Senaste nytt

Trafikvarningstråden

Airbuspilot

Medlem
Ok, fattar nu.
Ordet "Storm" används inte inom flygtrafiken i Europa. Det är vindar som jag skrev ovan w/v = wind/velocity.
Där är man noga i Europa. TAF/METAR.
Om amerkanskt flygledning säger att det beror på "storm" så beror det på "oväder", kan vara tornado, snöfall etc. Om ett Europeiskt flygledning hävdar "storm" så blåser det ordentligt.
I Asien så säger man ingenting utan man rapporterar bara korrekt väder enligt TAF och METAR som det kallas.
Oftast utan att man förstår varandra. Utan att dissa Asien.

Mvh
 
A

Aurora

Guest
Storm/said = oväder på amerikanska. Har inget med blåsighet att göra, utan bara "oväder"
Storm/said = blåsigt på europeiska (engelska) 29 - 32 sek/sec. Har med exact vind och vindstyrka W/V att göra.

Mvh

Storm = uvær og blåsigt på norsk. Så her kan du ha mange varianter om du har lyst å være riktig petig :D
 

Rebel

Medlem
Ok, fattar nu.
Ordet "Storm" används inte inom flygtrafiken i Europa. Det är vindar som jag skrev ovan w/v = wind/velocity.
Där är man noga i Europa. TAF/METAR.
Om amerkanskt flygledning säger att det beror på "storm" så beror det på "oväder", kan vara tornado, snöfall etc. Om ett Europeiskt flygledning hävdar "storm" så blåser det ordentligt.
I Asien så säger man ingenting utan man rapporterar bara korrekt väder enligt TAF och METAR som det kallas.
Oftast utan att man förstår varandra. Utan att dissa Asien.

Mvh
Det är alltid bra att lära sig så tack för förklaringen airbusspilot. Men just denna pilot, som nog tillhör LH c lag. Översatte nog ifrån tyskans Donnersweather(ursäkta staving för er som kan tyska) till engelska Thunderstorm. Med in innebörden dåligt väder
 

AX22100

Medlem
Om strejken som tidigare nämnts skulle bryta ut skulle det påverka SAS Arlanda - Malta? Flyger den 9/6 med min mor som verkligen inte vill boka om till en flight med connection...
 
Toppen