Senaste nytt

Tips. Japan Tokyo on a budget

ulagun

Medlem
Se till att du har ett kreditkort/betalkort som har minimala valuta-påslag och som har 0kr i kontant-uttagsavgifter. Man använder mycket kontanter och det är oftast bättre att ta ut i automat på posten.

Upplevde på Narita och fick sedan klargjort för oss att många ATM:er inte accepterar europeiska kontokort för uttag.
 

Dr. Miles

Expert
Upplevde på Narita och fick sedan klargjort för oss att många ATM:er inte accepterar europeiska kontokort för uttag.
Ja, så är det tyvärr.

Du kan ta ut kontanter från följande bankers bankomat med svenska bankkort/kreditkort:
  • Japan Post Bank (på Posten och på många Family Mart butiker)
  • 7-Bank (det finns på många 7-Eleven butiker)
  • Aeon Bank (det finns på många Aeon butiker)
  • Citibank (väldigt begränsad antal kontor/bankomater)

7-Eleven och Family Mart finns i stor sett överallt och öppet dygnet runt alla dagar i veckan, så det har blivit mycket lättare att ta ut kontanter nu än förut.

Som korthavare av icke-japanska bangkort/kreditkort, behöver man inte att betala avgifter för uttag under kvällen eller helgen. (Det är vad de flesta japanska banker tjänar pengar ifrån)
 
Last edited:

intuition

Medlem

Dr. Miles

Expert
Postkontor finns precis överallt, jag kan inte säga att jag någonsin känt mig begränsad med ett svenskt kreditkort.
Jo, under perioden när MasterCard krånglade på bankomater i Japan och när jag hade endast ICA Bankkort Plus MasterCard för kontantuttag.

http://www.businessclass.se/forum/t...mater-i-japan-med-utländskt-mastercard.11891/

Jag fick använda Amex Cash advance funktion då och det kostade mig extra.

Idag fungerar utländska MasterCard igen på japanska bankomater och jag har numera Skandiabankens Bankkort Visa, så det är inga problem alls. Dessutom går det också att ta ut kontanter på bankomater på många 7-Eleven, Family Mart butiker.
 

freppa87

Medlem
Tåg är fantastiskt men det går bra att flyg-luffa också. ANA säljer "Experience japan" biljetter för runt 800kr per segment. (Ibland billigare, just nu är det halva priset på flyg till Kyushu (som stöd för återhämtningen efter jordbävningen) men den rabatten slutar 29 oktober.) JAL har liknande biljetter, men ANA är sååå mycket enklare att boka och tillgången på platser är enorm.

Det verkar inte gå att boka dessa biljetter efter 29e Oktober över huvud taget. Vet du hur lång i förväg dom släpper biljetterna? Är ute efter Narita till Sapporo i Februari 2017.
 

intuition

Medlem
De brukar följa samma rytm som Tabiwari-biljetterna. Så mest troligt kommer du att kunna boka senare flyg från slutet av augusti.
 

Dr. Miles

Expert
Det verkar inte gå att boka dessa biljetter efter 29e Oktober över huvud taget. Vet du hur lång i förväg dom släpper biljetterna? Är ute efter Narita till Sapporo i Februari 2017.
Förresten, flyg till Chitose i februari? Låter som snöfestivalen. Tuff tid att få plats...
Slutet på februari och tillbaka till Tokyo i början på mars. Är skidåkning igen som är tanken, Niseko/Rusutsu.
För Japan inrikes resa är British Airways Executive Club avios mycket användbar.

Screenshot20160627 02 BA.png


Med British Airways Executive Club avios går det att boka Japan inrikesflyg award med Japan Airlines även på datum som är längre än 2 månader framåt från dagens datum.
Vanligtvis kan man boka Japan inrikesflyg award endast inom 2 månader från dagens datum (denna begränsning gäller ej vid anslutning till/från en utrikesresa).

Alla partnerflygningar under 650 miles kostar 4.500 avios per flight vid bokning av bonusresor.
De flesta Japan inrikesflyg är under 650 miles och inget bränsletillägg så det kostar endast ca 25 SEK per flight i skatter.


Mer info om detta finns i den här tråden:
[Tips] Använda avios på Japan inrikes flygningar | BusinessClass.se forum | 350 000 inlägg om resor
 
Toppen