Senaste nytt

Marriot intjäning / uttag

jerixon

Medlem
Tjenare!
Jag sneglar lite på att byta Hilton mot Marriot som mitt andra program då det bara finns 1 Hilton i Norden nu.
Passerar ofta Malmö, Köpenhamn och Stockholm i tjänsten så det lär blir någon natt i veckan säkert.
Hur ser det ut med frinätter för poängen? Är det lätt att boka? Finns det bra availability?
Brukar mest använda mitt uttag i Florida och i diverse större städer i USA :)
Angående intjäningen har jag förstått att de har bonusar ibland, och det är ju bra om man faktiskt kan använda dem.

Alternativet är Best Western där jag redan har status, men det lockar mindre än Marriot.
Mvh,
Johan
 

011430121

Medlem
Tjenare!
Jag sneglar lite på att byta Hilton mot Marriot som mitt andra program då det bara finns 1 Hilton i Norden nu.
Jag vill absolut inte vara någon besserwisser, men finns det inte tre Hilton i Helsingfors och två i Reykjavik, då blir det sex i Norden med det i Stockholm, då är det bara Skandinavien som har ett Hilton.
 

mha321

Medlem
Passerar ofta Malmö, Köpenhamn och Stockholm i tjänsten så det lär blir någon natt i veckan säkert.
Vet inte hur prisbilden ser ut i Malmö, men i Köpenhamn tycker jag ofta Marriott-hotellet är orimligt högt prissatt. Har aldrig provat AC i Bella Sky som ju också är Marriott, det varierar mer i pris. Beror förstås på hur din resepolicy ser ut ocksp :)

Hur ser det ut med frinätter för poängen? Är det lätt att boka? Finns det bra availability?
Brukar mest använda mitt uttag i Florida och i diverse större städer i USA :)
Ja, det är lätt att boka, och jag tycker inte det är några problem med availability. De har officiellt inga blackout dates, men naturligtvis capacity control så man kan argumentera vad skillnaden är. Men jag tror det bara hänt en gång att det inte gått att boka de dagar jag velat ha, och då var det pga stor mässa. Du har också 5th-night-free på standard awards.

Du kan även överföra poäng till SPG och på det sättet boka Starwood-hotell, där det också finns en del sweet-spots. Tillsammans finns ju Marriott och Starwood i i princip alla städer i nordamerika med ett antal olika properties, så det är nog ganska lätt att hitta.

Det man får passa sig för i framförallt Florida är dessa förbannade resort fees, som tyvärr Marriott är rätt bra med. De har dem även på klara icke-resort-hotell.
 

jerixon

Medlem
Jag har valet att välja fritt på hotellen upp till en viss summa, men låter som Marriot kan vara bra då jag inte tror det är så pass mkt dyrare på AC Bella de ggr jag kollat jämfört med Radisson eller Hilton vid flygplatsen :)
Resort fee gar de flesta hotellkedjor tyvärr runt orlando, så det är svårt att komma ifrån. Älskar dock roadtrips och där har Marriot mkt val också i Florida föe rimliga uttag.
Hur ofta hittar man normalt pointbreaks?
 

mha321

Medlem
Hilton var länge sedan jag jämförde med (gav upp dem för ett par år sedan och bytte till Marriott), men de ligger ofta betydligt (50% minst) över Radisson-hotellen (så syftar jag på Marriott-- har inte hållit lika god koll på AC pga läget). Men det kan ju bero på hur och när man bokar.

Jag har haft ganska dålig tur med att matcha in pointbreaks. Däremot god nytta av eBreaks på paid stays i USA.
 

Falcon71

Medlem
bokat senaste 4 åren 15-20 nätter/år på poäng - hänt kanske 2-3ggr att det varit fullt för nån natt men då är det aruba eller hawaii jul typ och nån vecka innan

ofta points deal på sommaren, tex aruba

ren malmö är det ofta bra priser
 

Ricci

Medlem
Hur ser intjäningen ut på Marriot om jag bokat 4 nätter med 2 rum, får jag tillgodoräkna mig 8 nätter då?
(Jag har 2st olika bokningsnummer på rummen.)
 

mha321

Medlem
Hur ser intjäningen ut på Marriot om jag bokat 4 nätter med 2 rum, får jag tillgodoräkna mig 8 nätter då?
(Jag har 2st olika bokningsnummer på rummen.)
Reglerna säger poäng för alla rummen, men nätter bara för ett.

Däremot kan jag tänka mig att du inte ens får poäng för båda om de inte är på samma bokning, men så länge ni checkar in samtidigt så kanske det går. Nätter för båda ska definitivt inte gå, men å andra sidan har misstag gjorts förut...
 

Ricci

Medlem
Reglerna säger poäng för alla rummen, men nätter bara för ett.

Däremot kan jag tänka mig att du inte ens får poäng för båda om de inte är på samma bokning, men så länge ni checkar in samtidigt så kanske det går. Nätter för båda ska definitivt inte gå, men å andra sidan har misstag gjorts förut...
Och fler poäng på Marriot ger inte bättre status hos dem?
 
Toppen