Senaste nytt

Ny flygskatt

Andrew

Medlem
Något förvånande att det, enligt artikeln, är så mycket som 70 procent av befolkningen som är ganska eller mycket positiva till ett sådant förslag, samt att det är en majoritet av väljare, till samtliga riksdagspartier, som stödjer detta trams. Förslaget kommer knappast ge särskilt mycket intäkter för staten och kommer heller ej minska koldioxidutsläppen i nämnvärd utsträckning.
 

Xilan

Medlem
Något förvånande att det, enligt artikeln, är så mycket som 70 procent av befolkningen som är ganska eller mycket positiva till ett sådant förslag, samt att det är en majoritet av väljare, till samtliga riksdagspartier, som stödjer detta trams. Förslaget kommer knappast ge särskilt mycket intäkter för staten och kommer heller ej minska koldioxidutsläppen i nämnvärd utsträckning.
Det beror på hur frågan är formulerad. Sitter med mobilen nu och orkar inte leta upp den undersökningen. Men frågan är ledande menar jag.
Vad betyder det ens att flyget ska bära sina egna klimatkostnader?
Åker flyget gräddfil gentemot andra trafikslag idag eftersom flygbränsle är skattebefriat?
Eller är det så att flyget är det enda trafikslag som själv bekostar sin egen infrastruktur, som flygledning, nya landningsbanor och terminaler på Arlanda exempelvis?

Är det något trafikslag som vid en jämförelse åker gräddfil är det väl tåget där staten till fullo betalar för järnvägar.
 

ulagun

Medlem
Annan aspekt hur detta drabbar LCC resandet?
Med Ryan eller Wizz ut i Europa blir väl skatten ofta högre än biljettpriset?
Undrar hur denna kategori resenärer kommer att agera? Kan tänka mig att många av dessa är politiskt för denna skatt. OBS " kan tänka mig" alltså inget påstående endast fördom.

Hur kommer skatten tas ut?
Per resa eller per sträcka?
Tex Malmö Arlanda Umeå.
Blir det 80 kronor totalt eller 80 + 80 kr.
Följdfråga
Om jag istället flyger
Kastrup Arlanda Umeå, dvs utgår från Danmark. Slipper jag då skatten helt och hållet?
 
Last edited by a moderator:

Agö

Medlem

RickardG

Medlem
Kan det finnas likheter här med trängselskatten som införts i Stockholm och Göteborg?
Innan införandet var det ett herrans klagande på hur hemskt det skulle bli, medan förespråkarna pekade på att det fungerat relativt bra på annat håll. Samma sak här.
Förespråkarna hävdar att skatten ska minska trängsel och/eller förbättra miljön medan motståndarna säger att huvudsyftet är att fylla på statskassan. Samma sak här (miljö).

Det kan mycket väl bli så att det här vinner acceptans ganska snabbt och i slutänden inte får någon större effekt på resandet, precis som trängselskatten...
 

Ziplock

Medlem
Något förvånande att det, enligt artikeln, är så mycket som 70 procent av befolkningen som är ganska eller mycket positiva till ett sådant förslag, samt att det är en majoritet av väljare, till samtliga riksdagspartier, som stödjer detta trams. Förslaget kommer knappast ge särskilt mycket intäkter för staten och kommer heller ej minska koldioxidutsläppen i nämnvärd utsträckning.
Den opininionundersökningen var beställd av Naturskyddsföreningen......
 
Toppen