Senaste nytt

Behöver hjälp med första bonusresan, 100,000 Eurobonuspoäng, samt 1 st. 2-4-1 check.

MattiasK

Medlem
Hej Business Class
Jag har läst ett tag här, men detta är mitt första inlägg.

Jag har läst diverse trådar om hur man smidigast söker tillgång på bunusresa, men skulle nog behöva er experhjälp, då jag känner att jag kört fast lite.
Min situation ser ut som så att jag kommer ha en 2-4-1 check samt 100,000 eurobonus poäng till ca början/mitten av augusti.
Jag skulle med andra ord kunna göra bokningen om 4-6 veckor.
Som jag förstår det är det SAS som gäller om vi vill till Asien. Då övriga *A-bolag skulle kosta 140,000 poäng till Asien?
En fråga som dykt upp är vilka destinationer SAS flyger bonusresor till. När jag söker via deras webb säger de flesta destinationer att bonusresor till destinationen ej är tillgänglig?
Se nedan mall ifylld, Vi reser gärna via Asien eller USA för 1-2 stopp på vägen, under förutsättning att vi hinner se platsen utanför flygplatsen (18-24 timmar ca på plats helst).


  • Varifrån vill du börja din resa?
Göteborg eller Köpenhamn flexibelt.
  • Var är din destination?
Relativt flexibelt eftersom vi skall resa runt i Asien.
Hongkong, Bangkok, kuala lumpur eller Singapore skulle funka fint.
  • När vill/behöver du resa ut? Flexibelt mellan 16-27 december
  • När vill/behöver du komma hem? Flexibelt mellan 6-10 februari
  • Hur länge vill du vara borta? -
  • Hur många personer som skall resa? 2 personer.
  • I vilken kabinklass? Business eller First
  • Med vilka flygbolag vill du flyga med?
Om endast SAS är möjligt för poäng-begränsningen 100,000, så SAS. Annars det ni rekommenderar i form av bästa upplevelse first i luften och lounger.
  • Vad är din budget?
Total budget 2 personer, 100,000 Eurobonus poäng och 1 st 2-4-1 check
  • Vad är det viktigaste för dig? Bästa upplevelsen i luften samt lounger.
  • Vill du stanna annanstans utöver destinationen?
Stannar gärna på vägen dit och hem, om det är möjligt med ca 18-24 timmar så man hinner uppleva platsen utanför flygplatsen exempelvis: USA, Japan, Dubai, eller övrig destination i Asien. 1-2 stopp på var väg är ok.

Hoppas att jag inte missat något.
Och tack så väldigt mycket för hjälp!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Om du har 100k poäng blir du låst till sas destinationer, Tokyo, Hong Kong, Shanghai och Peking. Utresa precis vid jul lär bli väldigt svårt att hitta om det ens finns några bonusplatser kvar då hos sas (brukar vara blackout).

Finns en bra sammanställning på följande sida för när det finns tillgängliga platser (inte helt 100 men bra riktvärde).
SAS business award availability - Travelhacks
 

MattiasK

Medlem
Om du har 100k poäng blir du låst till sas destinationer, Tokyo, Hong Kong, Shanghai och Peking. Utresa precis vid jul lär bli väldigt svårt att hitta om det ens finns några bonusplatser kvar då hos sas (brukar vara blackout).

Finns en bra sammanställning på följande sida för när det finns tillgängliga platser (inte helt 100 men bra riktvärde).
SAS business award availability - Travelhacks

Tack för hjälpen.
Är det de enda destinationerna SAS kör poängresor på i Asien?

Kan också tillägga att vi kan köra Open Jaw med destination och påbörja hemresa på olika destinationer om det går eller ev underlättar.
Exempelvis skulle vi kunna starta resan i någon av de 4 destinationer du skriver och åka hem från någon annan av de 4.

Edit: Är de de linjerna listade på länken, de enda flygningarna SAS gör som bonusresor? (ex.arn-ewr, ewr-arn, arn-hkg osv.)
 

Gummaron

Medlem
Tack för hjälpen.
Är det de enda destinationerna SAS kör poängresor på i Asien?

Kan också tillägga att vi kan köra Open Jaw med destination och påbörja hemresa på olika destinationer om det går eller ev underlättar.
Exempelvis skulle vi kunna starta resan i någon av de 4 destinationer du skriver och åka hem från någon annan av de 4.

