Senaste nytt

Livetråd: Bangkok-Stockholm i First (BKK-HND-LHR-ARN)

Ozz

Medlem
Det blev mer baggage på hemvägen tack vara alla fina accessories som delades ut

• Fyra Rimowa amenity kits i olika färger
• Fyra pyjamas
• En pyjamas med tofflor "giftwrapped" av ANA personal
• Handskrivet brev från staff på ANA 211 HND-LHR
• Två ankor från FCT i Frankfurt

Visa bifogad bild 58710
Oj, har Rimowa nya amenity kits? (Tänker på den vänstra ljusblå, riktigt snygg).

Tack för en mycket underhållande och välskriven rapportering, har varit ett nöje att "hänga med" dig på resan :)
 

kaktusen

Medlem
Jag ser att jag ofrivilligt ljög...... Kit i blått från ANA är en Samsonite. De ser rätt lika ut och jag kollade inte ordentligt. Innehållet är klart bäst i kit från ANA med vad som för mig känns som lite lyxigare produkter
 

Glenn E

Medlem
Hahahah, jag har hört Att Cathay är magiskt bra. Tyvärr blir det inte att prova F med dom om de inte bestämmer sig för att gå med i Star Alliance:) Jag är redan avis på din reda från FRA till HND. En lite OT fråga, hur är det att flyga med ANA från Frankfurt? Jag tänker då på att man missar FCT och den trevliga biten. Var håller man till innan och är servicen lika bra från FRA till HND som åt andra hållet? Eller är den, GASP!!!, kanske ännu bättre?:)
Jag har ju en retur resa med ANA tillbaka till Asien från Augusti på Lufthansa var ingen option.
Så sämre Lounge, Lufthansa Senator eller Air Canadas lounge blir det i Frankfurt.
Ändå helt ok.
ANA är ju outstanding i luften.
Angående maten får man ju ingen Kobe biff om man inte flyger från Japan.
Men det kommer nog vara jättebra ändå.
 

kaktusen

Medlem
FCT är ju magiskt trevligt men det är väl egentligen första gångerna man njuter mest. Sedan får man ju FCS..... Jag var som sagt väldigt imponerad av ANA. Möjligt att jag bara hade tur med rutinerad och extra bra personal men jag tvivlar på det. Det är så många som säger att ANA alltid levererar med hög standard.
 

kaktusen

Medlem
Nu när man varit hemma från denna fantastiska men ganska korta och intensiva resa så är det kul att jämföra de olika upplevelserna. Att flyga i First med tre olika bolag efter varandra tycker jag är lärorikt eftersom kontrasterna är så stora. Hela resan och upplevelsen var inget annat än otrolig fast jag har ändå lite tips på förbättringar för de olika bolagen.

FCT/Lufthansa:

Kan man verkligen förbättra denna otroliga terminal? Det är ingen hemlighet att jag är småkär i FCT. Varför tar man annars fakirflighten från Arlanda 06:45 på morgonen och är i FCT för ett flyg som avgår 17:50 på kvällen? Jag tycker servicen i FCT kan förbättras ganska markant på ett enkelt sätt. Den går i vanlig tysk stil vilket innebär stelt, effektivt och väldigt bra. Jag saknar dock lite mer personlig touch.

Ett par exempel:

- Jag kunde sitta i min hörna i ett par timmar utan att någon kom förbi och frågade om allt var ok eller om man önskade något annat. Det vore mycket enkelt för personal att varje halvtimme gå ett varv i loungen och när man ser tomma glas fråga om man vill ha något mer. Det handlar mycket om att kunna känna vad kunden behöver. En del vill bara var ifred och andra ha service hela tiden. Detta bör personalen bli bättre på att läsa av.

- Vid lunchen serverades vi av en allvarlig herre som hörsammar någon annanstans är Tyskland. Han var formell, artig och bra. Men när han serverade oss kunde man tro att hans familj brunnit inne i morse och att han fick diagnosen cancer igår. Jag ogillar en massa smörande och bugande men ett smajl eller vara lite trevlig ska man kunna begära på denna nivå.

- Servicen ombord är "by the book" och extremt bra. Men ofta ganska stel och opersonlig. Det vore trevligt med lite mer inlevelse. Jag har varit med om detta en gång HND-MUC i A340-600. En yngre tjej var ansvarig för oss och servicen var inte bara extremt tysk och bra. Den var även personlig och lika mycket världsklass som ANA.

ANA:

Min finaste upplevelse i First så här långt. Det enda i-landsproblemet var internet. Jo jag vet, en småsak. Men många vill jobba under resan eller kanske behöver tillgång till viktig information. Problemet med ANA och internet är att man endast får 100 MB när man köper ett dagspass som kostar 20 Euro. Det är alldeles för dåligt och mixar dåligt med den otroliga upplevelse ANA bjuder på.

Mitt internet fungerade ej heller de sista fyra timmarna. Jag fick hela tiden meddelandet att "Vi flyger just nu i en zon där internet inte är tillgänglig......." Jag vet att det kan vara problem ovanför Ryssland men det borde väl ändå fungera när man flyger över Sverige? Det är möjligt att detta endast var något tillfälligt.

Thai:

Här är det svårare att göra förbättringar eftersom de har att göra med hårdvaran. Jag gillar den gamla och mer öppna kabinen i First men jag tror de flesta inte håller med mig. Den känns inte heller så fräsch, speciellt inte toaletterna och underhållningssystemet. Att hårdvaran inte alltid är lika bra som Lufthansa och ANA tycker man kompenserar med väldigt bra och personlig service.

Har vi mer förslag på relativt enkla och önskvärda förbättringar?
 

amh

Medlem
Mycket trevlig reserapport från din lyxresa. Kul att få se alla foton på hur det ser ut framme i planen och i lounger som jag nog tyvärr aldrig kommer att få besöka, men jag kan ju drömma.......:)
 

kaktusen

Medlem
AMEX Elite och en massa räkningar på Betalo/Billhop så sitter du snart där framme. Eller så en massa resande för att samla poäng förstås:)
 

Johanna

Medlem
- Jag kunde sitta i min hörna i ett par timmar utan att någon kom förbi och frågade om allt var ok eller om man önskade något annat. Det vore mycket enkelt för personal att varje halvtimme gå ett varv i loungen och när man ser tomma glas fråga om man vill ha något mer. Det handlar mycket om att kunna känna vad kunden behöver. En del vill bara var ifred och andra ha service hela tiden. Detta bör personalen bli bättre på att läsa av.
Vi är så olika. Jag gillar att få sitt i fred och inte behöva bli störd av att någon frågar om det är ok. Vill jag något så pockar jag på uppmärksamhet.

Tack igen för en trevlig rapport.
 
Toppen