Senaste nytt

Gin & Tonic-tråden

Mr.A

Medlem
Det gäller att vattnet man blandar med är riktigt bubbligt typ club soda eller om du har soda streamer, jag provade med både san Pellegrino och även Ramlösa som har mer bubblor men det räckte inte riktigt.
 

Senator

Moderator
Ikväll har jag bjudit ett gäng vänner över på cocktails. Jag kommer ha 3 olika Gin att testa, samt lite smaksättare som Orange Bitters. Fentimans Tonic skall testas. Tyvärr hade jag beställt en flak FeverTree från Tingstad, men min leverans har inte kommit så det blir plan B.

@claesL kan rapportera resultaten..
 

LinuxSam

Medlem
Den här hittade jag på "folkölsbutiken" på Hornsgatan.

Svensktillverkad. Din GT ser dock ut som morotsjuice eftersom de använt bark från kinaträdet och inte rena aromer.

Gott är det i alla fall men som någon sa tidigare, sodastream är att rekommendera så du kan bubbla på lite extra

ba64fa0eaffbb9ad766dedf007d741b8.jpg


/LinuxSam
 

Homer

Medlem
Någon som provat att göra egen tonic?

Det finns flera poster med recept osv. om det tidigare i tråden, kinin är klassat som läkemedel
och går inte att enkelt att få tag på, använder man barken så går det inte att få bort
färgen och resultatet blir en rostfärgad soppa oavsett hur mycket man filtrerar.

För den som är lite händig går det dock att extrahera kinin från barken kemiskt
mha kalciumhydroxid(släckt kalk), kloroform, svavelsyra och ammoniak.
 

apknug

Medlem
Det finns flera poster med recept osv. om det tidigare i tråden, kinin är klassat som läkemedel
och går inte att enkelt att få tag på, använder man barken så går det inte att få bort
färgen och resultatet blir en rostfärgad soppa oavsett hur mycket man filtrerar.

För den som är lite händig går det dock att extrahera kinin från barken kemiskt
mha kalciumhydroxid(släckt kalk), kloroform, svavelsyra och ammoniak.
Men hur tusan får man tag i kloroform? Måste vara tusen ggr svårare än att köpa kinin rakt av?
 
Toppen