Senaste nytt

Ny linje Västerås Helsingfors

Palazzi

Medlem
Får chansen att testa detta ändå då, om man inte ändrar sig från Nextjet sida. Tar en returresa den 1:a December....
Åker till Helsingfors med SAS, för vill inte missa mötet.
 

Valley

Medlem
Får chansen att testa detta ändå då, om man inte ändrar sig från Nextjet sida. Tar en returresa den 1:a December....
Åker till Helsingfors med SAS, för vill inte missa mötet.
Verkar man gjort
http://www.nextjet.se/sv/om-nextjet...fortsätter+flyga+västerås+-+helsingfors~n2444

Men man verkar dåliga på att tala om att linjen existerar. Kamrat som åker mycket till Finland hade aldrig hört talas om den. Och ändå brukar han (resebyrån) boka Nextjet separat t/r Stockholm.
Tycker väl att en resebyrå borde ha koll
 

Valley

Medlem
Kanske man kan utöka sitt lokala trafiknät till Helsingfors ?
Påstår man i Karlstad att det är OK måste det gälla samtliga svenska kommuner.

Och så frågan om det kan vara samhällsekonomiskt försvarbart att trycka in dessa belopp i en flygplats istället för att anställa en 12-14 lärare/sjuksköterskor i ca 10 år
 

ulagun

Medlem
Har med deprimerat intresse följt denna tråd. Frågar mig ängstlgt för vilken gång i ordningen försöker kommunpolitiker leka flygplatsdirektöter med kommuninnevånarnas skattemedel och dessutom i 99 fall av 100 totalt misslyckas
Om nu detta med flyg och flyglinjer är så fantastiskt intressant, byt jobb och börja arbeta inom flygbranschen om nu någon skulle anställa någon sv dem? Troligen tveksamt !
Väntar Nu bara på när nästa medelstora svensk centralort ska starta upp internationell storflygplats med skattemedel utan ha lärt dig något från tidigare misslyckanden
Värsta exemplet hittills är väl Västernorrland med Lycksele och Storumans kommuner. Underlag på uppskattningsvis 50.000 invånare men flygplatser i Lycksele, Gunnarn, Vilhelmina samt Hemavan.
När Gunnarn lades med fick politikerna frispel och öppnade egen skattefinansierad linje med något skumt lettiskt bolag tilll Arlanda.
Rent vansinne som naturligtvis floppade omgående.
Blir så trött på inkompetens och storhetsvansinne.
 

Valley

Medlem
Har med deprimerat intresse följt denna tråd. Frågar mig ängstlgt för vilken gång i ordningen försöker kommunpolitiker leka flygplatsdirektöter med kommuninnevånarnas skattemedel och dessutom i 99 fall av 100 totalt misslyckas
Om nu detta med flyg och flyglinjer är så fantastiskt intressant, byt jobb och börja arbeta inom flygbranschen om nu någon skulle anställa någon sv dem? Troligen tveksamt !
Väntar Nu bara på när nästa medelstora svensk centralort ska starta upp internationell storflygplats med skattemedel utan ha lärt dig något från tidigare misslyckanden
Värsta exemplet hittills är väl Västernorrland med Lycksele och Storumans kommuner. Underlag på uppskattningsvis 50.000 invånare men flygplatser i Lycksele, Gunnarn, Vilhelmina samt Hemavan.
När Gunnarn lades med fick politikerna frispel och öppnade egen skattefinansierad linje med något skumt lettiskt bolag tilll Arlanda.
Rent vansinne som naturligtvis floppade omgående.
Blir så trött på inkompetens och storhetsvansinne.

Utifrån rent marknadsekonomiska grunder lär flygbolag som ser en stor marknad etablera sig utan stöd. Men de har då enbart sin flyglinje att tänka på.
Flygplatsen (kommunen) har ju liksom lite kringkostnader man inte kommer undan oavsett.

I eget fall så vänder jag mig inte så mycket mot att man subventionerar flygplatsen utan mot att man hela tiden ljuger för invånarna.
Det kan trots allt finnas en samhällsekonomisk förtjänst med pengarna man stoppar in.
Raka rör och så anställer man kompetens istället för att tillsätta sina partivänner. Då tror jag resultaten kommer.
 
Toppen