Senaste nytt

Lufthansa direktflyg Tromsö - Frankfurt (ev direkt USA/Kina)

mjulven

Medlem
Lufthansas satsning känns väl något sånär rimlig. Jag undrar dock hur Norwegian antar att man ska kunna få bäring med flyg till USA från Tromsö...
 

trskial

Medlem
Jag bor i Tromsö och för att kunna flyga till USA direkt så måste banan här förlängas för att ta emot dreamliner.

Hade däremot varit trevligare med Tromsö-Bangkok med norwegian dreamliner. Den kärran kan nog fyllas tror jag med folk från Trondheim och norrut. Sen är Tromsö en stad med kapitalstarka människor säkert en del har lägenheter i Thailand.

Vi får vänta och se vad som sker. En rutt till USA tror jag inte skulle funka däremot direktflyg till Bangkok från Tromsö.
 

011430121

Medlem
Har inte SAS på sommaren ibland flugit Tokyo till Tromsö.
Banans längd gör nog inte att det går att flyga Tromsö till Tokyo.
Är maskinen helt tom på pax och Cargo när den flyger Tromsö till Köpenhamn.
 

dino_81

Medlem
Har inte SAS på sommaren ibland flugit Tokyo till Tromsö.
Banans längd gör nog inte att det går att flyga Tromsö till Tokyo.
Är maskinen helt tom på pax och Cargo när den flyger Tromsö till Köpenhamn.

Det stämmer. SAS har flugit in japanska turister till bla. Tromsö och Bergen vid några tillfällen under sommarmånaderna.

Tillbaka till Japan har, som jag förstår det, de japanska turisterna fått ansluta på vanligt vis via Köpenhamn.

Jag tolkar det som att dessa flygningar från Tokyo till norra Norge är rena charterflygningar där samtliga resenärer varit från Japan. Sannolikt har flygplanet även tagit med sig frakt i den mängden att start från Tromsö är möjlig.
 

trskial

Medlem
Jo, det stämmer. En SAS maskin A340-300 har startat och landat här i Tromsö 28/3-2009.

Med full pax så klarar varken dreamliner eller en större Airbus att starta på vår banan.

Ving kör direkt härifrån med A321 till Gran Canaria under vinterhalvåret.
 

mha321

Medlem
Norwegian har ju både 321LR (heter den väl) och 737MAX på väg in. De lär väl klara en kortare bana än 787 och kanske dessutom vara bättre i storlek för en marknad som är lite mindre?
 
Toppen