Edit: Är de de linjerna listade på länken, de enda flygningarna SAS gör som bonusresor? (ex.arn-ewr, ewr-arn, arn-hkg osv.)
Man kan boka bonusresor till alla destinationer som SAS flyger till, destinationerna i länken är SAS alla longhaulflighter. Som du själv skriver i första inlägget så har du för lite poäng för att flyga med andra Star Alliance-bolag då det skulle kosta 140 000 poäng med Amex 2-4-1 för två personer. @palmen har listat de alternativ som du har.

Här har du ett förslag:
11.jpg


Utresan ligger dock utanför din angivna period.
 

MattiasK

Medlem
Man kan boka bonusresor till alla destinationer som SAS flyger till, destinationerna i länken är SAS alla longhaulflighter. Som du själv skriver i första inlägget så har du för lite poäng för att flyga med andra Star Alliance-bolag då det skulle kosta 140 000 poäng med Amex 2-4-1 för två personer. @palmen har listat de alternativ som du har.

Här har du ett förslag:
Visa bifogad bild 65237

Utresan ligger dock utanför din angivna period.

Tack för detta!

Så om jag förstår det hela rätt då, så kan jag ex flyga Köpenhamn-Shanghai 28 december, och byta till annan SAS destination underförutsättning att jag hittar och bokar detta.
Isåfall: hur hittar jag tillgänglighet på exempelvis PVG-Hong kong, PVG-Bangkok, PVG-Singapore osv?
Altså: 28 december hade funkat för CPG-PVG, men vi hade görna flygit vidare
 

Gummaron

Medlem
Tack för detta!

Så om jag förstår det hela rätt då, så kan jag ex flyga Köpenhamn-Shanghai 28 december, och byta till annan SAS destination underförutsättning att jag hittar och bokar detta.
Isåfall: hur hittar jag tillgänglighet på exempelvis PVG-Hong kong, PVG-Bangkok, PVG-Singapore osv?
Altså: 28 december hade funkat för CPG-PVG, men vi hade görna flygit vidare
Nej, jag tror att du har missförstått det hela lite. SAS flyger endast till Tokyo, Hong Kong, Shanghai och Peking i Asien. För att du ska kunna flyga mellan städer i Asien behöver man blanda in andra Star Alliance-bolag, detta går dock bort då du endast har 100 000 poäng.

Med dina förutsättningar är det enda alternativet att boka en bonusresa till någon av destinationerna ovan (open jaw går självklart också bra) och köpa biljetter intra-asien.
 

MattiasK

Medlem
Nej, jag tror att du har missförstått det hela lite. SAS flyger endast till Tokyo, Hong Kong, Shanghai och Peking i Asien. För att du ska kunna flyga mellan städer i Asien behöver man blanda in andra Star Alliance-bolag, detta går dock bort då du endast har 100 000 poäng.

Med dina förutsättningar är det enda alternativet att boka en bonusresa till någon av destinationerna ovan (open jaw går självklart också bra) och köpa biljetter intra-asien.

Aha, ok då förstår jag lite mer. Tack!
Så SAS flyger inget alls mellan dessa 4 destinationer? Utan endast flighter till och från ex europa?
Jag hade nog bara fått för mig att de flög mer tätt inom Asien.
 

palmen

Moderator
Aha, ok då förstår jag lite mer. Tack!
Så SAS flyger inget alls mellan dessa 4 destinationer? Utan endast flighter till och från ex europa?
Jag hade nog bara fått för mig att de flög mer tätt inom Asien.
Det är väldigt få europeiska bolag som flyger inom Asien (eller någon annan kontinent).
Finns ju vissa bolag som har någon enstaka flight som förlängning på en destination, sen har vi United som har bas i Asien också så man kan hitta lite resor med United inom Asien.

Du är som sagt låst på de 4 SAS destinationerna för utresa och hemresa. Hur du tar dig mellan utresan och hemresan (om det är olika städer) är helt upp till dig själv att lösa genom att köpa biljetter.
 

LSH

Medlem
Verkar inte finnas 2 business någonstans i perioden. Om ni kan tänka er plus ut och business hem finns följande
CPH - Peking 26:e eller 27:e december - Hem 6/2
CPH - Shanghai 27:e december - Hem 6:e eller 7:e februari

Edit: Open Jaw-kombinationer av dessa är förstås också möjliga.
 
Last edited:
Toppen