Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Kansai

Medlem
Nu behöver jag all hjälp och input jag kan få. Jag postade om mitt försenade flyg GOT-ARN-UME i inlägg 2528. SAS har via tingsrätten vägrat ersättning pga dåligt väder på Arlanda. Jag hävdar att det är en följdförsening (se Finnair-fallet CURIA - Documents och därav inte grund att inte kompensera mig.

Vad har ni för input innan den muntliga förhandlingen?

Tidigare inlägg:
Jag behöver er experthjälp innan jag går vidare till domstol.

Kort scenario:
  • Skulle flyga GOT - ARN - UME. Inkommande plan ARN-GOT var försenat pga snö i Stockholm.
  • Resulterar i sen ankomst till ARN, missad anslutning till UME, omboad och anländer UME ca 3 timmar sent.
  • Vädret i GOT var bra, och vad jag kunde se var det bara inkommande flyg från sthlm som var försenade.
SAS vägrar kompensera i enighet med EU 261-2004 med hänvisning till
"Din flight försenades p g a planet från tidigare flygning var försenad orsakad av väderförhållandet.

Med detta besked är ärendet avslutat för SAS del. Om du inte är nöjd med SAS slutliga beslut i ärendet kan du gå vidare till Allmänna Reklamationsnämnden eller till allmän domstol. SAS kommer inte att vidta några ytterligare åtgärder i ärendet."

Jag hävdar att en följförsening inte är ett skäl nog att hävda extraordinära omständigheter, med stöd av följande rättsfall: CURIA - Documents

Tänker jag rätt eller har SAS rätt? Borde jag bli kompenserad?
 

Smuffe

Medlem
Rent principiellt är förseningar och inställda flyg ej föremål för ersättning då det rör sig om extraordinära omständigheter som flygbolagen ej kan råda över.

Dock finns det fall like detta där flygbolagen hävdar att det är extraordinärt så till den grad att de inte kan (eller orkar försöka) ordna med extra insatt flyg eller boka om resenärerna till andra flygbolag för att dels minska förseningarna för sina passagerare och i värsta fall endast betala ut halva ersättningen.

Det här fallet blir intressant att följa då det kommer resultera i rättspraxis internationellt efter domen i högsta domstolen i Danmark.
 

Nightfly

Medlem
En uppdatering om ett ärende som jag skrev om i tråden för några år sedan:

Jag hade en utdragen tvist med SAS angående en resa till Bejing där båda(!) flighterna blev inställda. Det här skedde sommaren 2012 och jag kämpade på egen hand med SAS innan danska Trafikstyrelsen tog upp ärendet och gav SAS rätt. Jag var helt övertygad om att jag hade rätt, men kände inte att jag kunde göra något mer.

Något år senare lämnade jag ärendet till TRS Travelright. Där gick ärendet sin lugna gång - de hörde av sig ett par gånger och behövde fullmakter tills de ringde en dag och meddelade att SAS hade gett upp och betalat. TRS tog 30 % (om jag minns rätt), men jag fick ändå ca 8000 kr inbetalt på kontot. I det här fallet var det alltså helt klart värt att lämna över det till TRS.
 

Smuffe

Medlem
En uppdatering om ett ärende som jag skrev om i tråden för några år sedan:

Jag hade en utdragen tvist med SAS angående en resa till Bejing där båda(!) flighterna blev inställda. Det här skedde sommaren 2012 och jag kämpade på egen hand med SAS innan danska Trafikstyrelsen tog upp ärendet och gav SAS rätt. Jag var helt övertygad om att jag hade rätt, men kände inte att jag kunde göra något mer.

Något år senare lämnade jag ärendet till TRS Travelright. Där gick ärendet sin lugna gång - de hörde av sig ett par gånger och behövde fullmakter tills de ringde en dag och meddelade att SAS hade gett upp och betalat. TRS tog 30 % (om jag minns rätt), men jag fick ändå ca 8000 kr inbetalt på kontot. I det här fallet var det alltså helt klart värt att lämna över det till TRS.
Otroligt att Trafikstyrelsen gick på SAS sida...

Grattis ändå! Kör en F&F till Bejing nu när du har fått klirr i kassan... ;)
 

Nightfly

Medlem
Otroligt att Trafikstyrelsen gick på SAS sida...

Grattis ändå! Kör en F&F till Bejing nu när du har fått klirr i kassan... ;)

Tack! Fick pengarna för några månader sedan och bokade naturligtvis en ny resa. :) (BKK med Emirates)

För den som är intresserad kan jag berätta att det tog nästan 18 månader från det att jag lämnade ärendet till TRS innan jag fick betalt. Då hade det gått lite över fyra år sedan min första kontakt med SAS efter resan.
 
Last edited:

Skrotnisse

Ny medlem
Hej!
Tänkte kolla om någon här har koll på utgången av följande case:

Resenärer i kläm när flygbolag samarbetar | SvD

Jag råkade själv ut för samma sak den 3:e April i år gällande en resa PIT-ORD-ARN köpt av SAS där AA flög första benet och var 4-5 timmar sena varför jag missade flyget till Sverige från Chicago och blev ett dygn sen. (Det var samma dag som United gjorde viral succé) Har skickat in ett ärende till SAS och fick bara svaret att det var synd att jag var missnöjd med min resa med AA men att jag får lämna mina krav dit.

Efter att ha läst reglerna misstänker jag att det kanske stämmer men det vore ju trevligt om så inte var fallet.
 

Airman

Medlem
Hej, behöver lite råd.

Bokat ToR resa med Lufthansa: Arlanda - Lissabon. Reser idag, igår kväll fick jag mail om att returresan från Lissabon blir 30 minuter sen och därmed gissar jag att jag kommer missa bytet i Vienna då vi har exakt 5 minuter mellan att planet landar tills nästa avgår. Vi åker tillbaks nu på Onsdag. Skulle varit LIS 08:00 - VIE 12:30 - VIE 12:55 - ARN 15:15. Nu beräknad att anlända till VIE 12:50.

Bör jag försöka omboka hemresan direkt när jag kommer till Arlanda vid SAS/Lufthansadisken? Och vad händer om det innebär att jag blir mer än 3 timmar sen? Får jag EU-komp då? Lite irriterande då jag har tåganslutning hem med ca 2,5 timmars marginal.
 

Kansai

Medlem
Hej @Airman

Om du blir ombokad, och därmed minst hälften så sen (90 minuter) så har du rätt till hälften av kompensationen (200 euro istället för 400 euro).
Med ett förbehåll, om jag har tolkat det rätt (är inte helt helt 100). Säkert fler här på forumet som kan hjälpa till också :)
 

Airman

Medlem
Hej @Airman

Om du blir ombokad, och därmed minst hälften så sen (90 minuter) så har du rätt till hälften av kompensationen (200 euro istället för 400 euro).
Med ett förbehåll, om jag har tolkat det rätt (är inte helt helt 100). Säkert fler här på forumet som kan hjälpa till också :)

Det låter ju ok i alla fall. Täcker väl en akutinskaffad tågbiljett i värsta fall. Får hoppas att de kan lösa det på Arlanda direkt med eventuell ombokning. Det går ett direktplan med Tap ungefär samma tid, kanske kan få det istället, utan kompensation då såklart.
 
Toppen