man hinner ju ta tåget till Botaniska trädgården och ta en iskaffe innan det är dags att flyga vidare...

Bonusprogram: SAS Eurobonus
Flygbolag: Lufthansa/Asiana/Asiana/Air NZ Thai/Thai/Lufthansa
Kabinklass: Allt i business förutom SYD-CHC i ekonomi
Avreseort: Stockholm
Destination: Christchurh, hem från Auckland
Enkelresa eller Tur&retur: Open Jaw
Antal poäng (per person): 90000 ( 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 3288 kr
Antal resenär: 2
När (avresans tidpunkt): Januari 2018
Bokad: Aug 2017


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Last edited:

Harnos

Medlem
Bonusprogram: Eurobonus
Flygbolag: Austrian/Thai Airways/Air New Zealand
Kabinklass: First/Business/Economy
Avreseort: Köpenhamn
Destination: Christchurch
Enkelresa eller Tur&retur: T/R
Antal poäng (per person): 120.000 ( 2-4-1)
Skatter&avgifter (per person): 3600 kr
Antal resenär: 2
När (avresans tidpunkt): Februari 2018
Bokad: April 2017


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

CPH-VIE, Austrian Business, Embraer 195
VIE-BKK, Austrian Business, Boeing 777
BKK-SYD, Thai Airways First, Boeing 747
SYD-AKL, Air New Zealand Business, Boeing 777
AKL-CHC, Air New Zealand Economy, Airbus 320
//
AKL-SYD, Air New Zealand Business, Boeing 777
SYD-BKK, Thai Airways First, Boeing 747
BKK-CPH, Thai Airways Business, Boeing 777

Hoppas på att byta första 2 sträckorna mot Lufthansa och då First från Frankfurt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen