Senaste nytt

CDON Sas Amex Classic 30k eurobonuspoäng

J S

Medlem
Noobfråga (i brist på bättre tråd),

Kan man bjuda in en vän till ett premiumkort om man själv bara har Classic och få värvningsbonus för det kortet man bjuder in till?
 

M.K

Medlem
Elite kortet sades upp snabbt och effektivt hos alltid lika trevliga Amex kundtjänsten. Det var heller inget problem med att söka Classic.

Frågan är om jag ska köra hårt på spend upp till 100k från nyår istället och inte bara 45k från när kortet kommer? Är det värt det för en voucher intra-europe innan det är dags för ett annat kort? 55k extra i spend innebär 5,5k mindre poäng än med Elite men också en månad eller två extra utan månadsavgift. Någon som funderat kring detta?
 
Är det värt det för en voucher intra-europe innan det är dags för ett annat kort? 55k extra i spend innebär 5,5k mindre poäng än med Elite men en månad eller två extra utan månadsavgift. Någon som funderat kring detta?
Jag tycker en voucher inom Europa är ganska värdelös och kommer inte att satsa på en sådan själv. Nu har ju dessutom SAS en bonusreserea som går att kombinera med Mastercard Fly Premium som jag tycker är vettigare att satsa på om man vill resa inom Europa: SAS Bonusresa med upp till 50% rabatt, boka senast 8 dec 2019, res 7 jan - 31 mars 2020 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

M.K

Medlem
Tack för återkoppling @Budgetresenär och Du har nog rätt. Med flypremium sparas det inte så mycket med voucher. Jag flyger plus på längre flygningar.

Två pax med classic voucher: 50k
Två pax med flypremium: 60k

Det sparas alltså 10k med Classic men jag förlorar samtidigt 5,5k på denna spend och 1/3 av en grym voucherspend. Nog inte värt det för ynka 4,5k eb.

Var värt att lufta ändå. Strategin klar och jag kör på direkt med Classic nu för minst 77p/100sek :cool:
 

palmen

Moderator
Tack för återkoppling @Budgetresenär och Du har nog rätt. Med flypremium sparas det inte så mycket med voucher. Jag flyger plus på längre flygningar.

Två pax med classic voucher: 50k
Två pax med flypremium: 60k

Det sparas alltså 10k med Classic men jag förlorar samtidigt 5,5k på denna spend och 1/3 av en grym voucherspend. Nog inte värt det för ynka 4,5k eb.

Var värt att lufta ändå. Strategin klar och jag kör på direkt med Classic nu för minst 77p/100sek :cool:
Allt beror lite på hur antalet eurobonus-poäng ser ut skulle jag säga. Om du har mer än du behöver så kan vouchern absolut vara nyttig. Det kan ju dyka upp ett tillfälle då du måste flyga och då måste lägga 50.000 poäng till europa eller betala 6000 kronor för biljetten. Då kan det bli rätt bra värde att bränna av en voucher som bara gäller inom Europa.
Jag har personligen inga sådana resmönster och inte den spenden heller, så för mig är det inte aktuellt oavsett.
 
  • Gilla
Reactions: M.K

MTheC

Medlem
Någon som vet hur lång tid det brukar ta att få kortet från AmEx? Hoppas hinna få det innan det blir dags för några veckors resande
 
Någon som vet hur lång tid det brukar ta att få kortet från AmEx? Hoppas hinna få det innan det blir dags för några veckors resande
Det varierar mycket. Jag ansökte om mitt AMEX Classic den 11:e oktober, men fick inget kort förrän den 13:e november. Mitt AMEX Premium kom betydligt snabbare, jag tror det tog typ en vecka.
 

M.K

Medlem
@palmen Ja det kan säkert vara aktuellt för de utan men vi med fly premium flyger ju plus för 30k. Det går förvisso att få ut 30k i värde genom GO biljetter så säkert värt att fundera över för vissa på B.C ändå.

Själv satsar jag nog på att underhålla mina andra kort samt jobba mot *A vouchers nästa år. Grym kampanj detta men vill alltid kolla maximering oavsett. :rolleyes:
 

MTheC

Medlem
Det varierar mycket. Jag ansökte om mitt AMEX Classic den 11:e oktober, men fick inget kort förrän den 13:e november. Mitt AMEX Premium kom betydligt snabbare, jag tror det tog typ en vecka.
Tackar! Hoppas verkligen inte det tar en månad i detta fall.

Vet någon om de tre månaderna räknas från ansökan? Eller är det från utskickat kort eller till och med från det att man aktiverat kortet?
 
Toppen