Senaste nytt

Minsk - Vitryssland (önskar tips)

Fosca

Medlem
Vitryssland införde för några månader sedan visumfritt om man åker till deras internationella flygplats vid huvudstaden och inte tänker stanna längre än 5 dagar.

Jag och sambon ska dit nu den 7e juli.

Har någon tips på vad man måste göra och vad man bör undvika? :)

Blir loungebesök på RIX och MSQ. Runt lunchtid den 7e och middagstid den 10e.
Om någon mot förmodan råkar ha vägarna förbi.
 

sweflyer

Medlem
Som jag har förstått det är det inte direkt visumfritt som så, men väl att man kan få visum vid ankomst mot avgift. Bara så du är beredd när du kommer :)
 

Atom

Medlem
Det är visumfritt sedan ett par månader tillbaka.

Ontopic: Jag ska höra med en bekant som var där förra året. Men rent allmänt sa denne bekante att Vitryssland var ett mycket trevligt resmål. Förbered er på att äta mycket potatis och i någon guidebok skrevs det "bring stretchy pants" på grund av all mat man kommer äta. Ölen ska vara billig och det finns till och med dansk hipsteröl (mikeller). Tyvärr har jag inte mer än så att säga för närvarande men återkommer ifall jag får svar. Om inte annat kommer jag bevaka denna tråd. Hoppas någon annan har något att delge.
 
Jag var där för några månader sedan på semester i och med att visumtvånget avskaffades. Riktigt trevligt resmål som jag verkligen kan rekommendera!

Gå till drink bar "Insomnia" (Facebook och ta några drinkar. Ligger nära gamla stan och de gör otroligt välgjorda drinkar. Även god mat.
 

Mr Basic

Medlem
Följer tråden med stort intresse, ska dit i september :)
Det enda jag själv bestämt mig för att besöka är WWII-museet i Minsk, ska vara riktigt bra.
 

sweflyer

Medlem
Det är visumfritt.. eller ja, när du kommer dit får du ett visum kostnadsfritt så länge du inte stannar längre än 5 dagar :)
Information on visa-free travel via the checkpoint “Minsk National Airport” - Ministry of Foreign Affairs of the Republic of Belarus
Intressant! Jag hittade en annan källa (nedan) när jag kollade på att åka som visade på rätt höga avgifter vilka avskräckte mig. Kanske är det om man vill stanna längre än 5 dagar som de avgifterna gäller?
http://mfa.gov.by/upload/tt/Visa fees at the Minsk National Airport.pdf
 

SvartMjolk

Medlem

Då ses vi säkert där. ;)

Om någon i tråden har bra tips på hur man kan resa till Borisov där matchen är så mottages det tacksamt. Snacket i supporterföreningen just nu är att vi ska ta taxi. Men känns lite osäkert att räkna med att hitta taxi när man ska tillbaka till Minsk på kvällen.
 
Toppen