Senaste nytt

Elite hotels - recognition vid poänglösa stays?

Något knepig rubrik kanske.
Det jag undrar är:
När företaget jag jobbar på bokar hotellnätter, är det nästan uteslutande så att man inte får några poäng eller likn.

Nu för tiden blir det rätt många övernattningar på Elite hotels.
Funderar på att statusmatcha till ett "Elite Svart", för att kunna dra nytta av förmånerna det ger, men frågan är hur det blir när mina stays ändå är "bonuslösa" (finns det någon bra term för såna hotellnätter?). Kommer dom neka till uppgradering och restaurangcheck med hänvisning till avtal med mitt företag eller kommer dom gå på status ändå?

Någon som vet hur det brukar funka?
 
Det är extremt ovanligt, men det kan finnas vissa företagsavtal där man inte få poäng eller andra förmåner. Men det handlar i sådant fall om crewrabatter om du jobbar som pilot/flygvärd/tågvärd etc. Då erhåller flygbolaget betydligt lägre priser än vad ett Corporate avtal gör.
T ex. så jobbade jag som flygvärd för ett antal år sedan och då vi bodde på Sofitel, Hilton, Radisson etc. så fick vi varken poäng eller förmåner. Likaså när vi flög passivt till/från en utestation från vår hemmabas erhöll vi heller inga flygpoäng då vi t ex. flög med SAS.
Mot att man inte erhåller förmånerna. Om det dock rör sig om ett vanligt Corporate avtal så ser jag ingen anledning att du inte ska få några poäng, eller förmåner heller för den delen. Om du inte vill fråga din arbetsgivare så är mitt tips att du kontaktar Elites centrala bokning och frågar om företagsavtalet ger förmåner. Det ska dem kunna svara på.
 
Det är extremt ovanligt, men det kan finnas vissa företagsavtal där man inte få poäng eller andra förmåner. Men det handlar i sådant fall om crewrabatter om du jobbar som pilot/flygvärd/tågvärd etc. Då erhåller flygbolaget betydligt lägre priser än vad ett Corporate avtal gör.
T ex. så jobbade jag som flygvärd för ett antal år sedan och då vi bodde på Sofitel, Hilton, Radisson etc. så fick vi varken poäng eller förmåner. Likaså när vi flög passivt till/från en utestation från vår hemmabas erhöll vi heller inga flygpoäng då vi t ex. flög med SAS.
Mot att man inte erhåller förmånerna. Om det dock rör sig om ett vanligt Corporate avtal så ser jag ingen anledning att du inte ska få några poäng, eller förmåner heller för den delen. Om du inte vill fråga din arbetsgivare så är mitt tips att du kontaktar Elites centrala bokning och frågar om företagsavtalet ger förmåner. Det ska dem kunna svara på.

Tack för ett bra och utförligt svar.
Jag jobbar som lokförare så du är så gott som "spot on". Dessvärre är det så att vi inte får tillgodoräkna oss poäng alls. Rätt sniket tycker jag, men det är en annan diskussion.
Hos Choice och First hotels har vi alltid kunnat få bonus men dessa hotell har dessvärre alltid bytts ut mot andra.
Därför tänkte jag att även om jag inte får poäng, så kanske jag kunde få förmånerna ett Svart kort skulle ge, eftersom det kan tyda på att jag bott mycket hos dom privat och att de då skulle vilja premiera mig även i detta fall, men så verkar alltså inte vara fallet.
Typiskt...
 
Toppen