Senaste nytt

Helsingfors - London med Airbus 350 utökas och blir permanent

Homer

Medlem
Någon som vet vad det serverar i Business på den här flighten?
10.20 - 15.15. LHR-HEL
(BA skulle servera sin usla brunch då)
 

agehall

Medlem
Sitter just nu ombord på AY's A350 på väg från LHR till HEL. Det var inte ett medvetet val som gjorde att jag hamnade här (reflekterade inte alls över flygplanstyp när jag bokade) men nästa bokning kommer jag att mycket nogsamt undvika den här skiten.

A350 i sig är det kanske inget fel på, det känns som att planet är ganska tyst även om jag tycker ljudet är aningen mer störande än i A380. Men Finnair har valt en inredning som är helt idiotisk. För det första känns stolarna i business väldigt trånga - nästan klaustofobiskt - och detta från någon som trivs i BA's Club World! Dessutom är stolarna stenhårda - kände träsmaken komma redan innan vi hade lyft. Det känns inte heller som att jag får plats på längden (är strax under 2m lång). Fötterna får liksom inte plats ordentligt i hålet där det är tänkt man ska stoppa in dem...

Som grädde på moset så har de valt att inte ha hatthyllor i mitten utan bara på sidorna vilket resulterar i att det inte är speciellt gott om förvaringsutrymme i business. Dessutom har de valt en design på hyllorna som är ganska "hög", dvs man borde i princip lägga in handbagage på den smala långsidan istället för platt som man brukar. Eftersom folk i allmänhet är komplett odugliga på att stapla in handbagage resulterar detta i att hatthyllorna inte ens är halvfulla mot vad de skulle kunna vara och istället så envisas man i gate med att checka in handbagage för folk med oklar hänvisning till vikt och storlek. Givetvis tvingade de mig att checka in mitt handbagage eftersom de hävdade att det var för tungt men utan att väga det! Jag har svårt att med 100% säkerhet avgöra om mitt handbagage klara sig under de totalt 10kg som Finnair tillåter, men det lär inte vara speciellt mycket övervikt (om det ens väger över 10kg!).

Jag är inte speciellt nöjd med Finnair just nu och jag kommer vara ännu mindre nöjd när jag fått stå och vänta på mitt bagage på ARN T2 istället för att åka direkt hem. Men man kan väl konstatera att jag kommer att hålla mig ganska långt borta från AY's A350 i framtiden. Det enda som är bra är att det finns internet ombord (€5/h eller €15 för hela flighten som är ca 2h!).
 

niksal

Medlem
Sitter just nu ombord på AY's A350 på väg från LHR till HEL. Det var inte ett medvetet val som gjorde att jag hamnade här (reflekterade inte alls över flygplanstyp när jag bokade) men nästa bokning kommer jag att mycket nogsamt undvika den här skiten.

A350 i sig är det kanske inget fel på, det känns som att planet är ganska tyst även om jag tycker ljudet är aningen mer störande än i A380. Men Finnair har valt en inredning som är helt idiotisk. För det första känns stolarna i business väldigt trånga - nästan klaustofobiskt - och detta från någon som trivs i BA's Club World! Dessutom är stolarna stenhårda - kände träsmaken komma redan innan vi hade lyft. Det känns inte heller som att jag får plats på längden (är strax under 2m lång). Fötterna får liksom inte plats ordentligt i hålet där det är tänkt man ska stoppa in dem...

Som grädde på moset så har de valt att inte ha hatthyllor i mitten utan bara på sidorna vilket resulterar i att det inte är speciellt gott om förvaringsutrymme i business. Dessutom har de valt en design på hyllorna som är ganska "hög", dvs man borde i princip lägga in handbagage på den smala långsidan istället för platt som man brukar. Eftersom folk i allmänhet är komplett odugliga på att stapla in handbagage resulterar detta i att hatthyllorna inte ens är halvfulla mot vad de skulle kunna vara och istället så envisas man i gate med att checka in handbagage för folk med oklar hänvisning till vikt och storlek. Givetvis tvingade de mig att checka in mitt handbagage eftersom de hävdade att det var för tungt men utan att väga det! Jag har svårt att med 100% säkerhet avgöra om mitt handbagage klara sig under de totalt 10kg som Finnair tillåter, men det lär inte vara speciellt mycket övervikt (om det ens väger över 10kg!).

Jag är inte speciellt nöjd med Finnair just nu och jag kommer vara ännu mindre nöjd när jag fått stå och vänta på mitt bagage på ARN T2 istället för att åka direkt hem. Men man kan väl konstatera att jag kommer att hålla mig ganska långt borta från AY's A350 i framtiden. Det enda som är bra är att det finns internet ombord (€5/h eller €15 för hela flighten som är ca 2h!).

Att Finnair misslyckats med val av stolar är välkänt. Det har klagats på Flyertalk rejält. Ett av problemen är att de klämt in så många stolar. Personligen har jag inget emot dem, dock. Är rätt kort, 174cm, men för mig är sätet perfekt. Kanske målgruppen varit asiater som i regel är kortare? Förvaringsutrymmet håller jag med om - det är ett problem.

Jag har inte hamnat betala för internet ombord i business class. Kan ha att göra med status förstås också. Jag har förstått att personalen har vouchers för internet, har du frågat om du kan få en sån?

Vaga rykten säger att Finnair ser över valet av stolar för kommande leveranser. Kanske det blir bättre då.
 

agehall

Medlem
Är rätt kort, 174cm, men för mig är sätet perfekt. Kanske målgruppen varit asiater som i regel är kortare?
Ja, då är det säkert bättre. För mig blir det dock helt fel på alla sätt.

Förvaringsutrymmet håller jag med om - det är ett problem.
Och jag kan inte begripa varför heller. Visst är det trevligt med lite rymd i kabinen, men det är ju löjligt att inte utnyttja utrymmet i taket i mitten.

Jag har inte hamnat betala för internet ombord i business class. Kan ha att göra med status förstås också. Jag har förstått att personalen har vouchers för internet, har du frågat om du kan få en sån?
Nej, det var inget som informerades om. Jag kan leva med att betala €5/h för att testa 1h. Hastigheten är sissodär, så man ska inte räkna med att kunna göra jättemycket, men det funkar för att läsa BC iallafall.
 

agehall

Medlem
Agehall: Tycker även färgvalet är riktigt dåligt. Ser ut som en modern tandläkarmottagning.
Ja, det var en bra beskrivning.

Jag är ännu mer förbannad nu när jag kommit till HEL. Flera PAX drog fram tre kollin där enbart två av dessa var större än mina två ur hyllorna! När jag konfronterade crew om detta började de argumentera att Platinum får ha två handbagage (men fortfarande bara totalt 10kg). Påpekade att jag är OWE och då var helt plötsligt min väska för stor, trots att den är under deras angivna maxmått och det fanns andra väskor som var uppenbart större. Då var den helt plötsligt för tung, vilket de omöjligt kan veta eftersom de inte vägde den!

Jag hade inte tänkt posta bilderna på de mögliga bröd jag blev serverad på utresan, men nu ska jag nig ta och lägga upp den på lite lämpliga ställen.

Det här blir nog sista gången jag flyger Finnair iallafall.

Edit: glömde nämna att crew på LHR-HEL också försökte hävda att min väska blev incheckad eftersom HEL-ARN är ett mindre plan. Synd då att en av de som hade mest handbagage med sig på LHR-HEL också ska med på den kärran.
 
Toppen