Senaste nytt

Alitalia nära konkurs?

Palazzi

Medlem
Börjar nog bli dags att acceptera att slutet är nära. Jag hoppas nästan, även om jag tror att de kommer försöka, att de väljer att försätta bolaget i konkurs. Det kommer dyka upp nya flygbolag som anställer personalen (eller delar av den...till lägre lön).

Ryanair, Easyjet, Vueling, Volotea etc. Oändlig är lista med lågprisbolag som har bas i Italien. Meridiana gläds nog också åt detta besked, iom att investering från Qatar kommer.
Samtidigt läser jag dagligen i Italienska dagstidningar om utökad tågtrafik och bussar. Tågtrafiken blir väl än mer tillgänglig från konkurrenter enligt nya EU-direktiv 2018...
Flixbus har varit en enorm succe, och för dagar några enstaka dagar sedan så avslogs att deras verksamhet innebar snedvriden konkurrens. Två dagar efter det beslutet lanserar Trenitalia en jättesatsning på långdistansbussar.
 

varva77

Medlem
Är det några spekulationer om vad denna konkurs/rekonstruktion kommer att resultera i "efter"? Kommer det att finnas kvar öht eller blir det likt Sabena->Brussels, Swissair->Swiss eller tom att det återuppstår i samma namn men med rensade böcker? Även om det inte är något jättebolag så är det väl heller inte något Spanair, Malev etc där det knappt märks att de försvinner. Som ni märker har jag noll koll på sådant här...
 

Dr. Miles

Expert
En artikel på SvD.
Svenska Dagbladet skrev:
Alitalia säljs eller läggs ned

Av TT-Reuters
Sön, 17.19

Alitalia står inför försäljning eller nedläggning. Italienska staten har gett den nationella flygjätten ett kortfristigt lån på motsvarande 3,8 miljarder kronor för att bolaget ska klara sig under en övergångsperiod, då beslut ska fattas om det ska avyttras eller försättas i konkurs.
Alitalia säljs eller läggs ned | SvD

Frågan är vem som är intresserad att köpa Alitalia nu.
Undrar om det finns risk att deras flygplan beslagtas av olika flygplatser ifall de har för höga skulder till flygplatserna. Precis som Hanjin Shipping hade skulder mot hamnarna.
 

AndersSt

Medlem
Jag har en bokning med Alitalia för 6 personer i juli, vad kan hända?
Mot bättre vetande bokat via FlygCity.
Betalt med Amex.

Ingen bra känsla... :(

Edit:
Läste detta på Alitalias Twitter:
C-gC-TCXUAAgbLd.jpg:large
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Jag har en bokning med Alitalia för 6 personer i juli, vad kan hända?
Mot bättre vetande bokat via FlygCity.
Betalt med Amex.

Ingen bra känsla... :(
Först du behöver att kolla vilka tre siffror du har på ditt biljettnummer.
Om det börjar med 055, då är det Alitalia har biljetterat och du riskerar att förlora både resan och pengarna ifall Alitalia går i konkurs.

Det finns en artikel på BusinessClass om vad händer om ett flygbolag går i konkurs.
Jag rekommenderar dig att läsa den artikeln först.

Vad händer om ett flygbolag går i konkurs? - BusinessClass.se

och diskussionstråd
Vad händer om ett flygbolag går i konkurs? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

mha321

Medlem
Artikeln hävdar att de har fått pengar för att klara sig i ca 6 månader. Med andra ord borde en resa i juli vara safe.

Däremot måste de ju hitta en lösning betydligt snababre än 6 månader, för folk kommer ju sluta boka nya biljetter så länge de är osäkra...
 

AndersSt

Medlem
Artikeln hävdar att de har fått pengar för att klara sig i ca 6 månader. Med andra ord borde en resa i juli vara safe.

Däremot måste de ju hitta en lösning betydligt snababre än 6 månader, för folk kommer ju sluta boka nya biljetter så länge de är osäkra...


Låt oss hoppas det!
Det är kanske ingen tillfällighet att Alitalia just nu har en kampanj med 20% rabatt.
 
Toppen