Senaste nytt

Har SAS nu startat sin egen variant av Uniteds "leggings-gate"?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nej, du har fel. Om Sverige skulle stifta en lag som säger att det är helt förbjudet att bära slöja här så skulle det möljligtvis gå att applicera detta. Inte annars. Så länge det finns alternativ funkar inte den regeln.

Rätt, Sverige är inte ett muslimskt land. Inte heller ett kristet land. Sverige är ett multikulturellt land. Sverige är ett land med mångfald. Sverige är ett land som tillåter alla att vara sig själva. Ett land som tillåter individer att vara veganer, vara troende (oavsett religion), att vara icke-troende, att älska vem man vill, att ha vilka vänner man vill och att tycka och säga vad man vill. Sverige är ett land där vi förväntas respektera alla, trots våra olikheter. Det är klart att detta ska få synas. Detta är att vara modern!
Visst är det så att Sverige är ett land där vi skall respektera alla, ändå blir det stora rubriker för att nazister eventuellt skall få tala på Almedalsveckan. Yttrandefrihet och öppenhet verkar ibland bara vara för vissa (för mig är en av yttrandefrihetens största och svåraste uppdrag att stödja även de som vill avskaffa yttrandefriheten).

Här är det frågan om det företag som beslutat att inte ha några religiösa eller politiska symboler ihop med sin uniform. För mig är det helt naturligt och en icke-fråga. Jag hade inte haft något emot att bli hjälpt av någon i slöja (även om jag anser det vara en symbol som trycker ner både kvinnor och män och inte på något sätt hör hemma i ett modernt samhälle). Däremot hade jag tyckt det varit konstigt om någon med vit makt-symboler eller HA-symboler stod vid incheckningen. För att slippa gränsdragningen vad som är ok eller inte så är ju det bra att ha en policy som förbjuder allt.
 

Kimmen00

Medlem
Nej, du har fel. Om Sverige skulle stifta en lag som säger att det är helt förbjudet att bära slöja här så skulle det möljligtvis gå att applicera detta. Inte annars. Så länge det finns alternativ funkar inte den regeln.

Rätt, Sverige är inte ett muslimskt land. Inte heller ett kristet land. Sverige är ett multikulturellt land. Sverige är ett land med mångfald. Sverige är ett land som tillåter alla att vara sig själva. Ett land som tillåter individer att vara veganer, vara troende (oavsett religion), att vara icke-troende, att älska vem man vill, att ha vilka vänner man vill och att tycka och säga vad man vill. Sverige är ett land där vi förväntas respektera alla, trots våra olikheter. Det är klart att detta ska få synas. Detta är att vara modern!

Nu finns det då som tur var ett utslag från EU-domstolen som ger arbetsgivaren rätt att vägra just detta. Bara man är konsekvent. Har vi tur så utökas detta så slipper vi sådant i ett modernt samhälle..
 

igelkotten

Medlem
Tvärtom. Vore en mkt sansad tillnyktring i samhället om fler och fler företag/bolag/myndigheter säger nej och förbjuder till religiösa och politiska symboler.

Vad har mångfald med religiösa symboler att göra? Har man sådan starka åsikter om att sin symbol (slöja etc) och att den är så kopplat till sin identitet att man vägrar tulla på det är man fri att söka andra jobb.

Frågan om slöja passar mycket väl in på definitionen av Darua. Likväl att arbeta och tjäna pengar så att man kan överleva. Ett annat att man inte kan leva efter Sharia lagar för att landet man lever i inte tillåter det. Detsamma kan vara att äta fläskkött för att inget annat serveras. Om man inte kan få jobb för att man insisterar på att bära slöja är det dags att tänka på sina val. Speciellt om man lever i ett modernt land.

Det är arbetsgivaren som sätter reglerna på klädsel. Du tycker kanske att slöja är trevligt på jobbet, i affären eller på flyget men det är en hög procent som tycker att det är ytterst motbjudande och att inte ska tillåtas. Detsamma gäller andra religiösa symboler och klädsel. Det är 2017 och inte år 1600, Darura är ett begrepp som pratar om att ta seden dit man kommer. Sverige är inte ett muslimskt land och vill man jobba så kanske man måste lämna slöjan hemma. Personen har trots allt valt att bo i Sverige. Vill man ha slöja går det utmärkt att flytta till ett muslimskt land.

Att köra en snyfthistoria i pressen är pinsamt och patetiskt eftersom SAS i detta fall inte har gjort något fel.

Det är aningen orättvist att sätta slöja i det generiska begreppet "religiös symbol". Utan att veta närmare om skälen till att vissa muslimska kvinnor bär slöja, så vill jag nog ändå påstå att det är direkt felaktigt att klumpa ihop slöjan med en motsvarande kristen symbol, exempelvis ett kors runt halsen. Slöjan har en mycket viktigare innebörd för individen. Jag vägrar tro att ni inte kan se de uppenbara skillnaderna. Att vara så militant sekulär att man vill förneka betydelsen religion har för många människor är ganska infantilt och vanskligt. Blir man provocerad av att se en slöja, som i sig inte har någon mer betydelse än att ge en indikation om personens religion (inte helt olikt sikhernas turban) så har man nog stora problem själv med respekt för medmänniskor.

Blir man sedan också så provocerad av att se någon klaga på en upplevd oförrätt att man uttalar sig så nedsättande om personen, så tycks inte frågan längre handla om hur SAS som ett internationellt flygbolag utformar sin image, utan snarare om överdrivet hårt hållna politiska åsikter. Jag skulle aldrig våga mig på att uttala mig så bestämt om vad en viss regel inom en religion säger... är inte det samma typ av bokstavstolkning som vi ofta kritiserar religiösa extremister för?!

