Senaste nytt

Ny linje Västerås Helsingfors

Rebel

Medlem
Jodå, klart det finns andra bolag också.
Men vi får inte glömma att det inte ens bar sig med trafik från Västerås förr (SAS la ju ner) när Västeråsföretagen var större, priskänsligheten lägre o linjen redan etablerad.

Visst hade Västerås kunnat bli ett nytt Skavsta, men deras lyckosamhet var ju helt beroende på Ryanairs, då, låga priser.
Hade VST öppnat upp för Ryanair hade det säkert fungerat.
Men Skavsta hade ju aldrig överlevt på resenärer från t.e.x. bara Nyköping med omnejd.
Likväl gör inte Västerås det.
Ingen längre än 2-3 mil från Västerås betalar en dyrare biljett från Västerås hellre än att ta sig till ARN.
T.ex. Seco Tools (stor industri) har ju 7 mil till Västerås...

Jag tänker faktist mest på småföretagen som jobbar mot världen, vi har många såna i västmanland. Turismen kan nog ta sig, om man låter linjen gå under semester tider( jag vet att det kan låta konstigt;))
Priserna ut i Europa var ju inte så mycket dyrare än ifrån ARN, när vi tittade.

Jag menade att Västerås skulle ha blivit istället för skavsta det vad det som höll på att ända tills våra politiker och lokaltidning hjälpte till.

Min poäng är att våra politiker hoppar hit och dit efter opinonen och låter inte sakerna ta sin tid.
På sikt tror jag (hoppas )att det skulle kunna funka. Men att lägga ner efter 1 månad och säga attt det funkar inte för ABB bokar inte är dumt och kortsiktigt. Hur lång tid har KLM inte kört på Linköping innan det gick hem oss alla företagre att det fannas en länk ut i världen

PS att dra in vad sas gjorde för 20 år sen (eller när dom la ner västerås köpenhamn) ser jag 2 fel med.
1)Det var så längesen innan ryan och det mycket öka resande sista 20 åren
2) Det var SAS som gjordet det. När gjorde sas ngt rätt:rolleyes:
 

011430121

Medlem
Det har provats förut med matarlinjer till Helsingfors och Finnair. Luleå och Umeå till HEL och även linjen från Norrköping är nedlagd. Vill minnas att inga av dessa linjer var "sponsrade" av komunerna.
 

Åbobo

Medlem
Det har provats förut med matarlinjer till Helsingfors och Finnair. Luleå och Umeå till HEL och även linjen från Norrköping är nedlagd. Vill minnas att inga av dessa linjer var "sponsrade" av komunerna.
Umeå har ju omstartats i september med anslutning till och från Asien dagligen. Det var helt annorlunda när Flybe började rutten med obekvämliga tidtabeller. Samma gällde deras rutt till Trondheim.
 

Palazzi

Medlem
Jag boardar flyget från Helsingfors om 1h.
Säkert fullt, men inte representativt då Europas största Startup - mässa, SLUSH, precis ägt rum.

Ska bli kul att se hur väl det fungerar. Inte ofta jag sitter 1h20min i en SAAB340
 

Palazzi

Medlem
Funkade kanonbra idag.

SAAB 340 är alltid ett bekvämt plan i sin storleksklass, men tabbade mig rejält med att inte ha NC-hörlurarna i kabinen.
Min väska gick inte in i overhead compartment o fick i sista stund lämnas nedanför trappan (innehållandes lurar).

Vi bjöds på kaffe o tilltugg då planet var 55min sent (gasläcka på HEL, Terminal 2...så alla fick passera säkerhetskontrollen på Terminal 1).

Bekvämligheten upplevdes OK, och benutrymmet räckte (med näppe) till mina 187cm. Klar godkänt.

Bara fyra lediga säten på avgången, men som jag trodde var minst 10 ombord (jag kände igen dessa) deltagare på SLUSH.
Verkar dock lovande kan jag tycka, iom att dett ändå var en torsdag (ingen klassisk hemvändardag om resor nyte sker i arbete).
 

Palazzi

Medlem
Hur menar du nu och vad är din definition på smidig resa i österled? Ankomst 15:50 till Helsingfors möjliggör naturligtvis en mängd olika rutter vidare.

Här har du lite fakta från dagens schema.

16:55 Miami AY007
17:15 Nagoya AY079
17:20 Tokyo AY073, JL6800
17:25 Osaka AY077, JL6802
17:30 Seoul AY041
17:40 Shanghai Pudong AY057, CA5214
18:15 Beijing AY051, CA5212
18:55 Bangkok AY095
20:00 Phuket AY037
20:20 Delhi AY021
23:50 Hong Kong AY069
23:55 Singapore AY081, QF3874, AB5622

O därmed var det mesta kört...
image.jpg
 

Palazzi

Medlem
Det är lugnt så länge de två absolut bästa avgångarna (HKG & SIN) fungerar ypperligt. :)
Hade varit klockrent om Tokyo hade fungerat men i övrigt är det inte mycket jag själv behöver.

Dock kanske många företagare som behöver Kina och Indien?

Tänkte mest på de som ska fylla säten (företagare alltså). Helsingfors o två asiatiska destinationer låter väl snålt..
Hoppas de kan fylla flygen ändå o att din tes om Köpenhamn stämmer.

Men precis som för dig blev anslutningen bättre för mig privat :)
 
Toppen