Senaste nytt

Ersättning för trasig stol i Business?

Alf

Medlem
Självklart skall det utgå ersättning när man inte får det man betalar för och håller med om svaren ovan om man utgår från att C-kabinen var helt fullbokad.

Men vill ändå ställa en kontrollfråga, var det fullbokat och inga andra stolar fanns att tillgå?

Jag satt för ett tag sedan i C nära en resenär som hade problem med sin stol. Efter flera omstartsförsök så gav besättningen upp och erbjöd en annan plats (i C). Men personen ville prompt sitta på rad 1. I det läget så är det (enligt mig) mer svårmotiverat att kräva ersättning för att man har sin favoritplats eller "måste" sitta bredvid någon annan.

Håller inte med dej, reser man i sällskap med sin familj skall man få sitta tillsammans och ha rätt till full ersättning om något inte fungerar.
 

ZZZebra

Medlem
Håller inte med dej, reser man i sällskap med sin familj skall man få sitta tillsammans och ha rätt till full ersättning om något inte fungerar.

Flygbiljetter brukar inte avse en viss stol utan en resa från A till B. De allra flesta bolag förbehåller sig rätten att omplacera passagerare vilket ju frekvent händer, inte minst vid Equipment Change.

Jag hör din åsikt, men eftersom du godkänner bolagets villkor när du köper biljetten så har du kontraktsmässigt inte rätt till ersättning för att du blir omplacerad inom samma kabinklass. Man kan givetvis få tillbaka kostnaden för eventuella tillägg, t ex att man betalt för en nödutgångsplats.
 

Tonton

Medlem
25k är rimligt i mina ögon. Jag har fått mellan 20-40k i ersättning för stol/IFE fyra gånger. Alla gången har jag uppgraderat mig och begärt kompensation på hela uppgraderingsbeloppet.

Det blir ju "lättare" att hitta en summa när man använt poäng men baserat på svaren i denna tråden så låter, som du skrev, ca 25k poäng ganska rimligt.
 

nollbit

Medlem
Finns absolut ingen som helst rättighet att kräva en specifik plats

Möjligtvis inte enligt kontraktet, men flygbolagen vill också behålla sina kunder och då kan man inte bete sig enligt bara minimum i kontraktet. Om SAS konsekvent skulle flytta om samtliga platser innan boarding så skulle folk flyga med andra, oavsett om det är inom kontraktet. Det finns nog inget i kontrakten som säger att man måste ge ersättning i poäng för trasig IFE heller, men det gör SAS ändå.

Det kallas kundvård.
 
Möjligtvis inte enligt kontraktet, men flygbolagen vill också behålla sina kunder och då kan man inte bete sig enligt bara minimum i kontraktet. Om SAS konsekvent skulle flytta om samtliga platser innan boarding så skulle folk flyga med andra, oavsett om det är inom kontraktet. Det finns nog inget i kontrakten som säger att man måste ge ersättning i poäng för trasig IFE heller, men det gör SAS ändå.

Det kallas kundvård.
Nu handlar det inte om att konsekvent flytta personer utan om att någon med trasig stol/IFE som får byta plats och därmed inte hamnar bredvid din familj. Lite perspektiv tack.
 

ZZZebra

Medlem
@ZZZebra det var helt fullbokat och vi erbjöds följdakteligen ingen ersättningsplats.

Antog att det var så men ville ändå dubbelkolla, och eftersom det var fullt och inga alternativ fanns så tycker jag att det är självklart att du skall ha ersättning. Ersättningsnivån finns det många åsikter om men tycker att bra nivåer nämnts tidigare i tråden. Hoppas att SAS hanterar ditt ärende snabbt och till din förnöjsamhet.
 
Toppen