Ta en vända på Heathrow till exempel. Ett modernt föredöme, där personalen kan ha slöja, turban, whatever. Jag har själv arbetat på ett av världens största bolags huvudkontor i London. Mångfalden där klår vilken svensk arbetsplats som helst, med turbaner, och slöjor, och rastaflätor osv. Det är inte rocket science att få till en mångfaldspolicy som kan hantera något så vanligt som en slöja. Ett företag som dessutom agerar i en så internationell bransch som flyget, tycker jag borde stå i bräschen för mångfalden snarare än ge vika för alla hatare som förespråkar "neutralitet" för att de inte kan hantera att människor är olika.
 
Last edited:

E.K

Medlem
Är det inte bättre att diskutera hur det ser ut med Dresscoden i bolag där man skulle kunna förvänta sig att personal bär slöja.
Man får bortse bolagen i sandlådan där man satt i system att anställa "Infidel" från Verkställande Direktör och neråt i ledet.
Saudia och Iran Air tillåter eller rättare sagt påtvingar det.
Men alla andra då som Egypt Air, Garuda Indonesia, Kuwait Airways, Malaysia Airlines, Oman Air, Royal Jordanian och Turkish Airlines för att nämna några.

Trots ett 20 tal flygningar med Egypt Air så har jag aldrig blivit serverad alkoholfri öl av en kvinnlig kabinanställd med slöja!!
 

thh

Medlem
Vad ska ens diskuteras?

SAS följer svensk och internationell lagstiftning. De har en tydlig policy. En kvinna har blivit informerad om policyn och väljer att tacka nej till att fortsätta deltaga i anställningsprocessen som hon inte kommit särskilt långt i oavsett.

Jag kan förstå SAS inställning att politiska och religiösa symboler inte hör hemma i ett bolag som ska vara öppna mot alla. De förväntar sig att du skriver under på deras policy, eller finner ett nytt arbete. Det är rimligt.

De får dock inte ändra kraven för de redan anställa personerna.
 

Crater

Medlem
Vad ska ens diskuteras?

Jag tolkar det som att trådskaparen tycker att alla regler/policys är omoderna, och alla ska få ha på sig vad som helst, närsomhelst, och ingen ska bry sig vad andra har på sig.
Fin tanke, men fungerar inte i praktiken, eftersom någon kommer känna sig "kränkt" av någons symbol eller klädsel när de checkar in på Arlanda tex.

Skulle vara roligt om stötte på incheckningspersonal som var klädda lite hipp som happ, kanske livar upp lite.
 

kaktusen

Medlem
Nej, du har fel. Om Sverige skulle stifta en lag som säger att det är helt förbjudet att bära slöja här så skulle det möljligtvis gå att applicera detta. Inte annars. Så länge det finns alternativ funkar inte den regeln.

Rätt, Sverige är inte ett muslimskt land. Inte heller ett kristet land. Sverige är ett multikulturellt land. Sverige är ett land med mångfald. Sverige är ett land som tillåter alla att vara sig själva. Ett land som tillåter individer att vara veganer, vara troende (oavsett religion), att vara icke-troende, att älska vem man vill, att ha vilka vänner man vill och att tycka och säga vad man vill. Sverige är ett land där vi förväntas respektera alla, trots våra olikheter. Det är klart att detta ska få synas. Detta är att vara modern!.
Nej, jag har inte fel. OT men Sverige är ett kristet land. Jo jag vet, svårt att tro när man tar en promenad i ghettot och no-go zonen Malmö. Ontopic. Det finns massor av muslimska kvinnor som jobbar utan att ha slöja på sig. Att vara modern, eller rättare sagt realistisk, är att anpassa sig dit man kommer. Att ta seden dit man kommer. Men att bo i Sverige, eller annat valfritt land, och förvänta sig att samhället ska anpassa sig till ens egna speciella behov och religiösa utstyrslar är extremt omodernt.

Bottom line är att arbetsgivaren bestämmer klädseln. Punkt slut. Gillar man det inte kan man söka annat jobb eller tyvärr som i detta fall fortsätta att gå på bidrag. EU domen är efterlängtad och kommer nu tack och lov att rensa upp i träsket med religösa utstyrslar. Jag tycker inte att vi kommer längre än så och jag lämnar nu denna diskussion
 

Abbs

Medlem
Nej, jag har inte fel. OT men Sverige är ett kristet land. Jo jag vet, svårt att tro när man tar en promenad i ghettot och no-go zonen Malmö. Ontopic. Det finns massor av muslimska kvinnor som jobbar utan att ha slöja på sig. Att vara modern, eller rättare sagt realistisk, är att anpassa sig dit man kommer. Att ta seden dit man kommer. Men att bo i Sverige, eller annat valfritt land, och förvänta sig att samhället ska anpassa sig till ens egna speciella behov och religiösa utstyrslar är extremt omodernt.

Bottom line är att arbetsgivaren bestämmer klädseln. Punkt slut. Gillar man det inte kan man söka annat jobb eller tyvärr som i detta fall fortsätta att gå på bidrag. EU domen är efterlängtad och kommer nu tack och lov att rensa upp i träsket med religösa utstyrslar. Jag tycker inte att vi kommer längre än så och jag lämnar nu denna diskussion
Nej Sverige är ett sekulärt land där individens frihet står högst, ingen kan tvinga på saker på andra vare sig det är en fanatisk muslim eller en trångsynt Norrlänning.
 

Kimmen00

Medlem
Nej Sverige är ett sekulärt land där individens frihet står högst, ingen kan tvinga på saker på andra vare sig det är en fanatisk muslim eller en trångsynt Norrlänning.

Dock gäller att arbetsgivaren bestämmer klädkod enligt EU-beslutet. Inga religiösa eller politiska symboler. SAS har rätt. Särbehandlingskravet fel.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen