Senaste nytt

AmEx Gold (betal) vs nya AmEx SAS Premium (kredit)

Bembo

Ny medlem
Har värvat 3st kompisar under senaste månaden och alla har fått 20.000kr i limit. Deras årslöner varierar från ca 300.000-500.000kr så det verkar inte spela så stor roll utan verkar vara en generell gräns till att börja med iallafall

Det kanske har ändrats sen jag skaffade Amex Premium i oktober, men då fick jag lite över 100000 kr i limit från start med en normal årslön.
 

banditan

Medlem
Någon som vet hur Amex sätter kreditgränserna på nya korten för nya ansökningar?

Det kanske har ändrats sen jag skaffade Amex Premium i oktober, men då fick jag lite över 100000 kr i limit från start med en normal årslön.

Fick betydligt mer än 20, men mindre än 100.

Jag skaffade AMex (Elite) med de nya reglerna, och jag som har en ganska normal årslön fick en bra bit över 100'.
 

Dafi

Medlem
Intressant diskussion! Hade VISA Gold från Nordea för ett antal år sedan, och där var gränsen satt på 100 000 om jag inte minns fel. En kredit på 20 000 känns märkligt lite för Amex Premium, som student utan inkomst från löner kan man i princip få samma summa.

Vad är egentligen bästa betalkort-alternativet, nu när premium inte är med i leken?
 
Intressant hur olika länder resonerar. Jag har haft ett bankkonto i USA i flera år med tillknutet betalkort.

Som svensk har jag inte direkt varit intresserad av ett kreditkort förrän jag råkade läsa att det är viktigt att ha kreditkort i USA eftersom det hjälper din kreditvärdighet.
Kreditkort, där man betalar sin skuld i tid varje månad, ger dej en historik som gör att bankerna kan ge dej en lägre ränta på lån.
 

agehall

Medlem
Som svensk har jag inte direkt varit intresserad av ett kreditkort förrän jag råkade läsa att det är viktigt att ha kreditkort i USA eftersom det hjälper din kreditvärdighet.
Kreditkort, där man betalar sin skuld i tid varje månad, ger dej en historik som gör att bankerna kan ge dej en lägre ränta på lån.

Det där var jag också förvånad över när jag fick lära mig det flr många år sedan. Men logiken är rätt - skaffa en kredit och visa att du kan sköta den så ökar din trovärdighet.
 
Toppen