Senaste nytt

Inställt/försenat flyg på SAS longhaul tråd

palmen

Moderator
Nej, det hade inte varit något avvikande. Kollade Accuweather som säger 12 grader och inget regn. Vid gaten hade de sagt att det var fel på planet.
Vidare i mailet han fått står det först något i stil med "due to damage during flight operations" och säkerhet är vår viktigaste prio osv...
Sedan nämner SAS vädret och att det är "extra ordinary circumstances" och att EU261 därmed inte gäller. Återkommer när han fått svar på frågorna kring vädret av SAS.

Kan man på något sätt göra en HUACA på liknande ärenden? Skicka in claims på nytt och hoppas att det hamnar hos någon annan?
Hoppas kan du ju göra, men det finns reggat i deras system att man sökt ersättning, och jag utgår ifrån att SAS jobbar med rutiner där man ska titta om det finns tidigare ärende på samma sak. Sen kan sånt självklart slippa igenom. Kan SAS inte bevisa att det är väder har ni ett väldigt starkt case och bara ta det vidare till ARN/Domstol eller låta något av företagen som driver in dessa pengar ta hand om det.
Men jag skulle gissa att är ni på dom igen och kräver att de ska bevisa väder så bör de lägga sig om de inte har befog för detta (vilket de inte verkar ha enligt din beskrivning)
 
Välj väg: vill du ge bort 25% till en tredjepartsfirma och garanterat vinna om du har chansen eller vill du låta detta tära påmdig och ditt välmående?

Jag orkar aldrig tjafsa så jag anlitade airhelp mot swiss och hade 75% av pengarna på... 2v? Snabbt gick det iallafall. De blånekade 2 ggr med olika defaultsvar.
 

Ricci

Medlem
SK 925 inställd idag till IAD (Washington Dulles) märkligt då de borde ha en maskin över då SK 965 till HKG (Hong Kong) är indragen idag.
 

ante888

Medlem
Hoppas kan du ju göra, men det finns reggat i deras system att man sökt ersättning, och jag utgår ifrån att SAS jobbar med rutiner där man ska titta om det finns tidigare ärende på samma sak. Sen kan sånt självklart slippa igenom. Kan SAS inte bevisa att det är väder har ni ett väldigt starkt case och bara ta det vidare till ARN/Domstol eller låta något av företagen som driver in dessa pengar ta hand om det.
Men jag skulle gissa att är ni på dom igen och kräver att de ska bevisa väder så bör de lägga sig om de inte har befog för detta (vilket de inte verkar ha enligt din beskrivning)

Nu svarade SAS att det var kraftig turbulens som orsakade att man var tvungen att göra olika undersökningar på planet, som tog lång tid och fördröjde avgången ett dygn. De hävdar att kraftig turbulens är en extraordinär omständighet och vägrar betala ersättning.

Någon som har liknande erfarenheter? Tips på vad mer man kan göra förutom att kolla med nån specialiserad juridikfirma för att se om de vill ta sig an fallet?
 

fly4fun

Medlem
Finns väl prejudikat på att inkommande flight ej är giltigt ursäkt. Min erfarenehet är att om SAS bestämt sig så är det kört att få dom att ändra sig. Bara ambulansjägarna, ARN eller tingsrätten hjälper då.
 

palmen

Moderator
Finns väl prejudikat på att inkommande flight ej är giltigt ursäkt. Min erfarenehet är att om SAS bestämt sig så är det kört att få dom att ändra sig. Bara ambulansjägarna, ARN eller tingsrätten hjälper då.
Helt inne på samma linje, testa att påtala för dom att vad som hänt på tidigare flighter inte är extraordinärt för din flight. Hjälper inte det hör med någon av de som driver in detta, vill de inte ta i det hela kan du nog lägga ner.
 

lucasd

Medlem
SK907 (OSL-EWR) och SK910 (EWR-CPH) inställda idag. Även SK925 (CPH-IAD)imorgon, antagligen till följd av detta (således är även SK926 inställd).

Tydligen teknik på LN-RKM som skulle flugit SK907/908 idag. LN-RKO kör istället SK909 och sedan tillbaka till Skandinavien som SK908 idag.

LN-RKH verkar fortfarande vara på Malta. Påverkar säkert.

Tänk vad teknik på en maskin påverkar mycket! Förstår helt beslutet att man samlar fler långlinjemaskiner på ett ställe.
 
SK907 (OSL-EWR) och SK910 (EWR-CPH) inställda idag. Även SK925 (CPH-IAD)imorgon, antagligen till följd av detta (således är även SK926 inställd).

Tydligen teknik på LN-RKM som skulle flugit SK907/908 idag. LN-RKO kör istället SK909 och sedan tillbaka till Skandinavien som SK908 idag.

LN-RKH verkar fortfarande vara på Malta. Påverkar säkert.

Tänk vad teknik på en maskin påverkar mycket! Förstår helt beslutet att man samlar fler långlinjemaskiner på ett ställe.
A350:n får rycka in?
a289eb8710d282fc615b0804be974a4c.jpg
 
Toppen